12 volt = 13,5. Problem?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-05-05 22:46

Hej,

Jeg har for nylig investeret i en ny computer, men er desværre
ikke 100 % tilfreds med stabiliteten. Den har nogle underlige
fejl engang imellem, så jeg leder efter mulige årsager.

Nu ved jeg ikke hvor meget man kan stole på Everest Home Ed.
version 2.0, men den påstår, at 12 volt-spændingen fra PSU'en
ligger på omkring 13,5 volt. Kan det være skyld i ustabilitet?

Se evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/everest/sensorer.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 23:42

13,5v er i hvert fald lige på grænsen, man siger 10% udsving er normalt

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 05:46

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> version 2.0, men den påstår, at 12 volt-spændingen fra PSU'en
> ligger på omkring 13,5 volt. Kan det være skyld i ustabilitet?

Som Esben allerede har skrevet ligger 12 Volt mere end 10% over, men din 3.3
Volt ser da langt mere suspekt ud.

Hans

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 06:12

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
Jeg hentede lige den nye version og kørte en rapport på mit A8V Deluxe:

http://www.kvik.org/hw/sensorer.jpg

Det er samme type sensor som sidder på vores bundkort, så udlæsningerne
burde være rigtige. Hvad siger udlæsningerne i Bios?

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 11:53

Tja, tænkte nok det var en fejl, da jeg så de 0,56v

Hvis computeren kører fint, og man alligvel får målinger som er helt hen
i skoven (f.eks. at CPUEN er 200 grader varm, eller -50) så er det nok
fordi der er en fejl

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 12:13

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> Hvis computeren kører fint, og man alligvel får målinger som er helt
> hen i skoven (f.eks. at CPUEN er 200 grader varm, eller -50) så er

Der er nok ingen tvivl om at udlæsningen er forkert, men det vil nok være en
god idé at bevæbne sig med et multimeter og måle spændingerne på
ATX-Stikket. Man kan godt måle ovenfra med stikket isat hvis der bruges en
testpind som på linket, og et krokodillenæb til stel:

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=3947

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 16:10

Hans skrev:

> Som Esben allerede har skrevet ligger 12 Volt mere end 10%
> over, men din 3.3 Volt ser da langt mere suspekt ud.

Ja, det har I ret i. Jeg havde slet ikke bemærket det med de
3.3 Volt i Everest, men i BIOS ser det nu mere fornuftigt ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/bios/voltage.jpg>.

Man må nok hellere se, om man kan låne sådan et multimeter et
sted, for det undrer mig, at Everest ikke kan finde ud af det,
når den nu kan på dit A8V Deluxe, Hans.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 16:18

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> Man må nok hellere se, om man kan låne sådan et multimeter et
> sted, for det undrer mig, at Everest ikke kan finde ud af det,

Jeg er overbevist om at det er Everest som ikke aflæser sensorerne korrekt.
Der mangler f.eks. også corespændingen til CPU-B, mens den bliver fint vist
i bios.

Hans

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 16:38

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> Man må nok hellere se, om man kan låne sådan et multimeter et
> sted, for det undrer mig, at Everest ikke kan finde ud af det,

Du kunne eventuelt prøve og se hvad Sisoftware Sandra viser:
http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=101

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 16:56

Hans skrev:

> Jeg er overbevist om at det er Everest som ikke aflæser
> sensorerne korrekt.

Det er nu også min umiddelbare teori.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 17:42

Hans skrev:

> Du kunne eventuelt prøve og se hvad Sisoftware Sandra viser:
> http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=101

Den siger følgende:

Voltage Sensor(s)
CPU1 Voltage : 2.51V
CPU2 Voltage : 2.51V
+5V Voltage : 5.16V
+12V Voltage : 12.83V
Standby Voltage : 4.48V
Battery Voltage : 0.13V

Jeg undrer mig dog over følgende 'Performance tip' under punktet
'CPU & BIOS information' i SiSoft:

| Warning 236 : Vcore higher than rated maximum. Check Vcore
| setting!'

Den siger det samme både for CPU1 og CPU2 og længere oppe skriver
den: 'Core Voltage Rating : 1.400V'.

Bundkortet er et Asus NCCH-DL med 2 x 3.0 Ghz Xeon Nocona og i
BIOS kan jeg under punktet 'Advanced BIOS features' se dette:

Chipset Vcore Voltage: +1.6V
DRAM Vcore Voltage: +2.6V

Det er standardindstillingen, men er det mon stillet forkert?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 18:01

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> Chipset Vcore Voltage: +1.6V
> DRAM Vcore Voltage: +2.6V
>
> Det er standardindstillingen, men er det mon stillet forkert?

Næh - Du kan godt nok sætte chipset vcore ned til 1.5V i bios, men det burde
ikke ændre noget. DRAM kan kun vælges endnu højere end 2.6V.

Jeg ville gå ud fra de værdier du kan se i bios og konkludere at Everest og
Sandra ikke kan aflæse sensorerne korrekt.

Du skriver at maskinen ikke er helt stabil. Hvad oplever du da?

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 19:04

Alle de der performance tips som sandra skriver, kan du stikke op i
R***n...

