Kluboffice fra DBU
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-05-05 22:36

Min kone er blevet holdleder for vores yngste søns mikroput-hold i den
lokale fodboldklub. For at holde rede på medlemmer etc., bruger klubben
Kluboffice, der er lavet af DBU. Man logger sig ind på DBU's server via
en browser. Det viser sig, at man skal bruge IE6, og dermed skal man vel
bruge Windows, da IE6 kun findes til Windows.
Jeg har klaget min nød til DBU og fået et venligt svar. Det
viser sig, at Kluboffice er udviklet i .Net fra Microsoft, så det er
næppe overraskende, at man skal bruge Windows. DBU mener så, at hvis
Kluboffice skal laves om, så det kan bruges af andre browsere, så bliver
det med tab af funktionalitet til følge. Er det ikke noget vrøvl, som
Microsoft bilder folk ind? Ville man ikke kunne lave noget lige så godt,
der kunne bruges af alle moderne browsere?

<http://www.dbu.dk/page.aspx?id=1538>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens

Dato : 18-05-05 15:40

---snip---
> [...]
> viser sig, at Kluboffice er udviklet i .Net fra Microsoft, så det er
> næppe overraskende, at man skal bruge Windows.

Nej, det overrasker ikke

> [...]
> Microsoft bilder folk ind? Ville man ikke kunne lave noget lige så godt,
> der kunne bruges af alle moderne browsere?

Det er sikkert rigtigt, at man ikke kan ændre Kluboffice (udviklet i
..Net) således, at det kan bruges af alle browsere. Til gengæld er der
intet, der tyder på, at man ikke kunne udvikle en lignende
funktionalitet i stort set ethvert udviklingsmiljø. Der er - ved et
hurtigt gennemsyn - tale om en almindelig databaseapplikation.
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-05 20:49

In article <1gwqvg1.1w4ilkfazbaguN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> [...]
> funktionalitet i stort set ethvert udviklingsmiljø. Der er - ved et
> hurtigt gennemsyn - tale om en almindelig databaseapplikation.

Det tænkte jeg nok. Men DBU har valgt at udvikle det i .Net, fordi det
er så let. Jeg ved ikke, om det ville være lige så let i andre
udviklingsmiljøer. Jeg kender ikke så meget til .Net, men det er måske
lidt ligesom, når vi andre bruger .Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-05-05 21:23

> Jeg kender ikke så meget til .Net, men det er måske
> lidt ligesom, når vi andre bruger .Mac.

Nej, det er det godt nok ikke!

Det er et komplekst udviklingsmiljø, som rent faktisk er meget rost, men
det er naturligvis M$... Det konkurrerer med Java (J2EE) om udviklernes
gunst i middleware, applikationsservere etc.

Det er i hvert fald min tolkning i en nøddeskal (tre linjer).

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-05 22:50

In article <1gws2vc.1jtoajil1nczcN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> [...]
> udviklernes gunst i middleware, applikationsservere etc.
>
> Det er i hvert fald min tolkning i en nøddeskal (tre linjer).

OK. Ja, hvad forstår bønder sig på agurkesalat? De tror, det skal koges.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen

Dato : 18-05-05 23:00

Jens Rasmussen wrote:

> [...]
> gunst i middleware, applikationsservere etc.
>
> Det er i hvert fald min tolkning i en nøddeskal (tre linjer).

Der findes noget til Linux der hedder Mono.

Det skulle være kompatibelt med .net

Måske findes det også til Mac?

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-05-05 14:25

Steen wrote:
> Der findes noget til Linux der hedder Mono.
>
> Det skulle være kompatibelt med .net
>
> Måske findes det også til Mac?

