Hjulbolte til Adria ??
Fra : Dirk

Dato : 18-05-05 20:42

Jeg har for nyeligt skiftet min Adria ud til en AdriaTK 542 fra 2005, til
denne har jeg også købt reservehjul, da mit gamle reservehjul var større.
Dog fortalte forhandleren at man skulle købe nye hjulbolte, da reservhjuler
er metalfælg og de på vognen monteret fælge er "alufælge"
dette afstedkommer at at man skal have bolte der er lidt kortere en en de
fra fabrikken monteret. Forhandleren kunne sagtens sælge mig disse, men
mente selv at
65,- pr bolt, nok kunne købes billigere ude i byen !!! så er der nogen her
der ved hvor ??, og eventuelt hvilke dimensioner disse skal have.....
Måske nok lidt småligt, når man har investeret op mod 120k i en ny
vogn...............men guld kan vel også for dyrt !!!

Dirk

Fra : Jens

Dato : 18-05-05 21:36

"Dirk" <dlo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Måske nok lidt småligt, når man har investeret op mod 120k i en ny
> vogn...............men guld kan vel også for dyrt !!!

Tag reservehjulet samt een bolt fra et af dine alu-hjul med til en dæk/fælg
forhandler. Så skal han nok give dig bolte der passer.

Det er ikke altid længden der er forskellen, men ofte en vinkel der er på
den koniske del af bolten hvor den ligger an mod fælgen.

Nye hjulbolte koster faktisk penge, men når du kun skal have 4-5 stk, kan
det sagtens være at den rare dæk-mand har noget OK-brugte.

Mvh

Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-05-05 21:41

> [...]
> Måske nok lidt småligt, når man har investeret op mod 120k i en ny
> vogn...............men guld kan vel også for dyrt !!!

Hej Dirk

Dimensionerne kan jeg ikke lige klare men istedet kommer her en generel
advarsel: brug IKKE hjubolte beregnet til alu-fælge på stål-fælge - heller
ikke omvendt !
Det er nemlig som regel ikke kun længden, der er forskel på. Også den skrå
flade under bolthovedet skulle være forskellig, hvilket betyder at
ligegyldigt hvor hårdt du spænder bolten så låser den ikke !
En bekendt forsøgte det engang på en bil - han gav først op og solgte
fælgene efter at have tabt et hjul 3 eller 4 gange....

Jeg ser ikke vor Adria igen før om 14 dage, så jeg kan ikke lige sige dig
hvad der ståt på boltene men er der ikke noget med at der står noget brubart
på fælgen ? Længden og diameteren kan du jo selv måle - men den skrå flades
(kan selvf ikke lige huske hvad den hedder) dimensioner burde vel stå på
fælgen. Det er jo den det skal passe til ?
Der burde i genkendelig form stå noget om fælgens dimensioner, f.eks.: 6j14
ET 28, betydende at det er en 6" bred fælg med en diameter på 14" og en
indpresningsdybde på 28 mm. Sidstnævnte er afstanden fra fælgens lodrette
midterakse og ind/ud (kan være negativ) til anlægsfladen til narvet på
akselen. Forkert indpresningsdybde betyder øget til stærkt øget slid på
lejer - og dermed fare for lejebrud med muligt tab af hjul + bremsetromle.
Har et dårligt ry, det nummer Og selvfølgelig kan det også betyde at
dækket i værste fald skraber på karossen - muligvis først ved
affjedringsbevægelser og altså svært at se når cv'en står stille

Jeg vil ikke sige at du _skal_ købe det originale guld til fuld pris men
blot at du skal kende til faldgruberne - og undgå dem

På den anden side får man jo aldrig bug for et reservehjul........har da
aldrig haft et på MC'en

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Dirk

Dato : 23-05-05 15:02

Tak for svarene
Kan høre, at jeg bare skal til lommerne og købe de
originale..............sådan er livet så hårdt

Dirk

Fra : Peter2980

Dato : 23-05-05 22:00

"Dirk" <dlo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svarene
> Kan høre, at jeg bare skal til lommerne og købe de
> originale..............sådan er livet så hårdt
>
> Dirk

Ja det er jo lige før jeg vil overveje at anskaffe mig et reservehjul med en
alufælg, hvis man skal til og betale 300-400 kr. ekstra for andre bolte. Men
jeg ved faktisk ikke hvad en alufælg til Adriaen koster sammenlignet med
stålfælgen.

MVH Peter (Adora 502, 2004)