Jeg har endnu ikke oplevet at den gav mig et tip om noget brugbart, det
er som regel noget i stil med "Du har kun 2 RAM slots på dit mobo, det
kan blive svært at opgradere" - Og? som om jeg ikke vidste det

I øvrigt, hvis bare din BIOS viser rigtigt, så skid hul i hvad andre
programmer siger, medmindre din PC opfører sig underligt og er ustabil.

Jeg tror alt er i skønneste orden, bortset fra den driver programmerne
bruger til at læse fra SMbussen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 22:11

Esben von Buchwald skrev:

> Alle de der performance tips som sandra skriver, kan du stikke
> op i R***n...

Ok. Dem vil jeg blæse på så.

> Jeg har endnu ikke oplevet at den gav mig et tip om noget
> brugbart, det er som regel noget i stil med "Du har kun 2 RAM
> slots på dit mobo, det kan blive svært at opgradere" - Og? som
> om jeg ikke vidste det

Ja, den lurede jeg også lidt over. Den siger godt nok til mig, at
jeg har mulighed for at smide mere RAM i, men det er jeg da også
godt klar over.

> I øvrigt, hvis bare din BIOS viser rigtigt, så skid hul i hvad
> andre programmer siger, medmindre din PC opfører sig underligt
> og er ustabil.

Den er underlig og ustabil. Det kunne dog have været langt værre,
men den er ikke så klippestabil som min forrige computer og det
irriterer mig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 22:11

Hans skrev:

> Jeg ville gå ud fra de værdier du kan se i bios og konkludere
> at Everest og Sandra ikke kan aflæse sensorerne korrekt.

Ja og ud fra det Lars' link fortæller i:
<k79s0e5mdthv.bv7wily3qrrv.dlg@40tude.net> - så finder jeg næppe
et program, som kan måle det korrekt lige pt., så jeg vælger at
stole på det BIOS viser.

> Du skriver at maskinen ikke er helt stabil. Hvad oplever du
> da?

Jeg oplever f.eks. ret ofte at minimerede vinduer pludselig ikke
kan maksimeres (WinXP Pro SP2) og når man så åbner joblisten kan
man se, at programmet ikke svarer. Desværre er det meget svært at
kvæle programmet. Man skal typisk højreklikke på processen inde
i joblisten og vælge 'End task' 5-6 gange før man endelig får det
lukket ned. Det er oftest Internet Explorer, som går ned på den
måde, men det er også sket nogle gange med Explorer, hvilket jeg
aldrig oplevede på min gamle computer, som var en 2 x 866 Mhz P3
med et Asus CUV4X-D bundkort.

Har prøvet at skifte mit Asus Radeon X800 Pro ud med mit gamle
Matrox Parhelia, men det gjorde ingen forskel. Har også prøvet
at stille Asus-kortet ned til AGP 4x i stedet for 8x, men det
hjælper heller ikke. Jeg har opdateret til nyeste BIOS fra Asus
og installeret nyeste drivere fra Intel til bundkortet, men det
ser heller ikke ud til at ændre det store.

Da jeg er ved at løbe tør for mulige årsager, har jeg kig på
PSU'en, som er denne: <http://www.directron.com/ens0246b.html>.

Der sidder to WD Raptor SATA-diske og en enkelt Maxtor PATA-disk
i den. Derudover er der et DVD-drev og en brænder plus det X800
Pro grafikkort fra Asus. Det burde vel ikke give en 460W PSU de
store problemer, tror I?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 21-05-05 00:18

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> måde, men det er også sket nogle gange med Explorer, hvilket jeg
> aldrig oplevede på min gamle computer, som var en 2 x 866 Mhz P3

Det ser mere ud som om det er et program som konflikter. Har du et 3. parts
program installeret som udvider Explorer funktionelt eller visuelt? Hvis du
ser på mit tidligere link kan du se, at der er flere knapper i øverste højre
hjørne af vinduet end normalt. Det er programmet Active Title Buttons, hvor
der kan minimeres til tray, eller så kun vinduets statusbar er tilbage,
vinduet kan sømmes fast, eller gøres gennemsigtigt, altså et program som har
fat i hele Exploreren. Jeg har godt nok ikke oplevet nogen problemer med
dette program, men jeg nævner det også kun som et eksempel. Det kunne også
handle om de meget udbredte programmer til manipulering af forskellige
Windows temaer.

Har du lagt mærke til om det er bestemte programmer, eller om det er
tilfældigt? Er der hændelser i logbogen når et program holder op med at
respondere?

Du har selvfølgelig testet maskinen for spyware og andet skrammel.

> [...]
> i den. Derudover er der et DVD-drev og en brænder plus det X800
> Pro grafikkort fra Asus. Det burde vel ikke give en 460W PSU de

Hver CPU bruger omkring 100 watt max., så med X800 kortet + det løse ender
vi vel omkring de 350 watt, så der er et godt stykke op til de 460 Watt som
PSU'en kan håndtere. Med mindre at den er defekt tror jeg ikke at årsagen
skal findes der.

