Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DLSR, nemmeste vej til færdigt billede ??
Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 15:55

Det er blevet besluttet at man på min arbejdsplads vil investere i et
DSLR.

På sigt er det meningen at nogen ansatte skal kunne tage billeder af en
kvalitet der kan sælges, af det der foregår på stedet.

Da jeg skal være med til at købe, vil jeg lige høre om der er forskel på
de oplagte kandidater eos350D og D70 i forhold til hvor nemt man kommer
fra optagelse til færdigt billede.

Jeg er klar over at man ofte ikke får et så "færdigt" resultat direkte
fra kameraet som man gør med et point and shoot kamera og vil derfor
høre om der er forskel på hvormeget der skal arbejdes på billeder fra
henholdsvis canon og nikon??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-05-05 16:19

Jakob wrote:

> [...]
> fra kameraet som man gør med et point and shoot kamera og vil derfor
> høre om der er forskel på hvormeget der skal arbejdes på billeder fra

En Nikon D70 kan (let) indstilles til at levere lige så "færdige"
billeder som en Canon Powershot A 520. Begge er dog indstillet til
mindst mulige påvirkning af billedet i kameraet, idet jeg ønsker størst
mulige indflydelse på hvad der sker.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Brian Lund

Dato : 17-05-05 16:28

> [...]
> billeder som en Canon Powershot A 520. Begge er dog indstillet til
> mindst mulige påvirkning af billedet i kameraet, idet jeg ønsker størst

Og det kan også indstilles på EOS 350D :)

Brian

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:23

In article <428a0d27$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, geronimo@-
FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Og det kan også indstilles på EOS 350D :)

Jamen så er D70 og eos350D begge i spil stadig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:23

In article <428a0b4c$0$63644$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> [...]
> billeder som en Canon Powershot A 520. Begge er dog indstillet til
> mindst mulige påvirkning af billedet i kameraet, idet jeg ønsker størst

OK , perfekt tak.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 16:24

Jakob wrote:
> [...]
> fra kameraet som man gør med et point and shoot kamera og vil derfor
> høre om der er forskel på hvormeget der skal arbejdes på billeder fra

Du får vel et ligeså færdigt billede på dslr som på ps kameraer.

Hvis du tager i jpeg - så er billedet færdigt i begge tilfælde.

Hvis du tager i raw - så skal det behandles i begge tilfælde.

Med raw har du så nogle fordele ved at en del indstillinger kan ændres efter
at billedet er taget.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:21

In article <428a0ca5$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, "Jan
Vestergaard" <jan.jve.invalid> says...

> [...]
>
> Hvis du tager i raw - så skal det behandles i begge tilfælde.
>
> Med raw har du så nogle fordele ved at en del indstillinger kan ændres efter

Ahh ok godt at høre. Det er nok raw diskussionen jeg har fået blandet
lidt ind i min generelle opfattelse af at DSLR generelt krævede mere
efterbehandling.

Tak for svaret.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 17-05-05 16:48

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Ahh ok godt at høre. Det er nok raw diskussionen jeg har fået blandet
> lidt ind i min generelle opfattelse af at DSLR generelt krævede mere
> efterbehandling.

Hej

Du har nok rodet flere ting sammen, et DSLR som er "fabriksindstillet",
tager billeder med mindre kontrast og farvemætning end et almindeligt P&S
kamera.
Men der kan skrues op for kontrast, farvemætning og skarphed, så billederne
fremstår "pænere" eller mere færdige.
Det er ikke kun i RAW dette kan gøres, men også i JPEG. Kameraet kan sættes
til at lave alle optagelser med mere saft og kraft. Indstillingerne skal
bare gøres en gang, så er det "standart".
Men i RAW er der endnu flere muligheder.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:50

In article <428a1221$1@news.dansketelecom.com>, langgaard@klarupnet.dk
says...

> Du har nok rodet flere ting sammen,

Det har du sgu nok ret i :0)

> [...]
> bare gøres en gang, så er det "standart".
> Men i RAW er der endnu flere muligheder.

