Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv?
Fra : Magnus

Dato : 18-05-05 00:44

Med et Canon 20D og en SIGMA 70-200mm F2,8 EX APO HSM IF fotografere jeg
gode sports billeder.

Udover det har jeg det som fulgte med på 18-55 mm eller sådan noget som
kræver meget lys.

Men jeg kunne godt tænke mig et objektiv som fortsætter fra de 70 mm hvor
det første sluttede og så langt ned som man kan gå fx. 70-24mm således at
jeg ikke "mangler" det område fra 55 mm hvor det ene slutter og til de 70 mm
hvor det andet objektiv kan tage over.

Hvad kan anbefales til en ca. 5.000,- og ligesågod lysfølsomhed som det
først nævnte?

/Magnus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 05:58

In article <428a81da$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Magnus wrote:
> [...]
> hvor det andet objektiv kan tage over.
>
> Hvad kan anbefales til en ca. 5.000,- og ligesågod lysfølsomhed som det

Canon 24-70 f/2.8L til det dobbelte. Bedste mekaniske kvalitet, hurtigste
autofokus, gode billeder.
Sigma EX 24-70 f/2.8 - Ca. dit prisleje. Hastighed som ikke-USM/ikke-HSM
objektiv. Gode eksemplarer meget tæt på Canon. Hvis det er produceret
for under 1 måned siden, så virker det ikke på 20D uden chip-opgradering.
Tamon 28-75 XR f/2.8 - Langsomste og mest larmende autofokus. Ca. samme
billedkvalitet som Sigma.

Canon købes af dem for hvem den mekaniske kvalitet har betydning, og af
dem der vil have hurtig AF, og dem der ikke gider bytte Sigma indtil de får
et der virker på 20D.

Både Tamron og Sigma skifter mellem AF/MF ved en push/pull ring udover
AF/MF knappen, og de har ikke Full-Time-Manual.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-05-05 06:25

Povl H. Pedersen wrote:
> Sigma EX 24-70 f/2.8 - Ca. dit prisleje. Hastighed som ikke-USM/ikke-HSM
> objektiv. Gode eksemplarer meget tæt på Canon. Hvis det er produceret
> for under 1 måned siden, så virker det ikke på 20D uden chip-opgradering.

I den forbindelse kan jeg nævne at jeg har en kammerat der lige har
købt dette objektiv i Platan Foto (de bestilte det hjem, aner ikke
hvornår det er produceret), og det virker fint på 20D.

AF/MF skift er lidt besværligt, og modlysblænden gik _STRAMT_ ved
montering indtil den havde fået noget motion.

Skarphed er derimod okay, specielt ved f3.5 og mindre blænde.
Ved f2.8 er det lidt blødt.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 16:26

In article <slrnd8lke9.cab.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> [...]
> montering indtil den havde fået noget motion.
>
> Skarphed er derimod okay, specielt ved f3.5 og mindre blænde.

Kan den fokusere på 10 meters afstand ved fuld vidvinkel ? eller er
der frontfokus ? Hvordan er fokus med ekstern blitz på kameraet ?
Dette er de to områder hvor Sigma siger der er problemer der er rettet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-05-05 21:02

Povl H. Pedersen wrote:
> Kan den fokusere på 10 meters afstand ved fuld vidvinkel ? eller er
> der frontfokus ? Hvordan er fokus med ekstern blitz på kameraet ?

Umidbart synes jeg det ser ud til at virke okay.. men jeg har ikke
testet det meget grundigt.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk