Dulon versus Hempel - erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 00:44

Igennem nogle år har jeg på en blå Ballad fra 1973 prøvet
'Dulon-kuren' , som jeg synes var nem og hurtig til
slutbehandling af fribordet. Men jeg er i tvivl om produktet
lever op til producentens anprisninger. Tidligere har jeg
brugt Hempels Marine Polish. En 'test' i Bådnyt for nogle år
siden (?) kom - såvidt jeg husker - ikke til en definitiv
konklusion. Er der nogen af jer, der har solid erfaring med
skifte fra 'et gammeldags polish produkt' over til Dulon? Og
specielt er jeg interesseret i at høre om erfaringer med
*langtidsvirkningen* af de to alternativer.

Ser man på Dulons hjemmeside, lyder det jo forjættende (et
"uigennemtrængeligt panser" - hva'be'har?):

<citat>

DULON I og II indeholder hverken silikone eller
petroleumsdestillater. DULON er miljøvenligt og benyttes og
anbefales af professionelle lakplejecentre.
DULON er nem at arbejde med. Overfladen skal være helt
fedtfri. Vask derfor i et affedtningsmiddel. Eventuelt *
DULON PRE DULON (Affedtningsmiddel)
Såvel DULON I og DULON II påsmøres med fugtige svampe.
Efterpolering foretages med en blød klud og nu har De et
skinnende uigennemtrængeligt panser.
Når overfladen er behandlet som foreskrevet, ydes der 1 års
garanti for smudsafvisning og misfarvning.
På grund af den gode smudsafvisning, kan overfladen efter
behandlingen holdes ren med vand, en svamp og eventuelt en
smule shampoo. Det anbefales, den shampoo der anvendes, ikke
indeholder voks.
Brug f.eks. * DULON Fresh Clean (Shampoo).

>citat slut>

Vi har været tilfredse med Dulon, men har svært ved at
vurdere om det er væsentligt bedre end andre tilbud på
markedet ... Er det bedst til nyere glasfiberbåde med blank
overflade - eller kan det også bruges til ældre både med
lidt 'træt' gelcoat. Er der nogen af jer, der har solide
(positive/negative) erfaringer og vil dele dem med mig?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Allan

Dato : 18-05-05 07:35

Og
> specielt er jeg interesseret i at høre om erfaringer med
> *langtidsvirkningen* af de to alternativer.
>
> Ser man på Dulons hjemmeside, lyder det jo forjættende (et
> "uigennemtrængeligt panser" - hva'be'har?):

Hej
Min erfaring på et hvidligt GP dæk fra1977.
Den med panseret holder, man kan sagtens "fornemme", det er der, specielt
ved vask m.m.
Problemet er bare, at det fik et gråt og trist skær, så det faktisk så
snavset ud - og så er det et større arbejde at komme helt tilbunds igen:)
Jeg har ikke selv prøvet på et farvet fribord, men på en nabobåd, har det
faktisk set godt ud i flere år, selvfølgelig efter de foreskrevne
behandlinger.

mvh
Allan

Fra : larsh

Dato : 18-05-05 10:30

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> wrote in message news:<428ae09d$0$50715$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> Jeg har ikke selv prøvet på et farvet fribord, men på en nabobåd, har det
> faktisk set godt ud i flere år, selvfølgelig efter de foreskrevne

Hej,

Jeg har brugt det i tre år nu. Jeg er oven ud tilfreds.

Første gang skal man lige bruge lidt knofedt og en smule slipol(ine)
for at komme i bund.

Siden er det kun at vaske, give det første (komponent) behandling, som
iøvrigt som en sidegevinst usynliggør mindre ridser og skrammer. De
fjernes selvfølgelig ikke, men renses i bund og usynligøres. Det er
faktisk helt underligt at se.
Derefter er det at give 2 komponent og eftertørre.

Det holder minimun en sæson. Og er let at bruge. Båden står *Helt*
blank og glat.

Jeg vil lige sige at min sejlbåd er 28 for og hvidt fribord med rød
kant ved vandlinien.

Det eneste sted jeg nok vil fraråde brug er på dækket. Det bliver på
det nærmste livsfarligt glat at færdes på. Men hold fast det bliver
flot.

Larsh

Ps. Et sæt med 2 stk 2 komponent flasker har holdt til tre sæsoner nu.