MS Windows
briani 27239
Windows 98 - Hukommelse
Fra : Elmand

Dato : 18-05-05 23:12

Pludselig- er aldrig sket før! Når jeg beder om at reinstallerer Win 98
kommer den frem efter art have skannet med meddelsen: Der er ikke
konventionel hukommelse nok.

PC Amd 1800 - 512 Mb Ram - heraf 64 Mb til grafikkort.

Hvor skal jeg lede efter fejlen.

Med venlig hilsen

Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : John

Dato : 18-05-05 23:53

"Elmand" skrev i en meddelelse

> [...]
> konventionel hukommelse nok.
>
> PC Amd 1800 - 512 Mb Ram - heraf 64 Mb til grafikkort.

Prøv evt at scanne for virus..:)

Mvh John

Fra : Lyrik

Dato : 18-05-05 23:53

"Elmand" <elmand@vip.cybercitydot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konventionel hukommelse nok.
>
> PC Amd 1800 - 512 Mb Ram - heraf 64 Mb til grafikkort.

+++++++++++++++++++++++++++
I dossen som ligger til grund for systemet.
Kør kommandoen "memmaker" fra en dosprompt.

Hilsen
jens

Fra : Elmand

Dato : 19-05-05 00:39

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> +++++++++++++++++++++++++++
> I dossen som ligger til grund for systemet.
> Kør kommandoen "memmaker" fra en dosprompt.

Har lige prøvet: Memmaker kan ikke kører under windows shell promt.- Fandt
gamle dos 6-1 disketter frem for evnt at lægge dos ind, - men så sletter
den hele harddisken.
Prøvede også at kør dos fra en dosdiskette.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 19-05-05 07:40

> [...]
> den hele harddisken.
> Prøvede også at kør dos fra en dosdiskette.

Genstart din maskine i DOS-mode - og prøv så det tidligere stillede forslag.

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-05-05 12:36

Hej Hans-Jørgen Sindholt, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Genstart din maskine i DOS-mode

Du (Kurt) har for lidt konventionel hukommelse pga. ikke særlig gode
startfiler, Config.sys og Autoexec.bat. Win9x kræver svjh. mindst
512 KB fri konventionel hukommelse ved installation.

Memmaker er noget hø men kan *muligvis* akkurat klare at få det på
plads omend uden garanti. (Fx kan den ikke finde ud af at bytte om
på linjernes rækkefølge. Nogle af disse _skal_ være i en bestemt
rækkefølge i forhold til hinanden. Ved andre er det ikke et MUST,
kun en stor fordel [i.e. endnu mere fri konventionel hukommelse]).

Hvis du har lyst, må du gerne bruge mine gamle Win98 SE-startfiler
som udgangspunkt. Du kan selv fjerne overflødige linjer og evt.
redigere andre (dvs. til den korrekte path/sti, drivere etc. på dit
system):

CONFIG.SYS:
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE noems
FILES=100
DOS=UMB,HIGH
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\SETVER.EXE
SHELL=C:\COMMAND.COM C:\ /E:512 /p
Break=on
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003

AUTOEXEC.BAT:

@echo off
cls
prompt $p$g
lh C:\WINDOWS\COMMAND\doskey.com /insert
lh c:\windows\smartdrv.exe /X 2048 0
lh c:\driver\mouse\mscmouse /a7
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
lh keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\;C:\BAT;C:\UDPAK;C:\NU;C:\PROGRA~1\AVG6
lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10
cls

NB: I Config.sys er det vitalt, at HIMEM.SYS indlæses før EMM386.EXE
(se de to første linjer i Config.sys).

Min gav derefter med en MEM-kommando (for lige at prale :)

Hukommelsesinfo:

Hukommelsestype I alt Brugt Ledig
---------------- ----------- ----------- -----------
Konventionel 655.360 22.000 633.360
Øvre 158.240 155.632 2.608
Reserveret 393.216 393.216 0
Udvidet (XMS) 65.902.048 2.414.048 63.488.000
---------------- ----------- ----------- -----------
Hukommelse i alt 67.108.864 2.984.896 64.123.968

Under 1 MB 813.600 177.632 635.968

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Elmand

Dato : 20-05-05 08:03

Klip:

> [...]
> lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10
> cls
>
> NB: I Config.sys er det vitalt, at HIMEM.SYS indlæses før EMM386.EXE

Mange tak Rudi, desværre for sent.--
Jeg endte med at slette mine startfiler helt, da jeg først efter en gl
dosbog var inde på-
at skulle ændre filerne, den ville så slet ikke starte op.
Efter at have slettet startfilerne kunne jeg starte op med en startdiskette
og ligge 98 ind igen.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 12:56

Elmand skrev:

> Fandt gamle dos 6-1 disketter frem for evnt at lægge dos ind, - men
> så sletter den hele harddisken.

DOS kan ikke håndtere FAT32 og partitioner over 2GiB.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-05-05 14:30

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:
19 May 2005 11:56:10 GMT i dk.edb.system.ms-windows

>DOS kan ikke håndtere FAT32 og partitioner over 2GiB.

Det var en mærkelig påstand.
Det har mine gamle DOS boot disketter da ingen problemer med.
De kan ikke umiddelbart læse NTFS partitioner, men det er en
anden sag.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 15:24

Erik Helmer Nielsen skrev:

> Det var en mærkelig påstand.

Det er ikke en påstand. Det er facts.

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

> Det har mine gamle DOS boot disketter da ingen problemer med.

Hvilken DOS-version?

> De kan ikke umiddelbart læse NTFS partitioner, men det er en

DOS kan ikke håndtere andet end FAT12 og FAT16.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-05-05 20:56

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er ikke en påstand. Det er facts.
> http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Ja, der står noget om filsystemer.

Hint: Den DOS, der følger med Windows 95 OSR2 og frem (98, 98 2.ed. -
og velsagtens ME, men den har jeg aldrig sat mig det fjerneste ind i
og afholder mig fra at sige noget om), er også DOS.

Jeg tror, at du tænker på DOS som indtil MS-DOS 6.x og glemmer de
senere.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 21:50

Rudi Stegen skrev:

> og velsagtens ME, men den har jeg aldrig sat mig det fjerneste ind i
> og afholder mig fra at sige noget om), er også DOS.

Korrekt, men den lader sig ikke installere uden Windows.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-05-05 14:40

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[DOS i Win95 OSR2, 98 og 98 2.ed. kan fint læse FAT32]

> Korrekt, men den lader sig ikke installere uden Windows.

Nej, men det var også kun Eriks bemærkning
(<news:2v4p81987g9g1i565gidabvh3td2ue77u8@4ax.com>), jeg ville
bekræfte.

--
Hygge fra Århus - Rudi