Tak for din præcisering, det er påskønnet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Sindrup

Dato : 17-05-05 17:14

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du tager i raw - så skal det behandles i begge tilfælde.
>
> Med raw har du så nogle fordele ved at en del indstillinger kan ændres

350D'eren kan indstilles til at optage både .jpeg og raw *samtidig*
- jeg kan ikke huske om Nikon også kan dette.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 16:39

In article <MPG.1cf4244a46c1588d989a66@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> fra kameraet som man gør med et point and shoot kamera og vil derfor
> høre om der er forskel på hvormeget der skal arbejdes på billeder fra

Jeg vil tro det største arbejde ligger i at arbejde med de ansatte, og
lære dem billedsyn og billedkomposition. Et dyrt kamera giver ikke
automatisk en god fotograf

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 16:49

In article <slrnd8k3vg.gk3.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg vil tro det største arbejde ligger i at arbejde med de ansatte, og
> lære dem billedsyn og billedkomposition. Et dyrt kamera giver ikke
> automatisk en god fotograf

Nej det er de og jeg med på. Det skal også ses mere langsigtet at man
gerne vil tage flere billeder selv, og så komme frem til brugbare
resultater med tiden. Men jeg har givet "advarslen" videre :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-05 16:52

> På sigt er det meningen at nogen ansatte skal kunne tage billeder af en
> kvalitet der kan sælges, af det der foregår på stedet.

Hvis billederne skal kunne sælges, skal såvel teknik (skarphed, detaljer, farver
o.l.) samt det fotografiske (opstillingen, lyset o.l.) være i orden. Det vil
måske være en idé at give folk en kursus i fotografering og betjening af
kameraet. Måske endda lade dem låne det med hjem - det er ofte givet godt ud, at
folk kender udstyret til bunds.

> Jeg er klar over at man ofte ikke får et så "færdigt" resultat direkte
> fra kameraet som man gør med et point and shoot kamera

dSLR henvender sig til folk, som gerne vil have det maksimale ud af billederne.
Derfor er kameraerne ofte som standad sat op til lav kontrast og skarphed, så
der er noget at arbejde videre med på computeren. Såvel D70 som 350D kan, som
flere også har nævnt, indstilles således, at billederne bliver mere klar
direkte-ud-af-kameraet.

Jeg vil dog anbefale, såfremt billedkvaliteten vægter højere end hastighed, at i
fotograferer i RAW-formatet fremfor JPEG. Her får I nemlig mulighed for at
finjustere hvidbalance, kontrast, skarphed ect. i ro og mag på computeren. Det
vil i alle tidfælde give et bedre billede end direkte JPEG, men koster lidt mere
tid til postproduktionen hjemme på computeren.

> og vil derfor
> høre om der er forskel på hvormeget der skal arbejdes på billeder fra
> henholdsvis canon og nikon??

Hvis I skyder JPEG kan begge kameraer jo sættes til højeste kontrast, skarphed
og farvemætning, så valget bør ikke baseres herpå. Når det foregår i RAW-format
afhænger det mere af softwaren. Hvis I har Photoshop CS er der indbygget
mulighed for at "fremkalde" RAW optagelserne.

Om det skal være en Nikon D70 eller Canon EOS 350D er næsten mere et spørgsmål
om hvad I bedst kan lide at bruge. Begge kameraer leverer gode billeder og har
et enormt udvalg af objektiver og tilbehør i ryggen. Er det studieoptagelser af
produkter, portrætter, presse, sport eller natur det skal bruges til? Alt efter
opgaverne det skal bruges til, skal I måske også kigge på udvalget af
objektiver.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 17:05

In article <428a1328$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

> [...]
> opgaverne det skal bruges til, skal I måske også kigge på udvalget af

Hej Kristian

Tak for dit gode svar. Jeg er helt med på at det kræver en del af
operatøren at tage billederne, og det skidt komponerer jo ikke sig selv.
Men det må komme an på en prøve. Det er et langsigtet projekt og hvis
det ikke lykkes må jeg jo bare købe udstyret for en slik ;0)

MHT objektiver etc så har jeg startet en anden tråd. Det er nemlig også
et vigtigt punkt ved anskaffelsen. Kameraet skal bruges til indørs
billeder af personer, ofte børn igang med undervisning, og til udendørs
optagelser af dyr og aktiviteter fra tæt på til afstand af måske 10-15
meter.