Jeg tror mere at det er et program som konflikter, og hvis du vil forsøge
dig frem uden at ændre på systemet, kan jeg anbefale dig at bruge Startup
Control Panel, hvor du selv kan vælge hvilke programmer som skal starte med
XP på en let og overskuelig måde. Funktionen er nogenlunde som Msconfig, men
det er langt mere brugervenligt:

http://www.safenet.no/filemanager/fileview/34/

Prøv i første omgang at slå så meget fra som muligt, og se om problemet
forsvinder. Gør det det, så er vejen frem at aktivere et program ad gangen
indtil XP tilter igen, og så har du synderen.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-05 12:27

Hans skrev:

> Har du et 3. parts program installeret som udvider Explorer
> funktionelt eller visuelt?

Nej, for jeg har dårlige erfaring med den slags programmer.

> Det kunne også handle om de meget udbredte programmer til
> manipulering af forskellige Windows temaer.

Sådan nogle programmer har jeg heller ikke.
Jeg har endda et helt frisk image liggende af WinXP SP2, hvor
kun styresystemet og driveren til ATI-kortet er installeret og
selv med det image inde, kan den også finde på at gøre det, så
derfor min mistanke om et hardware-problem.

> Du har selvfølgelig testet maskinen for spyware og andet
> skrammel.

Jeps. Der er ikke noget af den slags på den.

> [...]
> stykke op til de 460 Watt som PSU'en kan håndtere. Med mindre
> at den er defekt tror jeg ikke at årsagen skal findes der.

Jeg har også spekuleret på, om det kan være varmeproblemer, men
der er efterhånden så mange blæsere i det kabinet, at det næsten
ikke kan passe.

Der sidder to 120 mm bagpå. En under og en over PSU'en, som
blæser ud, og nede ved bunden i siden ud for diskene sidder der
to 90 mm., som suger ind. Systemtemperaturen ligger ifølge BIOS
og Everest på omkring 45°, men kan godt stige op omkring de 50°,
når den bliver presset. Det ved jeg fordi den ene af de bageste
120 mm. blæsere kun går i gang, når systemet når op på 50° og
det gør den engang imellem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 21-05-05 14:39

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> når den bliver presset. Det ved jeg fordi den ene af de bageste
> 120 mm. blæsere kun går i gang, når systemet når op på 50° og

Det ser da meget fornuftigt ud når man tænker på at der sidder to
bunsenbrændere på bundkortet.

Der skrives en del om bundkortet i dette forum, og noget kan tyde på at de
to cpu'er bruger ret meget strøm, da en del har problemer selv med ret store
PSU'er:

http://forums.2cpu.com/

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-05 14:44

Hans skrev:

> Der skrives en del om bundkortet i dette forum, og noget kan
> tyde på at de to cpu'er bruger ret meget strøm, da en del har
> problemer selv med ret store PSU'er:
>
> http://forums.2cpu.com/

Tak for linket. Jeg kendte godt 2cpu.com i forvejen, men det er
ret lang tid siden, at jeg sidst har været derinde og kigge, så
jeg vil lige løbe deres forum igennem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian Lund

Dato : 20-05-05 06:59

> [...]
> version 2.0, men den påstår, at 12 volt-spændingen fra PSU'en
> ligger på omkring 13,5 volt. Kan det være skyld i ustabilitet?

Hvis de tal passer burde din computer slet ikke køre! (3.3V)

Køb/lån et multimeter og mål efter om det passer!

Brian

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-05-05 19:24

Thomas G. Madsen wrote:

[...]
> Nu ved jeg ikke hvor meget man kan stole på Everest Home Ed.
> version 2.0, men den påstår, at 12 volt-spændingen fra PSU'en
> ligger på omkring 13,5 volt.

Det er et Asus NCCH-DL du har ikk'?

Kik lige her:
http://www.lavalys.com/forum/index.php?hl=asus+ncch-dl&showtopic=178

--
Mvh. Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-05 22:11

Lars Jørgensen skrev:

> Det er et Asus NCCH-DL du har ikk'?

Jep.

> Kik lige her:
> http://www.lavalys.com/forum/index.php?hl=asus+ncch-dl&showtopic=178

Aha!
Tak for linket. Det er åbenbart et generelt problem med det bundkort,
så jeg dropper alle diverse programmer og stoler på BIOS i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-05-05 11:37

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> version 2.0, men den påstår, at 12 volt-spændingen fra PSU'en
> ligger på omkring 13,5 volt. Kan det være skyld i ustabilitet?

jeg har læst resten af tråden også.... har du prøvet med Speedfan til at
aflæse dine temperaturer, ejg har skrottet diverse andre programmer til
fordel for den, den gør et godt stykek arbejde.
speedfan.almico.net hvis jeg husker korrekt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-05-05 12:17

Claus Albæk skrev:

> jeg har læst resten af tråden også.... har du prøvet med
> Speedfan til at aflæse dine temperaturer, ejg har skrottet
> diverse andre programmer til fordel for den, den gør et godt
> stykek arbejde.

Jeg havde ikke før dit indlæg, men jeg har nu, og det er også
helt ude i hampen:

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/asus/ncch_dl/speedfan.png>.

--
Hilsen