Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[spml] Bracketing
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-05-05 19:43

Hej,

Hvad er fidusen med at have bracketing funktionen, hvis man skyder i
raw? Om man skyder 3 billeder i streg med forskellig eksponering,
eksempelvis -0,5, 0, +0,5, eller man gemmer samme raw billede i 3
forskellige "billedfiler" (tiff, jpeg etc.) med 3 forskellige
eksponeringer giver vel det samme?

Bare lige noget jeg kom til at tænke over

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 19:50

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> eksempelvis -0,5, 0, +0,5, eller man gemmer samme raw billede i 3
> forskellige "billedfiler" (tiff, jpeg etc.) med 3 forskellige

Exponerings justering på raw og forskellig eksponering er ikke det samme.
Ved små forskelle vil det være svært at se forskel, men hvis du prøver
+/-2 EV vil du let kunne se forskel.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-05-05 19:50

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se
>
> "Shut down your computer and go out and plant a tree"

Umiddelbart kan lyset være tricky at ramme 100%. Hvis du har et billede med
meget kontrast kan du risikere at brænde højlys eller miste detaljerne i
skyggerne, hvis ikke du rammer eksponeringen 100%, ligesom på dias. Godt nok
kan man hente noget i RAW-converteren, men du kan trods alt ikke hente tabte
detaljer. Der kommer bracketing til sin ret.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-05-05 20:50

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> kan man hente noget i RAW-converteren, men du kan trods alt ikke hente tabte
> detaljer. Der kommer bracketing til sin ret.

Tak for svaret.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 20:10

In article <428a3b41$0$79458$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> forskellige "billedfiler" (tiff, jpeg etc.) med 3 forskellige
> eksponeringer giver vel det samme?
>
> Bare lige noget jeg kom til at tænke over

Når du justerer eksponering, så ændres lukketiden, og/eller
blænden. Så du kan også se det som blænde-bracketing eller
lukketidsbracketing.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-05-05 20:49

Povl H. Pedersen wrote:
> Når du justerer eksponering, så ændres lukketiden, og/eller
> blænden. Så du kan også se det som blænde-bracketing eller
> lukketidsbracketing.

Naturligvis. Havde jeg ikke lige tænkt på. Tak for svaret.

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-05 20:09

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Hvad er fidusen med at have bracketing funktionen, hvis man skyder i
> raw?

Hvis man er meget usikker på at ramme lysmålingen korrekt, og ikke har
tid/tålmodighed til at lave en masse nærmålinger, bruge zonesystem, gråkort
eller løs lysmåler, så kan det være smart at bruge bracketing.

> Om man skyder 3 billeder i streg med forskellig eksponering,
> eksempelvis -0,5, 0, +0,5,

Bruger du diasfilm, hvor eksponeringstolerancen er meget lille, er +/- ½ fint
som interval - men skyder du RAW skal du næsten op og bruge +/- 2 EV, da du ved
"fremkaldningen" kan hente så meget infomation ud. Det vigtigste er at undgå
udbrændte højlys.

> eller man gemmer samme raw billede i 3
> forskellige "billedfiler" (tiff, jpeg etc.) med 3 forskellige
> eksponeringer giver vel det samme?

Du kan godt lave bracheting på computeren ud fra en enkelt RAW-fil. Fordi den
indeholder så meget infomation i både højlys og skygge, kan du fint lave to
TIF-filer, hvor dene ene er meget lys (med detaljer i skyggen) og den anden
meget mørk (med detaljer i højlyset). I Photoshop kan du så kombinere de to
billeder, og derved opnå et større dynamikområde. Povl H. Pedersen skrev et
indlæg om dette for et par uger siden - nogen med en smart Photoshop action.

Tilbage i dias-tiden var bracketing en mulighed for at sikre sig, at minimum én
eksponering blev god af et motiv. Så valgte man den bedste hjemme på lysbordet,
og de to andre kom i skraldespanden. Nu om stunder kan du kombinere det bedste
af flere optagelser og få alle detaljerne ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-05 20:57

KNL DtP skrev:

> I Photoshop kan du så kombinere de to billeder, og derved opnå
> et større dynamikområde. Povl H. Pedersen skrev et indlæg om
> dette for et par uger siden - nogen med en smart Photoshop
> action.

I CS 2 er der en helt ny funktion ved navn High Dynamic Range,
eller HDR, som måske var værd at tage et kig på.

<http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml>.

--
Hilsen
Madsen