Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket canon350d kit er sammenligneligt m~
Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:04

Da jeg skal være med til at købe et dslr kit til min arbejdsplads vil
jeg meget gerne have et bud på hvilket objektiv, og meget gerne hvilket
canon350d kit der er sammenligneligt med det meget roste nikon D70 17-80
mm kit objektiv ?

D70 og 350D er de oplagte kandidater til købet og derfor vil jeg da også
gerne have bud på hvilke fordele ulemper der er ved de to i direkte
sammenligning.

Kameraet skal bruges til at tage billeder af undervisningssituationer
med børn, billeder af dyr (udendørs) på 2-10 m. afstand, og billeder
indendørs. Hvad kan i den sammenhæng anbefales af zoomstørrelser ?

Er der forskel på hvor hurtigt disse to kameraer er i brug, mht til
billeder per sek, og ventetid mellem billeder ?

Håber nogen kan hjælpe

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KASO

Dato : 17-05-05 16:38

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der forskel på hvor hurtigt disse to kameraer er i brug, mht til
> billeder per sek, og ventetid mellem billeder ?

Et godt bud ville være at sammenligne dem med Sigmas 18-125mm, der fåes til
begge kameraer og som kvalitetsmæssigt matcher Nikons 17-80mm (nogle mener
faktisk at den er en snert bedre). Det vil samtidig være glimrende til dit
formål.

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:34

In article <428a0fdd$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, a@b.dk
says...

> Et godt bud ville være at sammenligne dem med Sigmas 18-125mm, der fåes til
> begge kameraer og som kvalitetsmæssigt matcher Nikons 17-80mm (nogle mener
> faktisk at den er en snert bedre).

OK hvad hedder det sigma objektiv helt præcist, modelmæssigt ??. Ved du
hvor man kan finde test af det henne ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 16:43

In article <MPG.1cf4265f81f27a0d989a67@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> jeg meget gerne have et bud på hvilket objektiv, og meget gerne hvilket
> canon350d kit der er sammenligneligt med det meget roste nikon D70 17-80

Det er nok 17-85 IS USM, som dog nok overgår Nikon objektivet, og har
billedstabilisering.

> D70 og 350D er de oplagte kandidater til købet og derfor vil jeg da også
> gerne have bud på hvilke fordele ulemper der er ved de to i direkte
> sammenligning.

Ikke de store. Man vælger efter hvad man kan lide af mærke, at holde i
hånden, og så hvad man har af gamle objektiver.

> Kameraet skal bruges til at tage billeder af undervisningssituationer
> med børn, billeder af dyr (udendørs) på 2-10 m. afstand, og billeder
> indendørs. Hvad kan i den sammenhæng anbefales af zoomstørrelser ?

Vidvinkel til det meste. 17-18mm indstillingen.
Et Canon 17-40 f/4L er også et bud til dette formål. Det overgår langy
Nikon 17-80 da det er et L objektiv.

> Er der forskel på hvor hurtigt disse to kameraer er i brug, mht til
> billeder per sek, og ventetid mellem billeder ?

Det kan du se hos dpreview. I praksis er der vist ikke den store
forskel. Canon kan køre ISO 100, og har en anelse mindre støj ved
høj ISO.

Du skal nok også købe en ordentlig blitz. Sigma 500 DG ST eller
Canon 550EX eller 580X.

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:48

In article <slrnd8k48h.gk3.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det er nok 17-85 IS USM, som dog nok overgår Nikon objektivet, og har
> billedstabilisering.

OK jeg checker lige prisen, det er jo fordelen ved nikon at den er med i
et kit :0)

> Ikke de store. Man vælger efter hvad man kan lide af mærke, at holde i
> hånden, og så hvad man har af gamle objektiver.

OK her er der ingen så det er da et problem mindre :0)

> Vidvinkel til det meste. 17-18mm indstillingen.
> Et Canon 17-40 f/4L er også et bud til dette formål. Det overgår langy
> Nikon 17-80 da det er et L objektiv.

Ok men er det ikke noget med at L objektiver også er ret dyre, prisen er
desværre ikke helt uvæssentlig. Det jeg sammenligner med er D70 kittet
hvor der er det gode 17-80 mm med.

> Det kan du se hos dpreview.

