firewall
Fra : Ole Madsen

Dato : 18-05-05 12:03

Hej

Nu med mac

Hvad skal jeg angående firewall til mac? er den der allerede i eller
skal jeg købe en?

Jeg har tænkt mig at sætte mac og pc til en router

Ole

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-05-05 14:21

Ole Madsen wrote:
> Hvad skal jeg angående firewall til mac? er den der allerede i eller
> skal jeg købe en?

Det afhænger af din opsætning, og dine krav til denne...

Prøv at køre "Netværktøj", der er at finde i "Hjælpeprogrammer".
I dette kan du lave en portskanning, og finde ud af hvilke porte
der er "åbne" på din Mac/PC. Herefter kan du så tage stilling
til om det er nødvændigt med en firewall...

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-05-05 14:24

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> skal jeg købe en?
>
> Jeg har tænkt mig at sætte mac og pc til en router

Du behøver ikke købe nogen.

Hvis din pc/Mac sidder 'bag ved' en router, er du ret godt sikret.

Der er en software-firewall indbygget i Mac OS X, og det er da også en
god idé at slå den til.

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 16:09

> [...]

> skal jeg købe en?
>
> Jeg har tænkt mig at sætte mac og pc til en router

Der er en indbygget firewall i Mac OS X, du skal gå ned under æblemenuen
og vælge Systeminstillinger -> Deling -> Firewall, klik på start.

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-05-05 17:18

Jesper wrote:
> Der er en indbygget firewall i Mac OS X, du skal gå ned under æblemenuen
> og vælge Systeminstillinger -> Deling -> Firewall, klik på start.

Tak for alle svar

Ole

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-05-05 06:20

Ole Madsen wrote:

> [...]
> skal jeg købe en?
>
> Jeg har tænkt mig at sætte mac og pc til en router

En ADSL router indeholder implicit en firewall, idet den - hvis den er
sat rigtigt op - ikke kan knytte den fælles externe ip-adresse til nogen
af de interne ip-adresser.

Men hvad for en router taler vi her om? Der er routere og routere

Du skal desuden være opmærksom på at der er to typer firewall:
indadgående og udadgående. Apples indbyggede firewall er udelukkende
indadgående.
En udadgående som f.eks 'Little Snitch' vil f.eks fortælle dig når et
program 'ringer hjem'. En udadgående firewall er det eneste der kan
beskytte dig mod spyware og trojanske heste.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-05-05 09:17

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> program 'ringer hjem'. En udadgående firewall er det eneste der kan
> beskytte dig mod spyware og trojanske heste.

jeg troede ikke spyware og trojanske heste var et problem på mac!?????

eller har jeg forstået noget galt?

Ole

Fra : Jesper

Dato : 19-05-05 15:58

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> jeg troede ikke spyware og trojanske heste var et problem på mac!?????
>
> eller har jeg forstået noget galt?
>
> Ole

Det er det heller ikke, men der er nogen programmer der "ringer hjem",
f.eks. for at tjekke serienummer.

Fra : Jens

Dato : 19-05-05 16:23

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> jeg troede ikke spyware og trojanske heste var et problem på mac!?????
>
> eller har jeg forstået noget galt?

Du har sikkert forstået et eller andet galt - men ikke dette

Spyware og trojanere er ikke et problem på Mac af flere grunde, bl.a.:

- Mac-andelen er så tilpas lille, at det ikke er så interessant at
skrive programmerne til Mac.

- Det er vanskeligere at få installeret et program ubemærket på en Mac
end på de fleste inkarnationer af Windows. På en Mac vil selv en bruger
med administratorrettigheder skulle godkende en installation i hvert
enkelt tilfælde.
--

Jens F

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-05-05 16:50

Jens wrote:

> [...]
> end på de fleste inkarnationer af Windows. På en Mac vil selv en bruger
> med administratorrettigheder skulle godkende en installation i hvert

wow, det lydder jo ret godt og utroligt gennemtænkt i forhold til windows

Ole

Fra : Jens

Dato : 19-05-05 17:37

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> wow, det lydder jo ret godt og utroligt gennemtænkt i forhold til windows

Men det opfattes som nærmest religiøst hysteri at nævne det
--

Jens F

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-05-05 19:59

Jens wrote:

> Men det opfattes som nærmest religiøst hysteri at nævne det

jeg fortalte til nogle windows brugere at jeg ville købe mac, du skulle
have set hvor febrilske de blev, vidste ikke hvad de skulle gøre af dem
selv, jeg mener nu er der er dem der er religiøse, vi andre er bare
ganske almindelig mennesker med sund fornuft

Ole