Dele båndbredde lige på Linksys WRT 54G
Fra : Poul Kaasing

Dato : 17-05-05 22:34

Hej NG

Kan det lade sig gøre at dele båndbredden ligeligt mellem 4 computere på en
Linksys WRT54G?

Det er selvfølgelig internet forbindelsen jeg snakker om. Det er lidt et
problem at når den ene computer står og DL så ryger al båndbredden på de
andre, så det nærmest er umuligt at spille over nettet. Det samme gælder
hvis nogen bruger Skype, eller MSN med Webcam.
Håber i kan hjælpe.

/Poul

Fra : Repzak

Dato : 17-05-05 23:06

"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> wrote in
message news:xrtie.2934$974.2465@news.get2net.dk...
> [...]
> andre, så det nærmest er umuligt at spille over nettet. Det samme gælder
> hvis nogen bruger Skype, eller MSN med Webcam.

Hej

Den har vel noget QoS så man kan dele båndbredden mellem de forskellige
porte(TCP/IP porte), men mellem de fysiske stik tror jeg ikke...

Kasper

Fra : Poul Kaasing

Dato : 17-05-05 23:40

> Den har vel noget QoS så man kan dele båndbredden mellem de forskellige
> porte(TCP/IP porte), men mellem de fysiske stik tror jeg ikke...
>
> Kasper

Hej

Ok, hvad er det for noget, QoS?

/Poul

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 10:13

Poul Kaasing skrev:

> Ok, hvad er det for noget, QoS?

Quality of Service

Fra : Poul Kaasing

Dato : 25-05-05 07:49

> Quality of Service

Tak

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-05-05 00:20

Repzak skrev:

> Den har vel noget QoS så man kan dele båndbredden mellem de forskellige
> porte(TCP/IP porte), men mellem de fysiske stik tror jeg ikke...

Man kan sikkert med noget VLAN tagging.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 10:20

Poul Kaasing skrev:

> Kan det lade sig gøre at dele båndbredden ligeligt mellem 4 computere
> på en Linksys WRT54G?

Tja. Sveasoft Talisman firmware har QoS.
http://www.broadbandreports.com/shownews/62719

Måske også med denne:
http://www.hyperspacehome.com/hyperwrt/

Fra : Bent

Dato : 19-05-05 18:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> Tja. Sveasoft Talisman firmware har QoS.
> http://www.broadbandreports.com/shownews/62719
>
> Måske også med denne:
> http://www.hyperspacehome.com/hyperwrt/

Sveasoft Talisman kræver at man betaler 20 USD for et års abonnemnet hos
dem. Sevasoft har for ca. 1 måned siden frgivet Alchemy 1.0 som kan
hentes ganske gratis her:

http://www.wrt54g.com/pages.php?p=firmware

Med Alchemy kan man opsætte QoS og dermed give priotitet til f.eks.
Skype / VoIP / Gaming og det fungerer rimeligt godt. Den giver også
mulighed for at begrænse hastigheden på de 4 LAN porte på swithcen til
256k/512k/1M... bit/s, men så går det også ud over hastigheden på et
evt. lokalnet.

Mvh. Bent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-05 19:01

> Sveasoft Talisman kræver at man betaler 20 USD for et års abonnemnet hos

http://wrt54g.thermoman.de/

Kan den hentes i en gratis udgave. Det er helt lovligt!

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 20:55

Bent skrev:

> Sveasoft Talisman kræver at man betaler 20 USD for et års abonnemnet
> hos dem.

De $20 dækker over login til de nyeste updates og fri support.

Software'n kan findes vha. Google - lovligt.

Fra : Bent

Dato : 19-05-05 21:18

Jesper G. Poulsen wrote:

> De $20 dækker over login til de nyeste updates og fri support.
>
> Software'n kan findes vha. Google - lovligt.

Den officielle Talisman beta fra Sevasoft er låst til MAC adressen på
routeren. Den version man kan finde på nettet har fået MAC adresse
checket fjernet "by unknown research group". Så kan man vælge at stole
på den er OK eller ej. Der er også delte meninger om hvor lovligt det er
(Sveasoft har naturligvis deres egen holdning og om moralen bag
Sveasofts licenspolitik når nu softwaren er frigivet under GPL.

Talisman er også ret ny og der er rapporteret om en del problemer med
den. Den er stadig i beta.

Alchemy 1.0 er frigivet af Sveasoft til gratis download (under GPL) fra
www.wrt54g.com (det officelle download sted).

Jeg kører selv Alchemy 1.0 og det kører OK.

Mvh. Bent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-05 21:37

> på den er OK eller ej. Der er også delte meninger om hvor lovligt det er

Der er vist kun sveasofts holdning og så alle andres.

> Jeg kører selv Alchemy 1.0 og det kører OK.

Jeg kører så openwrt på min. Jeg skal ALDRIG tilbage til sveasofts skidt.
Jeg har ikke oplevet en eneste firmware fra sveasoft der virkede som den
skulle!

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 21:48

Bent skrev:

> og om moralen bag Sveasofts licenspolitik når nu softwaren er
> frigivet under GPL.

Jeg mener at Sveasofts licenspolitik er GPL-stridig. Et stykke software
der er frigivet som GPL kan ikke senere implementeres i et stykke
proprietært software.

Se stykke 2 nederst (startende med "These requirements apply to the
modified work as a whole."):
http://www.gnu.org/licenses/gpl.txt

Sveasoft leverer en komplet software-løsning baseret på GPL-software,
men som closed source. Den går ikke. En gang GPL, altid GPL.

Fra : Poul Kaasing

Dato : 21-05-05 10:14

Tak for alle svarene.
Nu har jeg så hentet sveasoft Alchemy 1.0 og sat QoS til at give port 1
1024, port 2,3 256 og port 4 512, men der sker ikke en skid, alle har fuld
båndbredde. Jerg har naturligvis husket at enable, men elelrs ikke pillet
ved andet.
Hvor går det galt?

/Poul

Fra : Bent

Dato : 21-05-05 13:18

Poul Kaasing wrote:
> [...]
> båndbredde. Jerg har naturligvis husket at enable, men elelrs ikke pillet

Hmm, har lige prøvet på min egen router og jeg kan heller ikke se at det
virker. QoS virker vistnok kun rigtigt på upstream trafik, altså fra dig
til din internetudbyder, men jeg kan heller se nogen effekt på upload
hastigheden hvis jeg f.eks. begrænser min PC's port til 256k (har 512
kbit/s upload).

Mvh. Bent