DU har ret, jeg skulle have checket der, det gjorde jeg efterfølgende og
der er ikke forskel mht hastighed på de to.

> Du skal nok også købe en ordentlig blitz. Sigma 500 DG ST eller
> Canon 550EX eller 580X.

Ok tak for dine inputs :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-05 17:14

> [...]

Hvis I vælger Canon, så tror jeg også at ovenstående objektiv er et glimrende
som standard.

> Ok men er det ikke noget med at L objektiver også er ret dyre, prisen er
> desværre ikke helt uvæssentlig. Det jeg sammenligner med er D70 kittet
> hvor der er det gode 17-80 mm med.

Canon EF 17-85 mm f/4.0-5.6 USM IS = EUR 600 ~ DKK 4.500
Canon EF 17-40 mm f/4.0 USM L = EUR 700 ~ DKK 5.300

Altså cirka en tusindmand mere ud fra Tyskland-priserne. Som all-around'er tror
jeg 17-85'er mere brugbar. Dels har den ImageStabilizer, dels er den noget
billigere og så har den et større zoomområde. 17-40'eren, som jeg selv har, har
super-billedkvalitet, men mangler noget tele i den lange ende.

MVH

Kristain
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 17:14

In article <428a1821$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

> [...]
> billigere og så har den et større zoomområde. 17-40'eren, som jeg selv har, har
> super-billedkvalitet, men mangler noget tele i den lange ende.

OK tak skal du have for indsatsen. Rent økonomisk kan jeg godt begynde
at se fordelen i d70 løsningen, med 17-80 mm zoomen da jo skulle være
helt ok :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 18:58

In article <MPG.1cf436bb1b7d366f989a71@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:

> OK tak skal du have for indsatsen. Rent økonomisk kan jeg godt begynde
> at se fordelen i d70 løsningen, med 17-80 mm zoomen da jo skulle være
> helt ok :0)

Medmindre lyset ikke tillader dig at tage billederne med D70.
Billedstabilisering tjener et formål.

Lige til eksempel, et billede i mit køkken, hvor der er neonrør
i loftet, og et vindue. ISO 1600 ved 50mm giver mig en lukketid på
1/60s - En hvid væg på 1/100s (ved f/4.5 på mit 28-135 IS USM).

Så her kan jeg enten tage billedet ved ISO 1600, eller jeg kan slå
billedstabilisering til, og være i stand til at håndholde 1/10s.
det hjælper ikke hvis der er megen bevægelse, da langsom lukketid ikke
fryser action, men det giver andre muligheder end at mangle IS.
Jeg kan køre ISO'en ned og få mindre støj på billedet.

Du kan også købe et f/2.8 objektiv, som giver dig en dobbelt så
hurtig / halvt så lang lukketid som et f/4.0 objektiv ved samme lys.

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 19:05

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> fryser action, men det giver andre muligheder end at mangle IS.
> Jeg kan køre ISO'en ned og få mindre støj på billedet.

Et stativ kan give samme virkning og så kan du bruge lukkertider der er
væsentlig længere en 1/10 sek.

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 20:28

In article <slrnd8kc55.b5.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
> [...]

> fryser action, men det giver andre muligheder end at mangle IS.
> Jeg kan køre ISO'en ned og få mindre støj på billedet.

Ok tak for informationerne.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 08:56

Jakob wrote:

> hvilket canon350d kit der er sammenligneligt med det meget roste
> nikon D70 17-80 mm kit objektiv ?

Denne tråd har forvirret mig noget. Er der virkeligt tale om et 17-80mm kit?
Jeg kan se, at ingen har gjort invendinger, men jeg kan ikke finde det
pågældende objektiv på Nikons sider. Er der tale om en trykfejl, så der
skulle have stået 18-70mm eller er der noget, jeg ikke har opdaget?

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 10:42

In article <428af51a$0$50670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> pågældende objektiv på Nikons sider. Er der tale om en trykfejl, så der
> skulle have stået 18-70mm eller er der noget, jeg ikke har opdaget?

AHH pis, damn det er mig der har fået skruet hovedet lidt halvskævt på,
det er sket en fejl mellem højre og venstre hjernehalvdel, det er ganske
korrekt som du skriver 18-70, damn ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob