Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Epson R800 eller bedre?
Fra : Frandsen

Dato : 19-05-05 13:56

Hej i gruppen

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil have mig en fotoprinter. Mit krav er
først og fremmest god billedkvalitet og op til A4-format. Derefter skulle
den have individuelle farvemedier, for at holde printomkostningerne lidt
nede

Af de få test af fotoprintere, som jeg kunne finde, har jeg besluttet mig
for en Epson Stylus Photo R800.

Det er en 7-farve blækprinter med 'Gloss Optimizer'. Er der nogen der ved,
om farverne på printet smitter af eller tværes ud af en fugtig/fedtet
finger? Det var nemlig ikke med i testen.

Er der nogen, der mener, at der er en fotoprinter, som har en bedre
billedkvalitet, og som opfylder mine krav, og ikke koster alt for meget over
3.000?

Fra : J K Hansen

Dato : 19-05-05 20:21

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> om farverne på printet smitter af eller tværes ud af en fugtig/fedtet
> finger? Det var nemlig ikke med i testen.

Jeg modtag min R800 med posten for få dage siden, som afløsning for min
Epson 950, som da jeg købte den, var en af de absolut bedste fotoprintere
uanset pris. R800 er vel tænkt som afløser for denne. Den mangler en enkelt
facilitet i forhold til 950'eren, nemlig automatisk papirskærer. Til gengæld
er den meget billigere.

Jeg har kun udskiftet på grund af behovet for nye printerhoveder på
950'eren. En udskrivning på 1800 kroner. Og så lød det som en klart bedre
ide at investere i ny istedet.

R800 er klart klart bedre på alle de områder jeg har brugt den til. Men
skulle næsten ikke tro det muligt, men det er sandt. Den laver det sorteste
af det sorte jeg har set nogen printer lave endnu. Hvis kildematerialet er i
orden. Der er smæk for skillingen og uendelig opløsningtsevne i et print fra
en 200 Mb fil. Men men men... som alle rigtige fotoprintere, for du kun de
bedste resultater, hvis du har styr på farvestyringen og bruger Epson egen
ICC profiler til netop denne printer og til netop det Epson papir du vælger
at bruge. Men der er i mine øjne heller ikke grund til at gå andre veje og
prøve andre typer. Det fåes simpelthen ikke bedre i dag. Og så er der jo
lige det ekstra plus, ar hvis du ved brug af Epsons blæk og papir for en
uovertruffen levetid på dine print. Bedre end almindelige papir billeder.

Og for lige at svare på dit spøgsmål: Ja, printet er meget fedtet de første
par timer, men derefter kan du godt tørre det af med en fugtig klud, eller
tvære en fugtig finger rundt i det, men hvorfor skulle man dog egentlig lige
gøre det?...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Frandsen

Dato : 20-05-05 10:35

"J K Hansen" <adminNOSP@M@jkhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uovertruffen levetid på dine print. Bedre end almindelige papir billeder.

Hvor bruger man de der ICC profiler?

> [...]
> tvære en fugtig finger rundt i det, men hvorfor skulle man dog egentlig

Jeg kan godt leve med, at printet lige skal tørre i et par timer.

Fra : J K Hansen

Dato : 20-05-05 14:44

> Hvor bruger man de der ICC profiler?

Hmm...det er et meget omfattende emne, og med en irriterende stejl
indlæringskurve. Og jeg ville ærligt talt være ked af, at skulle forklare en
masse om det, idet jeg stadig kæmper med emnet selv.

Men meget kort, er det en metode til at forklare forskellige enheder,
hvorledes de skal opfatte og præsentere farver. Man kalibrerer f.eks sin
skærm, og disse data lægges i en ICC profil, som så bruges til at fortælle
f.eks photoshop, hvorledes skærmen præsenterer farver. På samme måde har
jeg profiler på de papirtyper jeg bruger, således at photoshop kan regne ud,
hvorledes den kan hjælpe med, at de farver jeg ser på min skærm, også bliver
de farver jeg får ud på min printer...forhåbentlig...

Fra : Frandsen

Dato : 21-05-05 19:00

"J K Hansen" <adminNOSP@M@jkhansen.dk> wrote in message
> [...]
> skærm, og disse data lægges i en ICC profil, som så bruges til at fortælle
> f.eks photoshop, hvorledes skærmen præsenterer farver.

Fint nok. Det giver mig en idé om, hvad det er.