Ekstra led på ST1000+ rorpindspilot
Fra : ThomasT

Dato : 18-05-05 19:15

Hej NG

Jeg har i dag modtaget en ny ST1000 og har fundet ud af, at der er meget
længere end de 589mm, mellem cockpit-karm og rorpind end der står i manualen
der må være, på min Maxi 77. Faktisk er der 800mm, så selvom jeg køber den
længeste forlænger på 152mm, mangler der stadig 59mm. Det vil sige at jeg
skal købe 2 forlængere til ialt 300,- (lige at presse prisen lidt rigeligt,
synes jeg).

Hvor vigtigt er det med den sidste forlænger på 51mm (det er den der kommer
tættest på)? Kan jeg evt. undvære den, eller vil I fraråde det?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen
Maxi 77

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-05 20:03

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kommer
> tættest på)? Kan jeg evt. undvære den, eller vil I fraråde det?

Frarådes.
Når piloten står i halvt udkørt stilling, skal rorpinden pege "lige ud".
Har selv haft problemet i min gamle 77er.
Kender du ikke en maskinarbejder, der kan snurre en forlænger af til dig?

MVH
Egon.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 09:49

> [...]

kommer
> tættest på)? Kan jeg evt. undvære den, eller vil I fraråde det?

Nu er jeg tilfældigvis ved at lave et rustfrit hurtig beslag til netop en
Maxi 77, så jeg kan målene i hovedet. Hans pilot har midstroke på 595 mm og
dertil er der 150 mm ind til cockpitkarmen. Han vil ikke have sin siddende i
toppen, da den evt. så kan falde i vandet. Du må finde en måde at tilpasse
længden, så den er korrekt. En forskel på 50-60 mm er alt for meget. Din
pilot har jo en forholdsvis begrænset vandring, så at tage så meget fra den
ene side, det er ikke tilrådeligt. Jeg vil sige max 10-15 mm. Du vil navnlig
få et problem, hvis du vil benytte den automatiske stagvending.

I stedet for at købe forlængere, som alligevel ikke passer, så lav et
beslag, så du kan få rykket messingholderen ud i den rette position.

En anden ting er, at hvis du ikke overholder den korrekte midstroke, så vil
du antageligvis få en mere urolig pilot, som vil stå og køre unødigt meget,
fordi den vil have svært ved at styre præcist, hvilket også vil betyde øget
slid og strømforbrug.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : ThomasT

Dato : 19-05-05 10:04

> I stedet for at købe forlængere, som alligevel ikke passer, så lav et
> beslag, så du kan få rykket messingholderen ud i den rette position.

Ideen med et beslag er god nok, men jeg er ikke interesseret i at have et
beslag ragende ud i cockpittet, når jeg ikke bruger piloten. Havde du tænkt
dig en eller anden form for aftageligt beslag?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 11:01

> [...]

tænkt
> dig en eller anden form for aftageligt beslag?

Ja, lige præcis. Når jeg er færdig med at svejse og polere, så skal jeg
gerne poste link med nogle billeder, men der går et par dage. Dette beslag
er lige til at løsne med en fingerskrue, så det ikke sidder i vejen, når man
ikke bruger piloten. Det eneste, der sidder i karmen, er et lille stykke
fladstål på 100x30x milimeter.

Da jeg har målene, og alligevel har allle maskiner og værktøj fremme, så
laver jeg nok nogle ekstra, som jeg kan have liggende. Der er jo masser af
Maxi 77

Et færdigt og nogenlunde tilsvarende beslag koster næsten kr 1100,- i
katalogerne. Men det er så inkl. bøjlen til rorpinden. Det er bare et stykke
bøjet aluminium, som de forlanger næsten kr. 275,- for. Det er simpelthen
ren tyveri!

Den midstroke, du omtaler på 589mm, er den helt nøjagtig lige efter
manualen?

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-05 12:51

> [...]
tænkt
> dig en eller anden form for aftageligt beslag?

På min gamle 77.er passede 2 forlængere ganske præcist, når piloten var
monteret på karmen.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:26

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> På min gamle 77.er passede 2 forlængere ganske præcist, når piloten var
> monteret på karmen.

Jamen det kommer jo an på, hvor man borer hullet. På en Simrad passer det
også perfekt, når man borer det midt i karmen. Ulempen er så bare, at man
har piloten siddende deropppe.

Claus