Hvad ville dit valg være hvis du skulle dække det med 2 objektiver, der
IKKE kan være L serie :0), men en godt kompromis imellem pris og
kvallitet til endten et d70 eller 350D ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-05 17:32

> Hvad ville dit valg være hvis du skulle dække det med 2 objektiver, der
> IKKE kan være L serie :0)

Nu er jeg Canon-mand, så jeg ville nok være en 350D med 17-85 mm-objektiv.

Til den lange ende kan du vælge en billig løsning så som Sigma 70-300 mm
f/4.0-5.6 APO Super Macro = EUR 200 ~ DKK 1.500 eller Canon EF 75-300 mm
f/4.0-5.6 USM = EUR 270 ~ DKK 2.000.

Hvis teleområdet er vigtigt, så ville jeg absolut vælge Canon EF 70-200 mm f/4
USM L = EUR 630 ~ DKK 4.700. Den vejer og fylder noget mere end de to
ovenstående og koster over dobbelt så meget, men giver fuld valuta i
billedkvalitet.

Herudover en flash så som Canon 550 EX eller 580EX, et 2 GB hukommelseskort og
en taske til hele herligheden.

Du ender nok på den forkerte side af 15.000 kr., men så har I også noget lækkert
udstyr.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 20:31

In article <428a1c62$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg Canon-mand, så jeg ville nok være en 350D med 17-85 mm-objektiv.

OK

> Herudover en flash så som Canon 550 EX eller 580EX, et 2 GB hukommelseskort og
> en taske til hele herligheden.

Det er nok uundværligt.

> Du ender nok på den forkerte side af 15.000 kr., men så har I også noget lækkert
> udstyr.

Puhh det løber sgu op det skidt. Der må nok spares lidt på glasset i
første omgang, og evt må vi nøjes med 17-85 objektivet hvis det bliver
en canon løsning. Mange tak for dine inputs.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 17:14

Jakob wrote:
> Da jeg skal være med til at købe, vil jeg lige høre om der er forskel på
> de oplagte kandidater eos350D og D70 i forhold til hvor nemt man kommer
> fra optagelse til færdigt billede.

En forskel der kan være væsentlig er at en D70+SB600 tillader at flashen
placeres væk fra kameraet, det kan i mange situationer give bedre
billeder.

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 17:10

In article <428a1860$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

En forskel der kan være væsentlig er at en D70+SB600 tillader at
flashen
> placeres væk fra kameraet, det kan i mange situationer give bedre
> billeder.

Ahh ok. tak for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 18:43

In article <428a1860$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> En forskel der kan være væsentlig er at en D70+SB600 tillader at flashen
> placeres væk fra kameraet, det kan i mange situationer give bedre
> billeder.

På Canon kræver det et kabel, en ekstra blitz eller en sender (som koster
det samme som en blitz, men er mindre). Så nikon har en lille fordel her.

Derudover er der jo følgende forskelle:
Canon 8mpix vs. 6mpix
Nikon flash sync til 1/500s, Canon 1/250s (nok ikke vigtigt)
Nikon kan køre rear curtain på blitz, ved ikke med Canon.
Canon understøtter både trådløs og kabeludløser, Nikon kun kabel.
Nikon står ikke til at have USB 2.0, men jeg anbefaler kortlæser under
alle omstændigheder.
Nikon er større og tungere (26% tungere, 57% større (volumen))

Fra : Brian Lund

Dato : 17-05-05 18:51

> Nikon flash sync til 1/500s, Canon 1/250s (nok ikke vigtigt)

1/200 på EOS 350D, ihvertfald med den interne flash!

