Cisco 827 - konfig af DHCP server
Fra : Andreas Pedersen

Dato : 19-05-05 19:32

Jeg har et spørgsmål angående dynamisk tildeling af "statiske" IP
adresser….

Jeg har en Cisco 827 router på min ADSL derhjemme, denne fungerer som
DHCP for et par maskiner. Det er konfigureret således:

== config klip start ===
ip dhcp excluded-address 10.0.0.1 10.0.0.10
!
ip dhcp pool 0
network 10.0.0.0 255.255.255.0
default-router 10.0.0.1
dns-server 212.242.40.51 212.242.40.3
=== config klip slut ==

Min problematik er at jeg gerne vil have at min laptop får samme
adresse hver gang. Jeg har prøvet noget ala det her: (samtidig med
ovenstående "pool 0")

== config klip start ===
ip dhcp pool STATIC_LAPTOP
host 10.0.0.60 255.255.255.0
hardware-address 0002.2d8d.6dcd
=== config klip slut ==

Men umiddelbart syntes jeg ikke det virker.. Laptoppen bliver ved med
at få den gamle IP adresse som den tidligere var tildelt.

Hvad har jeg overset?

Hilsen
Andreas

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-05-05 11:22

Andreas Pedersen <anden@mil.dk> skrev 2005-05-19:
> [...]
>
> Men umiddelbart syntes jeg ikke det virker.. Laptoppen bliver ved med
> at få den gamle IP adresse som den tidligere var tildelt.

HAr du flushed DHCP poolen efter du satte den kode ind?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 20-05-05 12:56

Går ud fra at du bruger 827 med DSL på WAN.
Er det sådan at man kan låne din WAN cfg ?
Jeg kan nemmelig bare ikke få en 827 til at virke her.
Den syncer op mod DSL og man kan vende OAM celler.
Og den kan også trække IP på WAN.
Men der kommer bare ingen data igennem.

/Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-05-05 13:19

On Fri, 20 May 2005 13:55:55 +0200, "Thomas O. Thomsen"
<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:

> Går ud fra at du bruger 827 med DSL på WAN.
> Er det sådan at man kan låne din WAN cfg ?

Det ser ud til, at du har TDC. TDCs Bredbånd ADSL kombineret med 827
virker mig bekendt ikke. ADSL er desværre ikke 'bare' ADSL, sådan at
man kan være sikker på, det altid virker sammen.

(Andreas har CyberCity, hvor 827 virker fint).

-A

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 20-05-05 18:58

Yep jeg ved godt der er forskellige typer DSLAM som ikke helt opføre sig på
samme måde ...
Men det mærkelige er at jeg kan trække IP fra DHCP server på WAN igennem den
så der er da lidt forbindelse.
Så vidt jeg husker så er DHCP noget broadcast og Unicast ... så det er meget
mærkeligt syntes jeg.

Det var derfor jeg gerne lige ville se hans cfg på WAN på en 827.

/Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-05-05 23:21

On Fri, 20 May 2005 19:58:24 +0200, "Thomas O. Thomsen"
<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:

> Det var derfor jeg gerne lige ville se hans cfg på WAN på en 827.

Til CC kan det se således ud:

interface ATM0
no atm traffic-shaping
no atm cell-clumping-disable
no atm ilmi-keepalive
bundle-enable
dsl operating-mode ansi-dmt
pvc 0/35
encapsulation aal5mux ppp dialer
dialer pool-member 1

interface Dialer0
ip address negotiated
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer pool 1
dialer-group 1
ppp authentication chap callin optional
ppp chap hostname <brugernavn>
ppp chap password <password>

Altså meget simpelt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 22-05-05 19:33

<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:
>Går ud fra at du bruger 827 med DSL på WAN.
>Er det sådan at man kan låne din WAN cfg ?

Ja jeg bruger min 827 på en Cybercity adsl, WAN siden er konfigureret
sådan her:

interface ATM0
no ip address
no ip route-cache
no atm ilmi-keepalive
pvc 0/35
encapsulation aal5mux ppp dialer
dialer pool-member 1
!
dsl operating-mode ansi-dmt
hold-queue 224 in
!
interface Dialer0
ip address negotiated
ip access-group 110 in
ip nat outside
encapsulation ppp
no ip route-cache
dialer pool 1
dialer-group 1
ppp authentication chap callin optional
ppp chap hostname <user>
ppp chap password <passw>

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 24-05-05 17:38

Så nu har jeg fået det til at virke med min TDC forbindelse ... der er samme
opsætning som jeg brugte sidst eneste forskel er at jeg har opgraderet IOS.
Hmmmmm

