Vands varmefylde
Fra : Peter Hasselby

Dato : 18-05-05 19:02

Vands varmefylde c sættes normalt til 4,19 kJ/kg*grC i intervallet mellem
0 - 100 grC. Da man så antager at c er konstant...

Men hvis jeg skal regne en varmeeffekt, hvor temperaturen t2 = 125 grC og t1
= 50. Vil det så være forkert at benytten formlen Q = m * c * (t2-t1), da
t2 > 100 grC..
Eller skal man finde entalpien af vandet ved 125 grC i en damptabel og
istedet lave beregningen vha. entalpier
Q = m * (h2-h1)

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 18-05-05 19:51

"Peter Hasselby" <spam@spam.com> writes:

> [...]
> t2 > 100 grC..
> Eller skal man finde entalpien af vandet ved 125 grC i en damptabel og

Det kommer an på trykket. Hvis det er ved tryk hvor vandet ikke
fordamper (p>2,32 bar) så er cp OK.

Ved 1 bar er cp:
T cp
20 4,183