Tilsyneladende: http://www.mono-project.com/Mono:OSX

/Andreas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-05 21:38

In article <428c93ae$0$79460$14726298@news.sunsite.dk>,
Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> wrote:

> Tilsyneladende: http://www.mono-project.com/Mono:OSX

Det lyder ellers spændende. Men i det aktuelle tilfælde logger man sig
jo ind med en browser. Programmet kører ikke som sådan på ens computer.
Så det hjælper vel ikke meget at kunne køre programmet på en Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : zczc

Dato : 18-05-05 23:28

"Jens Rasmussen" <no@way.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er naturligvis M$... Det konkurrerer med Java (J2EE) om udviklernes
> gunst i middleware, applikationsservere etc.

Hvad er M$?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-05 06:13

In article <1gws2vc.1jtoajil1nczcN%no@way.dk>, Jens Rasmussen wrote:

> [...]
> det er naturligvis M$... Det konkurrerer med Java (J2EE) om udviklernes
> gunst i middleware, applikationsservere etc.

Det er en virtuel maskine som kun kører på Windows, me Microsoft sælger
det som cross platform, da koden jo kører på et emuleret lag. Det svarer
til en Java virtuel maskine. Man kan dog få mange sprog (Basic, C, Java
(kaldet C# = C Sharp)) der kan lave .Net kode.

Det hedder Mono når det er gratis / open source.

Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 02-06-05 11:33

On 2005-05-17 23:36:20 +0200, "Henrik Münster" <news@muenster.dk> said:

> [...]
> vrøvl, som Microsoft bilder folk ind? Ville man ikke kunne lave noget
> lige så godt, der kunne bruges af alle moderne browsere?

Hej Henrik

Fik du noget ud af din forespørgelse omkring .net. Jeg er nemlig lige
nu i samme problem bare med DGI.
--
Hilsen
Nyeboe

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-06-05 15:28

In article <429ee05a$0$73235$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
J.K. Nyeboe <nyeboe@gmail.dk> wrote:

> Fik du noget ud af din forespørgelse omkring .net. Jeg er nemlig lige
> nu i samme problem bare med DGI

Egentlig ikke. Vi sendte nogle høflige e-mail til hinanden, og jeg blev
takket for mit bidrag. Umiddelbart kan DBU ikke lave om på systemet, så
Kluboffice kan bruges på Mac, men han lovede, at de ville tænke på det
fremover, når systemet skal opdateres. Det giver desværre ikke nogen
løsning, men blot et svagt håb for fremtiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-06-05 16:22

> [...]
> fremover, når systemet skal opdateres. Det giver desværre ikke nogen
> løsning, men blot et svagt håb for fremtiden.

Kunne de ikke opstille nogen XP Pro maskiner i et server rum og lade Mac
brugere koble op med VPN og Remote desktop. Alle Mac brugerne skal jo
næppe på samtidig, så det behøvede måske ikke at være så dyrt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-06-05 18:57

In article <1gxjh6b.xtd5nd1f8udfeN%nospam@ab-katrinedal.dk>,
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> [...]
> Mac brugere koble op med VPN og Remote desktop. Alle Mac brugerne
> skal jo næppe på samtidig, så det behøvede måske ikke at være så

Jeg tvivler meget på, at de vil føle, at det vil være det værd. Vi må jo
se i øjnene, at "alle" bruger Windows. Og det gælder især blandt
almindelige mennesker, som bl.a. befolker sportsklubber. Det var første
gang, de havde hørt om problemer. Så alle andre har åbenbart brugt
Windows. Vi her i nyhedsgrupperne er trods alt relativt edb-kyndige
personer. Derfor kender vi forskellige styresystemer, og mange bruger
andet end Windows. Sådan er situationen ikke blandt almindelige
mennesker. Der går meget langt mellem jeg møder Mac-brugere tilfældigt
ude i hverdagen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 03-06-05 00:07

On 2005-06-02 19:56:40 +0200, "Henrik Münster" <news@muenster.dk> said:

> [...]
> andet end Windows. Sådan er situationen ikke blandt almindelige
> mennesker. Der går meget langt mellem jeg møder Mac-brugere tilfældigt

Det vil så sige at den eneste løsning vi har er Vitual PC.
--
Hilsen
Nyeboe