Her er lidt Cfg hvis der er andre der kan bruge sådan noget

bridge irb
!
!
!
interface Ethernet0
ip address 10.0.0.1 255.255.255.0
ip nat inside
ip virtual-reassembly
hold-queue 100 out
!
interface ATM0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
bundle-enable
dsl operating-mode auto
bridge-group 1
bridge-group 1 spanning-disabled
pvc 0/101
encapsulation aal5snap
!
!
interface BVI1
ip address dhcp
ip nat outside
ip virtual-reassembly
!
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 BVI1
no ip http server
!
ip nat inside source list 1 interface BVI1 overload
!
access-list 1 permit 10.0.0.0 0.0.0.255
!
!
!
bridge 1 route ip

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 24-05-05 19:32

On Tue, 24 May 2005 18:38:04 +0200, "Thomas O. Thomsen"
<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:

>Så nu har jeg fået det til at virke med min TDC forbindelse ... der er samme
>opsætning som jeg brugte sidst eneste forskel er at jeg har opgraderet IOS.
>Hmmmmm

Underligt.. Hvilken IOS har du lagt i?

AND

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 24-05-05 21:55

Version 12.3(11)T5, RELEASE SOFTWARE (fc1)

Og jeg kan ikke huske hvad den kørte med før.

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-05 20:28

Thomas O. Thomsen <chip@fscl.nospam> skrev 2005-05-24:
> Så nu har jeg fået det til at virke med min TDC forbindelse ... der er samme
> opsætning som jeg brugte sidst eneste forskel er at jeg har opgraderet IOS.
> Hmmmmm

Hvilken type TDC forbindelse har du?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 24-05-05 21:56

En Privat TDC 2048/512 ADSL på en Ericsson DSLAM.
En fast DHCP IP.

Men det burde selvfølgelig også virke på BBProf med Fast DHCP adress eller
statisk IP net.

/Thomas

Fra : Andreas

Dato : 20-05-05 13:07

Umiddelbart nej.. Er måske heller ikke helt sikker på hvad du mener?

Jeg er iøvrigt blevet anbefalet at bruge "client-identifier" i stedet
for "hardware-address" når det drejer sig om Microsoft klienter. Det
tester jeg lige i aften.

Men har jeg en konflikt i mine DHCP pools? den pool som hedder
STATIC_LAPTOP bruger jo en adresse som ligger i POOL 0.... Kan routeren
selv håndtere dette? (det antager jeg...)

AND

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-05-05 14:44

Andreas <turboand@gmail.com> skrev 2005-05-20:
> Umiddelbart nej.. Er måske heller ikke helt sikker på hvad du mener?

Nulstillet den, dvs. fjernet alle gamle entries i den? Så hut jeg
husker tager din nye indstilling ikke effekt hvis MAC adressen
allerede ligger i DHCP tabellen.

Desværre kan jeg ikke lige på stående fod huske kommandoen til
det.

MArtin
med mindre andet er angivet.

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 22-05-05 19:44

On 20 May 2005 13:44:10 GMT, Martin Schultz
<news2005@adsltips.invalid> wrote:
>Desværre kan jeg ikke lige på stående fod huske kommandoen til
>det.

Nu virker det!

Jeg brugte følgende config:
ip dhcp pool 0
network 10.0.0.0 255.255.255.0
default-router 10.0.0.1
dns-server 212.242.40.51 212.242.40.3

ip dhcp pool STATIC_LAPTOP
host 10.0.0.55 255.255.255.0
default-router 10.0.0.1
dns-server 212.242.40.51 212.242.40.3
client-identifier 0100.022d.8d6d.cd

Jeg har altså brugt "client-identifier" i stedet for
"hardware-address", der skal man så lige huske at tilføje 01 (for
ethernet) før mac adressen.

Inden jeg lavede en renew på pc'en slettede jeg alle bindings som du
anbefalede (clear ip dhcp bindings *)

AND

Fra : Andreas

Dato : 25-05-05 12:45

grRRrrRRrr.. Den kræver 12mb FLASH og jeg har kun 8mb

Nogen der ved om man kan opgradere flash på en 827-4v? Jeg har ikke
kunne findet noget klart svar, men syntes ikke det ud til at være
muligt.

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-05 13:55

On 25 May 2005 04:45:22 -0700, "Andreas" <turboand@gmail.com> wrote:

> Nogen der ved om man kan opgradere flash på en 827-4v?

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/800/800upgrd.htm

-A