> Nikon kan køre rear curtain på blitz, ved ikke med Canon.

EOS 350D kan!

Brian

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 20:23

In article <428a2edc$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, geronimo@-
FORKERT-mobilixnet.dk says...

> 1/200 på EOS 350D, ihvertfald med den interne flash!

Jeg bliver lige nødt til at have opklaret hvad det her flashsync
betyder. Er det lukkertiden der anvendes ved flashbilleder eller ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 17-05-05 20:37

> Jeg bliver lige nødt til at have opklaret hvad det her flashsync
> betyder. Er det lukkertiden der anvendes ved flashbilleder eller ??

Ja, det er den hurtigste lukkertid, der kan anvendes sammen med flash.

Fidusen ved at have en særdeles kort synkroniseringshastighed er, at man kan
benytte flashen i fuldt dagslys, som opblødningslys til hårde skygger, uden at
skulle fotografere med en lille blændeåbning. Dette giver nemlig en stor
dybdeskarphed i billedet, hvilket ikke egner sig så godt til portrætter, hvor en
uskarp baggrund er flottere.

Nogle kameraer og flashes har en speciel funktion, ofte kaldet high speed flash,
hvor man kan bruge alle de hurtige lukkertider - f.eks. 1/4.000 sek. Dette kan
lade sig gøre ved at flashen over en længere periode lyser konstant, fremfor at
give hele sin kraft af i ét glimt. Derfor nedsættes rækkevidden betydeligt med
hi-speed flash.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 20:44

In article <428a47da$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

med en lille blændeåbning. Dette giver nemlig en stor
> dybdeskarphed i billedet, hvilket ikke egner sig så godt til portrætter, hvor en
> uskarp baggrund er flottere.

Ahh tak for forklaringen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 19:02

Povl H. Pedersen wrote:

> På Canon kræver det et kabel, en ekstra blitz eller en sender (som koster
> det samme som en blitz, men er mindre). Så nikon har en lille fordel her.

Jeg ser det som en stor fordel at man kan prøve det af uden ekstra
investeringer. At Nikons løsninge heller ikke kræver kabel, og giver
fuld TTL er også et stort plus.

Ulempen er så hvis man bliver glad for systemet og vil have flere
"lamper", en samling SB600/SB800 er ikke helt billig.

> Canon understøtter både trådløs og kabeludløser, Nikon kun kabel.

D70 kun trådløs
D70s Trådløs+kabel

> Nikon er større og tungere (26% tungere, 57% større (volumen))

Om det er en fordel eller ulempe er afhængig af hånden der holder kameraet

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 20:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd8kb8b.b5.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Nikon flash sync til 1/500s, Canon 1/250s (nok ikke vigtigt)

Canon kan med en EX-flash køre op til maksimal lukketid (i FP mode - også
kaldet "high speed sync").

> Nikon kan køre rear curtain på blitz, ved ikke med Canon.

Det kan Canon også.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-05-05 21:01

Jens Bruun wrote:

> Canon kan med en EX-flash køre op til maksimal lukketid (i FP mode - også
> kaldet "high speed sync").

Jeg tvivler:

http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm#fp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page21.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page2.asp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 21:32

In article <428a441c$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> meddelelse news:slrnd8kb8b.b5.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Canon kan med en EX-flash køre op til maksimal lukketid (i FP mode - også

Dette fryser ikke action, men opnås ved en "sprække" der kører ned over
filmplanet.

> Det kan Canon også.

Er ikke sikker på 300D havde det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 21:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd8kl5p.d2.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Dette fryser ikke action, men opnås ved en "sprække" der kører ned
> over filmplanet.

Nej, det opnås ved, at flashen fyrer mange små glimt af.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 22:44

In article <428a564f$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrnd8kl5p.d2.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Nej, det opnås ved, at flashen fyrer mange små glimt af.

