Nautiske mil
Fra : Jes Søndergaard

Dato : 19-05-05 14:11

Jeg er klar over hvad nautiske mil/sømil er, men hvorfor bruger man dem
egentlig i sø- og luftfart frem for meter? Det er jo kun omkring ækvator du
ved hvor langt du er gået når du er gået en grad. Og hvorfor har man valgt
at runde en nautisk mil op eller ned til præcis 1852 m istedet for at
definere den præcis ud fra jordens omkreds (hvis denne er konstant)? Er det
i øvrigt af historiske årsager vi (i Danmark) bruger fod til at bestemme
højde for luftfart når meter er SI-enheden for længde?

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-05-05 16:08

Scripsit "Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk>

> Jeg er klar over hvad nautiske mil/sømil er, men hvorfor bruger man dem
> egentlig i sø- og luftfart frem for meter?

Hysteriske rosiner.

> Det er jo kun omkring ækvator du ved hvor langt du er gået når du er
> gået en grad.

I nord-syd-retningen virker det nogenlunde over hele jorden.

> Er det i øvrigt af historiske årsager vi (i Danmark) bruger fod til
> at bestemme højde for luftfart når meter er SI-enheden for længde?

Tja - og så fordi at i en grænseoverskridende aktivitet som luftfart
er det af væsentlig sikkerhedsmæssig betydning ikke at skabe
forvirring ved at bruge forskellige enheder forskellige steder. Man
har vist så opgivet af få amerikanerne trukket ud af deres
enhedsmæssige tidskomme fra det 19. århundrede i den sammenhæng.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-05 18:49

Henning Makholm skrev:

>har vist så opgivet af få amerikanerne trukket ud af deres
>enhedsmæssige tidskomme fra det 19. århundrede i den sammenhæng.

Du mener "tidslomme".

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-05-05 22:50

> Du mener "tidslomme".

Tror du virkelig? Når nu K og L er så langt fra hinanden på tastaturet?

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-05-05 15:11

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Du mener "tidslomme".

Ja.

--
Henning Makholm "Wir kommen nun ans Ziel unserer Ausführungen."

Fra : Steen

Dato : 20-05-05 09:21

Jes Søndergaard wrote:

> Jeg er klar over hvad nautiske mil/sømil er, men hvorfor bruger man
> dem egentlig i sø- og luftfart frem for meter? Det er jo kun omkring
> ækvator du ved hvor langt du er gået når du er gået en grad.

Ja, mht. længdegrader. Men under antagelse af, at afstanden fra ækvator til
nordpolen er 10.000 km, går der altså 10.000 km / 90° = 111,11111...
km/breddegrad. Det vil sige, at når man opmåler en afstand med stikpasser i
et søkort, kan man lige trække passeren ud til kanten af søkortet, og aflæse
distancen i breddeminutter, som altså svarer til sømil.

> Og
> hvorfor har man valgt at runde en nautisk mil op eller ned til præcis
> 1852 m istedet for at definere den præcis ud fra jordens omkreds
> (hvis denne er konstant)?

Har man det? Er en sømil ikke defineret som 1.851,851851... km?

> Er det i øvrigt af historiske årsager vi (i
> Danmark) bruger fod til at bestemme højde for luftfart når meter er
> SI-enheden for længde?

Vi gør det jo nok fordi resten af verden gør det. Og at resten af verden gør
det, er nok historisk (sådan har man altid gjort). I øvrigt bruger man ikke
altid fod; ofte angives højden som "flight level", som er højden i fod
divideret med 100. Således omtales højden 10.000 fod (ca. 3 km) ofte - i
fagsproget - som "flight level 100".

/steen

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 20-05-05 11:11

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Det siger Google i hvert fald:
>    <http://www.google.com/search?q=1+nautical+mile+in+m>

En dansk sømil er 1852m.

Se fx:

http://www.dfm.dtu.dk/documents/met_short/metrology_in_short.pdf

(tabel 3.6)

Hvorfor og hvornår det er rundet af er jeg ikke klar over.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 20-05-05 11:43

""Dennis Jørgensen"" <dnj@x.dtu.dk> wrote:

> En dansk sømil er 1852m.

> Hvorfor og hvornår det er rundet af er jeg ikke klar over.

Ifølge [1] er jordens omkreds ved ækvator 40077 km. En sømil med denne
omkreds burde så være 40077/360/60 ~ 1855 m. En defineret sømil er derfor
ca. 3 m mindre end en "korrekt" sømil, og om man runder de 1851,85 m op til
1852,00 m gør vel ingen stor forskel så?

[1] http://da.wikipedia.org/wiki/Breddekreds

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-05-05 11:00

Steen skrev:

> Har man det? Er en sømil ikke defineret som 1.851,851851... km?

Det siger Google i hvert fald:
   <http://www.google.com/search?q=1+nautical+mile+in+m>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 20-05-05 12:10

"Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk> writes:

> [...]
> ca. 3 m mindre end en "korrekt" sømil, og om man runder de 1851,85 m op til
> 1852,00 m gør vel ingen stor forskel så?

Næh, det er ganske rimeligt. Nu sejler jeg godt nok ikke selv, udover
som passager i færger, men jeg vil forvente at der er markant større
fejlkilder end de tre meter hvis man bruger 1sømil ~ 1bueminut, og så en
sejlretning som rettesnor for hvor man er blevet af.

Nu fandt jeg i øvrigt følgende:

"The nautical mile is closely related to the geographical mile which is
defined as the length of one minute of arc on the earth's equator. By
international agreement, the nautical mile is now defined as 1852
meters."

fra: http://www.telemet.com/weather_gloss_n.htm

Det fandt jeg ved at søge på google med: define:nautical mile

Så 1852m ser ud til at være internationalt vedtaget men måske ikke slået
helt igennem alle steder.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 20-05-05 18:41

Steen skrev:

> (sådan har man altid gjort).

Det er ikke helt rigtigt. Indtil 2. verdenskrig brugt de fleste europæiske
lande metersystemet også i flyvningen. Efter krigen var det
stort set kun de allierede sejerherrer der producerede fly. Det var
amerikansk og engelsk teknologi, der lagde standarden i vesten.
Med den fulgte fod og sømil. Sovjetunionen fortsatte med meter.

Ivar Magnusson

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-08-05 20:24

Jes Søndergaard wrote:
> Jeg er klar over hvad nautiske mil/sømil er, men hvorfor bruger man
> dem egentlig i sø- og luftfart frem for meter?

Jeg skal ikke kunne tale for luftfart, men ved navigation på søen er det
ufattelig bekvemt at en sømil altid er at finde ude margenen - der hvor man
kan aflæse breddegrader ned til et bueminut.

> Det er jo kun omkring
> ækvator du ved hvor langt du er gået når du er gået en grad.

Det udsagn gælder kun længdegrader. Breddegraderne er ens over hele kloden.

Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the