Kautisk SODA
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-05-05 22:11

Hej

For et par dage siden var emnet oppe at vende. og samtidig bliver det
nævnt
at man kan fjerne bundmaling med kautisk soda!!!

I den forbindelse savner jeg lidt erfaringer.

Hvorfor anbefaler flere at bruge brun sæbe, hvis kautisk soda er mere
effektivt?
Hvilken form for stivelse kan anbefales til at blande i kautisk soda for
at
få det til at hænge fast?
og er der nogen risiko for glasfiberen og gelcoaten ved at anvende kautisk
soda?

Og hvor lang tid kan man evt. tillade at dette er påført bunden inden det
atter skal fjernes?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 22:35

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I den forbindelse savner jeg lidt erfaringer.
>
> Hvorfor anbefaler flere at bruge brun sæbe, hvis kautisk

snip

En forklaring kunne være, at kautisk soda er stærk ætsende
og man skal bestemt ikke få noget på huden og slet ikke i
øjnene. Pensler skal f.eks. være baseret på kunststoffer -
ellers forsvinder hårene ... så jeg kunne tænke mig, at det
kan være en svær proces at styre ift. brun sæbe, som dog er
lidt nemmere at have med at gøre ... og når emnet er 'pakket
ind i folie' har jeg fundet brun sæbe tilstrækkeligt
effektivt til at fjerne gammel maling.
Kan man nedsænke de dele, malingen skal fjernes fra, ned i
et kar, er kautisk soda overordentlig effektiv ... nogle
timer og det meste maling er *helt* væk ... Om det skader
gelcoat eller glasfiber ved jeg ikke.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-05-05 22:40

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
>
> I den forbindelse savner jeg lidt erfaringer.
>
> Hvorfor anbefaler flere at bruge brun sæbe, hvis kautisk soda er mere

Fordi Natriumhydrogenoxid (ætsenatron, kaustisk soda) er noget
kraftigere og derfor mere risikabel at arbejde med. Det er svært at
styre hvis ikke man kan lave en gele lige som den brugne sæbe man
bruger. Der vil desuden blive frigivet diverse ubehagelige dampe.
Natriumhydrogenoxid bliver brugt i farve-/lakfjerner. Hvis man kigger på
fareklassen for sådan noget stads, ligger det helt i top. Dvs. der reelt
set kræves godt sikkerhedsudstyr for at man måtte arbejde med det.

> Hvilken form for stivelse kan anbefales til at blande i kautisk soda for
> at
> få det til at hænge fast?

Der var en på havnen der sagde han havde brugt tapetklister.

> og er der nogen risiko for glasfiberen og gelcoaten ved at anvende kautisk
> soda?

Pas

> Og hvor lang tid kan man evt. tillade at dette er påført bunden inden det
> atter skal fjernes?

Ikke længere end højst nødvendigt. Hvad jeg har fået fortalt om den
metode, var det noget i stil med at det blev smurt på. En venteøl blev
indtaget og så faldt malingen nærmest af af sig selv. Det skal hjælpes
lidt på vej med en spartel - ikke højtryksspuler.
Husk at samle affaldet op. Det er giftigt og meget ætsende.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-05-05 14:34

>Pas

Det kan ikke tilrådes at anvende Kautisk Soda på hverken Polyester-
eller epoxy-overflader.
Overfladerne bliver blødgjorte og styrken i båden vil formindskes.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 20-05-05 20:40

Husk det skal være den gamle type tapetklister du blander i

jeg har lige brugt det på min båd det virker godt.