Begge dele. Med en hurtig lukketid får du ikke hele sensoreb eksponeret
på samme tid, men der glider en sprække ned over. Syncro hastigheden er
den den maksimale hastighed hvor hele sensoren er blottet på samme tid.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-05 06:37

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd8kpd4.dh.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> [...]
> er
> den den maksimale hastighed hvor hele sensoren er blottet på samme

Jeg tror, vi er enige

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 21:41

Povl H. Pedersen wrote:

> Dette fryser ikke action, men opnås ved en "sprække" der kører ned over
> filmplanet.

Er det ikke en lidt bagvendt forklaring?

Op til syncspeed vil et kamera lukke helt op til filmen (sensoren) og
derfor kan flashen belyse hele filmen, selv ved et hurtigt glimt (som er
1/1000 til 1/40000 sek).

Når lukkerhastigheden når over syncspeed så når kameraet ikke at lukke
op for hele filmen på en gang, dvs. et hurtigt glimt fra flashen vil kun
belyse en del af filmen.

Dette har både Nikon og Canon så løst ved at lave high speed sync, hvor
flashen udsender mange hurtige glimt, mens lukkeren kører ned over
filmplanet. Ulempen ved dette er at styrken på flashen går drastisk ned.

Forøvrigt er D70 syncspeed lidt snyd, hvis man fusker kan den sagtens
lave sync på 1/8000 sekund, fordi den har elektronisk lukker. Men da
flashen er 1/1000 sekundt om et fuldt lysglimt, så får man også
reduceret styrke her.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-05-05 21:42

On 17 May 2005 20:32:15 GMT, Povl H. Pedersen wrote:

> Dette fryser ikke action, men opnås ved en "sprække" der kører ned over
> filmplanet.

> Er ikke sikker på 300D havde det.

300d har ikke rear Curtain på flash, heller ikke med hacket firmware.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-05 22:23

> Er ikke sikker på 300D havde det.

350D har synkronisering med 1st curtain eller 2nd curtain via custom
function 9. Det kan man let se ved at downloade manualen fra
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=325&modelid=11154
Der kan man også se de andre custom functions. Det er et subset af 20D, som
har mange flere custom functions.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 20:35

In article <slrnd8kb8b.b5.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Derudover er der jo følgende forskelle:
> Canon 8mpix vs. 6mpix

Ja det tæller for canon men hvor afgørende det er er jeg ikke helt
sikker på.

> Nikon flash sync til 1/500s, Canon 1/250s (nok ikke vigtigt)

Tror jeg heller ikke.

> Nikon kan køre rear curtain på blitz, ved ikke med Canon.

Aner ikke hvad det er :0)

> Canon understøtter både trådløs og kabeludløser, Nikon kun kabel.

Det er nok heller ikke så væssentligt.

> Nikon står ikke til at have USB 2.0, men jeg anbefaler kortlæser under
> alle omstændigheder.

Enig

> Nikon er større og tungere (26% tungere, 57% større (volumen))

Ja det er sgu nok også til canons fordel.

Umiddelbart er jeg måske lidt stemt for nikon, nærmest udelukkende pga
det gode medfølgende kitobjektiv, der har de sgu tænkt sig om :0), og så
står den jo en del steder til en god pris nu såvidt jeg kan se.

Men skal lige have regnet på hvad det vil koste ekstra samlet med et
350d med 18-85 i ok kvallitet. Det bliver nok økonomien der kommer til
at råde når alt kommer til alt.

Men igen tak til alle for jeres råd, det er værdsat.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 09:13

Jakob wrote:

> Tror jeg heller ikke.

Jeg benytter det af og til, når jeg bruger den indbyggede flash som
opblødningslys i solskin (modlys). Men forskellen svarer selvfølgeligt kun
til en blænde, men alligevel....

> Aner ikke hvad det er :0)

Igen, når man bruger flash sammen med tilstedeværende lys. SYnkronisering
med forreste, betyder forenklet, at flashglimtet kommer i begyndelsen af det
tidsrum blænden står åben, hvor synkronisering med bageste giver flashglimt
i slutningen. Og hvad betyder så det?
Du vil fotografere en hammer, der bevæger sig nedad mod et søm. Du ønsker en
skarp hammer med en bevægelsesuskarphed (fartstriber). Synkronisering med
forreste gardin betyder at det skarpe billede af hammeren tages først,
hvorefter 'fartstriberne dannes ved hammerens videre bevægelse. Altså kommer
fartstriberne /foran/ hammeren. Ved synkronisering med bagerste kommer
striberne /efter/ hammeren - hvilket normalt er det ønskværdige.

> Det er nok heller ikke så væssentligt.

Især, da det ikke er rigtigt ved D70s, der understøtter begge. D70 giver kun
mulighed for trådløs (der i øvrigt er ganske billig).

> Ja det er sgu nok også til canons fordel.

Tjae - det afhænger nok af hænderne - jeg har personligt meget svært ved at
vænne mig til 300D's gre3b, hvorimod jeg syned D70 ligger fremragende i
hånden. Men det kan ingen afgøre for dig - prøv selv at holde ved de to
kameraer.

Til allersidst vil jeg godt fremhæve en enkelt detalje ved Nikon D70 (som er
en helt personlig betragtning men det, der afgjorde valget for mig) D70 er
IMHO langt mere logisk og venligt i sit design af menuer, kontroller mv.
Canon 300D (har aldrig prøvet 350D) virker meget 'japansk' i sit
brugerinterface - altså konstrueret af teknikere, hvorimod D70 er mere
B&O'sk med vægt på brugervenlighed.
I bund og grund er der jo tale om et valg mellem to ganske fremragende
kameraer, der næppe i sig selv giver forskellige muligheder for at tage
billeder, så valgproblemet er i virkeligheden et luksusproblem. Du skal nok
blive tilfreds uanset valget.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 10:24

Jan Bøgh wrote:

I øvrigt så jeg lige en side, som du og andre, der overvejer køb, måske
kunne bruge

http://www.nikondigitutor.com/eng/d70s/index.php
er noget, Nikon kalder en digitutor (online selvstudium), hvor alle
funktionerne i D70 gennemgås. Og selvfølgeligt er det en firmaside, men den
virker nu meget hæderlig, når det kommer til at forklare de forskellige
former for lysmåling, brug af flash, afstandsmåling osv. osv.
Måske kan du finde en tilsvarende på Canons hjemmesider, hvor jeg ikke er
særligt godt hjemme.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 10:30

In article <428b09a1$0$50698$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...
> Jan Bøgh wrote:
>
> I øvrigt så jeg lige en side, som du og andre, der overvejer køb, måske
> kunne bruge
>
> http://www.nikondigitutor.com/eng/d70s/index.php

Tak skal du have jan. Jeg hælder efterhånden måske mest til nikon, mest
af den årsag at der bliver en stor prisforskel til 350d som egentlig
måske var det jeg var mest lun på.

Men hvis det skulle være en 350d skal der minimum købes et ok objektiv
der modsvarer 17-80 mm, og så er prisspringet ved at være betragteligt.

Så de 2 ekstra mp og den mere kompakte størrelse må vist undværes, men
jeg skal selvfølgelig lige forhøre mig hos sponsorene også :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 16:22

In article <MPG.1cf5297067ed7ce1989a78@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:

> Men hvis det skulle være en 350d skal der minimum købes et ok objektiv
> der modsvarer 17-80 mm, og så er prisspringet ved at være betragteligt.

Men standard canon 18-55 er heller ikke så ringe, Nikons er lidt bedre.
Derudover er Nikon D70 et gammelt kamera, og brugprisen er enten nu på
vej ned, eller kommer det nok snart.

Du kan eventuelt overveje brugt.

