Har nogen erfaringer med GPRS, GSM og HSCS~
Fra : Carl Larsen

Dato : 19-05-05 19:12

Jeg holder meget af Telmore, men jeg ved ikke rigtigt hvad
jeg skal mene om deres know-how ved support vedr.
ovenstående. Den virker lidt mangelfuld.
F. eks. har jeg spurgt dem om man skal være GPRS
registreret når man kun ønsker at benytte GSM/Highspeed.
En dame jeg talte med sagde at jeg så skulle tilmelde mig
GPRS. En anden dag talte jeg med en fyr, som sagde det omvendte.

Jeg har forsøgt at få lidt hjælp til opsætninger, men uden resultat.
De henviser til min internet leverandør (TDC hotline), som henviser mig
til TDC mobil som henviser mig til TDC kundeservice som så
henviser mig til Telmore og så er cirklen sluttet.

--
Hilsen Carl

Fra : Fischer

Dato : 19-05-05 21:48

> [...]
> En dame jeg talte med sagde at jeg så skulle tilmelde mig
> GPRS. En anden dag talte jeg med en fyr, som sagde det omvendte.

Du behøver ikke være tilmeldt GPRS for at benytte hverken CSD (GSM
dataopkald) eller HSCSD (high speed dataopkald).
Men hvis du vil benytte HSCSD skal du naturligvis være tilmeldt dette.

Ud over dette, skal du jo have et indkaldsnummer til en internetudbyder der
tillader opkald fra en mobiltelefon. F.eks. et TDC NetPlus eller lignende,
hvor man ringer til nummer 21210000.

Ved GPRS er det jo din mobiludbyder der leverer din forbindelse til
internettet.
Ved CSD og HSCSD har din mobiludbyder intet med selve forbindelsen til
internettet, de giver dig bare en linie du kan bruge til opkaldet.

Håber det lysnede lidt?

*Fischer

Fra : Carl Larsen

Dato : 19-05-05 22:19

> [...]
> Ved CSD og HSCSD har din mobiludbyder intet med selve forbindelsen til
> internettet, de giver dig bare en linie du kan bruge til opkaldet.

Ikke endnu

Jeg har eksperimenteret i nogle dage. Når jeg kalder 21210000 er
forbindelsen
9,6 kbs (slow speed), men fungerer udmærket. Jeg er tilmeldt både HSCSD
og GPRS i øjeblikket..
Telmore siger at jeg skal kalde på 61338243. Det har jeg gjort,
med det resultat, at jeg får en sms fra telmore, som fortæller mig
at jeg har ringet til mig selv, men at min telefon var optaget.
Jeg forestiller mig at TDC forsøger at koble en linie mere til
forbindelsen. Og inden nogen spørger, så skulle min telefon
Nokia 7270 kunne HSCSD.

--
Hilsen Carl

Fra : Fischer

Dato : 20-05-05 05:52

> Jeg har eksperimenteret i nogle dage. Når jeg kalder
> 21210000 er forbindelsen 9,6 kbs (slow speed), men
> fungerer udmærket.

Det er da et stykke af vejen.

> Telmore siger at jeg skal kalde på 61338243.

Øh?
Det må enten være et voldsomt kommunikationsbrist eller én der ikke ved ret
meget om det her.

Det jeg tror der mangler, er at din mobiltelefon får vredet armen om på
ryggen og får besked på at bruge HSCSD.
I det opkaldsprogram du bruger skal dette angives. Hvis det ikke umiddelbart
er en mulighed, skal du sikkert skrive en init-streng til dit modem
(mobiltelefon) der sætter den til at bruge HSCSD.
Prøv evt. med en af disse:
AT+CBST=81,0,1;+CHSN=4,0,0,12
AT+CBST=0,0,1;+CHSN=6,0,0,0

*Fischer

Fra : Carl Larsen

Dato : 20-05-05 16:41

> [...]
> er en mulighed, skal du sikkert skrive en init-streng til dit modem
> (mobiltelefon) der sætter den til at bruge HSCSD.

Jeg kan ikke umiddelbart sætte noget op i Nokia PC suite. Under
Phone And Modem Options / Nokia 7270 USB / Properties Advanced
i feltet Extra initialization commands står der i forvejen
AT +CGDCONT=,,"internet"<cr>

Det er vist en reference til et adgangspunkt. Jeg ved ikke hvad
disse koder betyder. Er der en oversigt et eller andet sted?

Skal jeg blot slette linien og forsøge at indsætte en af dine linier?

--
Hilsen Carl

Fra : Carl Larsen

Dato : 20-05-05 19:50

> [...]
> er en mulighed, skal du sikkert skrive en init-streng til dit modem
> (mobiltelefon) der sætter den til at bruge HSCSD.

Begge opsætninger virker og begge giver en hastighed på 28,8 kbps
hvilket da er 3 gange bedre end 9,8.

Tak for hjælpen
--
Hilsen Carl