MS Windows
briani 27239
XP start problem !
Fra : John T.

Dato : 19-05-05 09:27

Hej !
Når jeg starter om morgenen lyder der bare et par klik og
intet sker, blæsere kører men disken går ikke i gang.
Hvis jeg lader den stå sådan et par min. kan jeg slukke og tænde
igen og så starter den.
Når det er sengetid slukker jeg helt for strømmen, d.v.s. at der er intet
der står i "stand by"
Det er her problemet opstår når jeg skal tænde igen.
Der er intet i vejen hvis jeg blot lukker ned,
altså ikke afbryder strømmen og lader det hele stå Stand By.
Jeg har en mistanke om batteriet i bundkortet, men hvad siger du ?
Hilsen John

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-05-05 09:47

John T. skrev:

> Der er intet i vejen hvis jeg blot lukker ned,
> altså ikke afbryder strømmen og lader det hele stå Stand By.
> Jeg har en mistanke om batteriet i bundkortet, men hvad siger du ?

På samme måde fungerer vores 3 maskiner hér hvis strømmen har været helt
væk, så mon ikke det er helt normalt!?
Hans

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 10:06

> På samme måde fungerer vores 3 maskiner hér hvis strømmen har været helt
> [...]

Nej bestemt ikke, den metode har jeg brugt i flere år uden prob.
det er kommet i løbet af de sidste mdr.
Men nu har jeg købt sådan en strømdåse der bliver sat i USB-stikket
så når man lukker Pc,en ned så afbrydes strømmen det øvrige, skærm,
printer, højtaler og hvad man eller har kørende.
Jeg kan ikke se det fornuftige i, at der er lys i det hele når
man ligger og sover om natten.
Mit gæt på batteriet var, at når strømmen er afbrudt så holder batteriet
pc,en "i live" og hvis så batteriet er ved at være færdigt er der måske ikke
power nok, ja jeg ved det ikke !
Men der kommer nok én der ved noget om det.
Hilsen John

Fra : Peter

Dato : 19-05-05 12:14

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> power nok, ja jeg ved det ikke !
> Men der kommer nok én der ved noget om det.
Hvis du kører med et ATX bundkort, står der altid en spænding på bundkortet,
med mindre du afbryder ved stikkontakten, men det har intet med backup
batteriet at gøre. Min computer bliver slukket ved stikkontakten, hver
aften, og uden problemer.
Et defekt batteri, giver sig som regel udslag i, at computer uret begynder
at tabe. Til sidst forsvinder harddiske fra bios, så du er nød til at loade
default hver gang du starter computeren.

Peter B

Fra : Peter

Dato : 19-05-05 12:10

> [...]
> altså ikke afbryder strømmen og lader det hele stå Stand By.
> Jeg har en mistanke om batteriet i bundkortet, men hvad siger du ?
Lyder som noget defekte elektrolytter, kan være skyld i. Check elektrolytter
på bundkortet, for buler og/eller læk.

Peter B

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 12:53

> Lyder som noget defekte elektrolytter, kan være skyld i. Check
> elektrolytter
> på bundkortet, for buler og/eller læk.
>
> Peter B

Har jeg også gjort, de ser fine ud alle sammen, har fået af vide (privat) at
det også kan ligge i strømforsyningen, der er også elektrolytter, jeg har
dog
ikke haft den skilt ad !
john

Fra : Calle.

Dato : 19-05-05 23:57

John T. wrote:

> Har jeg også gjort, de ser fine ud alle sammen, har fået af vide
> (privat) at det også kan ligge i strømforsyningen, der er også
> elektrolytter, jeg har dog
> ikke haft den skilt ad !
Jeps, jeg har lige haft samme problem hos en kammerat, det var PSUen
--
Calle.

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 13:12

Har længe haft lyst til at skifte bundkort/CPU
men økonomien har ikke tilladt at gå i en butik og købe det,
(62 år og uden arbejde)
så hvis en af jer der læser dette har noget liggende
der er lidt bedre, vil jeg da blive glad for en mail.
Kører lige nu med AMD 700 Mhz 384 Ram.
Hilsen John

Fra : Peter

Dato : 19-05-05 20:01

> [...]
> (62 år og uden arbejde)
> så hvis en af jer der læser dette har noget liggende
> der er lidt bedre, vil jeg da blive glad for en mail.