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 16:35

In article <slrnd8mnb8.ju.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Du kan eventuelt overveje brugt.

Det har jeg faktisk overvejet og det kan godt være at det bliver
løsningen :0)

Men selv om det er en ældre model en canon, så synes jeg da ikke det ser
ud til at der er stor forskel på specs'ne ud over størrelse og ekstra 2
mp, og så lige lidt af de her flashfinurligheder.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 16:52

Povl H. Pedersen wrote:

> bedre. Derudover er Nikon D70 et gammelt kamera, og brugprisen er
> enten nu på vej ned, eller kommer det nok snart.

LOL!

Jeg købte mit, der var et af de første for godt et år siden til omkring
12000.
'Gammelt kamera'! Verden (og dens indbyggere) er sgu vanvittig!

vh
Jan

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 17:00

In article <428b64c0$0$50636$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Jeg købte mit, der var et af de første for godt et år siden til omkring
> 12000.
> 'Gammelt kamera'! Verden (og dens indbyggere) er sgu vanvittig!

Ja det er sgu chokerende, jeg har en fornemmelse af at det kan lade sig
gøre at finde et med garanti til i omegnen af 4 kilo, men hvis du har
brug for lidt opmuntring kan du garanteret se nogen sat til salg godt
brugt på DBA for 10 kilo ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 18-05-05 17:31

Jakob wrote:
> [...]
> gøre at finde et med garanti til i omegnen af 4 kilo, men hvis du har
> brug for lidt opmuntring kan du garanteret se nogen sat til salg godt

<http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?Fritekst=d70&RubrikId=20220&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&RegionId=0&Forhandler=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&SektionId=0&BilledVisning=&PrisTil=9999999&PrisFra=0>

Ja, der er nogle der er temmelig optimistiske...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 18:41

In article <x4Kie.666$xG6.419@news.get2net.dk>, spam@spam.com says...
> AntalDage

Ha ha ha ja der var sgu et kit til 9500 kr. Så var det nok at jeg valgte
at spare 2000 kr og så købe et nyt :0)

Ja man ved sgu ikke om man skal grine eller græde, derfor er jeg holdt
om med at handle på DBA, der er sgu for langt imellem det er er rimeligt
og det folk mener de skal ha generelt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 10:34

> [...]
>
> http://www.nikondigitutor.com/eng/d70s/index.php
> er noget, Nikon kalder en digitutor (online selvstudium), hvor alle

Genialt koncept, men nu er det her jo en D70s men såvidt jeg har
forstået så er forskellene marginale.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 16:20

In article <428b09a1$0$50698$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> former for lysmåling, brug af flash, afstandsmåling osv. osv.
> Måske kan du finde en tilsvarende på Canons hjemmesider, hvor jeg ikke er

Canon's tutorials er her:
http://www.photoworkshop.com/canon/

Fra : Peter Sindrup

Dato : 18-05-05 19:10

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message >
Canon's tutorials er her:
> http://www.photoworkshop.com/canon/

Super - tak for den.
Har lige købt et 350D, så den er mere end velkommen.

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-05-05 09:23

"Jan Bøgh"

> Jeg benytter det af og til, når jeg bruger den indbyggede flash som
> opblødningslys i solskin (modlys). Men forskellen svarer selvfølgeligt kun
> til en blænde, men alligevel....

Ditto - savner af og til den ekstra hurtige lukkertid på D20'ern som
jeg vader rund og snapshooter folk med her i høj sol.. phew hot hot..

> [...]
> vænne mig til 300D's gre3b, hvorimod jeg syned D70 ligger fremragende i
> hånden. Men det kan ingen afgøre for dig - prøv selv at holde ved de to

Det kan blive for småt, men der må man prøve sig frem..

> [...]
> billeder, så valgproblemet er i virkeligheden et luksusproblem. Du skal nok

Enig enig enig - Canon er gået menu gag gag, ikke brugervenligt.!! -max-