De er jo efterhånden ellers så billige, at man skal tænke sig om 2 gange,
før man opgraderer.
http://www.bj-trading.dk/menu.asp

Tryk Computere/pc discount.
Jeg ville nu nok snakke med dem, og få de 128 MB ram byttet ud med mindst
256 MB, især da grafikkorter kører 64MB shared.

Peter B

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 20:20

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ville nu nok snakke med dem, og få de 128 MB ram byttet ud med mindst
> 256 MB, især da grafikkorter kører 64MB shared.

Kære Peter
Har du læst rigtigt ? (128 MB Ram ??? )
Den kører:
700 Mhz 384 MB Ram
Grafik: Gforce4 MX4000 128 MB
2 diske på 30 og 40 GB
Den kører da også helt fint, men sådan er vi "børn" jo,
mere vil ha mere.
Hilsen John

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 20:34

Nu forstod jeg den ! Det var 128 MB fra linken du mente-sorry !
Men immervæk taler vi om 1500-2000,- ifgl. annoncen, det
var ikke lige det jeg havde tænkt mig.
Jeg kunne da forestille mig at der var en der havde noget liggende
til en væsentligere lavere pris.
Vi kender det vel alle sammen, man har noget liggende som egentligt
er godt nok og man nænner ikke at smide det ud, men salgsmæssigt
er det ikke så meget værd.
Så et bundkort med CPU 1500> Mhz vil være velkommen !!
John

Fra : Peter

Dato : 19-05-05 21:28

> [...]
> er det ikke så meget værd.
> Så et bundkort med CPU 1500> Mhz vil være velkommen !!
Ja, der ligger jo meget og flyder rundt omkring.
P.t. kender jeg ikke nogen, der har noget stående, med en cpu omkring de
1500MHz.
Jeg kører selv med et Asrock bundkort, og en AMD 2400 XP+ cpu.
Det eneste jeg har stående er en gammel Compaq Presario, som det er lykkedes
at få op at køre igen, med en brugt AMD 700 MHz cpu, men det hjælper jo ikke
dig ret meget.

Peter B

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-05-05 15:48

John T. wrote:
> Så et bundkort med CPU 1500> Mhz vil være velkommen !!

Brugt, så se efter i news:dk.marked.privat.edb.intern eller nyt,
så se her:
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135330
CPU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109775
RAM: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38367
I alt kr 1000,- med porto.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : zczc

Dato : 19-05-05 16:46

> [...]
> altså ikke afbryder strømmen og lader det hele stå Stand By.
> Jeg har en mistanke om batteriet i bundkortet, men hvad siger du ?

Hvis der intet sker, er det vel næppe et XP-problem?

Fra : John T.

Dato : 19-05-05 18:02

> Hvis der intet sker, er det vel næppe et XP-problem?

Er man bare en lille smule nævenyttig og intet andet at ta sig til ?
John

Fra : zczc

Dato : 19-05-05 22:36

> Er man bare en lille smule nævenyttig og intet andet at ta sig til ?
> John

Har jeg ret, eller har jeg ret?

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-05 11:13

John T. wrote:

> Er man bare en lille smule nævenyttig og intet andet at ta sig til ?

Det ville måske være mere relevant at spørge i en hw-gruppe?

David

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 19-05-05 22:07

Lyder helt klart som strømforsyningen. Du kan købe en fin, brugt 235 W
for en halvtredser. Prøv det.

VH
Finn A. Hansen

Fra : John T.

Dato : 20-05-05 00:04

"Hansen & Bennetsen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder helt klart som strømforsyningen. Du kan købe en fin, brugt 235 W for
> en halvtredser. Prøv det.
>
> VH
> Finn A. Hansen

Det er da bare underligt, hvis jeg lukker alm. ned og lader være med
at slukke på kontakten, så er der intet i vejen, den starter med det samme.
John

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 20:21

Måske skulle man tjekke om det disken der er noget i vejen med,
prøv med en anden disk eller se efter at alle stik sidder som de skal.

SorensenTL

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-05-05 15:50

John T. wrote:
> Det er da bare underligt, hvis jeg lukker alm. ned og lader være med
> at slukke på kontakten, så er der intet i vejen, den starter med det
> samme.

Prøv med en anden PSU, så ved du da om det er den!
En ny er ikke så dyr:
- Og en brugt får man smidt i nakken i markedsgrupperne...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund