Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af negativer?
Fra : Jimmi Graffe

Dato : 31-05-01 08:41

Hej!
Er det muligt med et eller andet apperat at inscanne sine negativer, og
derefter have billederne (positiverne) liggende på computeren, hvis dette er
muligt hvad hedder dette apperat, hvad koster det og hvordan bliver
kvaliteten?

Venlig hilsen Jimmi

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 31-05-01 08:51

"Jimmi Graffe" <jimmi@graffe.dk> wrote in
<9f4sp5$db5$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>derefter have billederne (positiverne) liggende på computeren, hvis
>dette er muligt hvad hedder dette apperat, hvad koster det og hvordan

Aparater heter filmscanner (ofte feilaktig kalt negativscanner), og koster
(i Norge) fra noen til mange tusen. Kvaliteten varierer med forskjellige
merker og forksjellig teknologi (naturligvis), men jevnt over synes de å
være gode. Jeg har blitt anbefalt den nye Nikon LS-40, som i Norge kan fåes
for ca 7500,-

--
Ole Kristian Bangås

Fra : Poul Petersen

Dato : 31-05-01 10:04

"Ole Kristian Bangås" <ole.news@netconnect.no> skrev i en meddelelse
> [...]
Dersom det udelukkende drejer sig om sort / hvide negativer kan jeg hjælpe
dig med en " opskrift " - vejledning og tegning, hvor udgifterne til
materialer ligger på omkring kr. 100.- Dersom du er interesseret kan jeg
sende dig vejledningen.
Mvh Poul Petersen.

Fra : Poul Petersen

Dato : 31-05-01 10:13

poulina@mail.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 31-05-01 11:36

> [...]
er
> muligt hvad hedder dette apperat, hvad koster det og hvordan bliver

Det " vælter ind " med opfordringer om at få tilsendt min " opskrift "
godt jeg har fridag så nu har jeg, i stedet for at sende til hver
enkelt, lagt opskriften på: NG dk.benaer - hvor den hedder: Negativer.
Hvis nogen insisterer på at få den tilsendt til egen mail-adresse kan det
naturligvis også lade sig gøre.
For at metoden virker - med lidt tålmodighed, indtil man finder den rette
afstand mellem lyskilde og negativ, kan jeg meddele at jeg har fået mange
gode tilbagemeldinger fra andre, der har fået opskriften.

Venlig hilsen Poul.

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-06-01 05:46

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Venlig hilsen Poul.
>
> Der er vist ét eller andet galt - jeg kan ikke se mine ( nu flere gange )
indlagte opstilling på scanning af negativer i dk.binaer - håber nogen vil
sende mig svar på om man kan / har kunnet se tegningen - og ect. svare mig
på hvorfor jeg ikke selv kan se den.

Mvh. Poul

Fra : Pia

Dato : 02-06-01 07:30

jeg har holdt øje med dem - da jg også ønsker mig en scanner - men det
seneste indlæg jeg kan se er "Bimmer, en hund ikke en bil". Også det eneste
jeg kan læse, de andre får en streg over når jeg klikker på dem og kan ikke
hentes.

Du har ikke en website, du kan bruge?

:Pia

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-06-01 07:51

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
eneste
> jeg kan læse, de andre får en streg over når jeg klikker på dem og kan

Nej - desværre - men jeg kan sende dig opskriften til din privat-mail

Poul.

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 02-06-01 14:23

Hej Poul

Jeg ser din opskrift 3 gange i dk. binaer, så du har ikke gjort noget
forkert. Desværre hældes der jo så enorme mængder af voldsomt fyldige filer
ned i dk.binaer, så visse nyhedsservere pga. pladsproblemer ikke har filerne
liggende ret længe.
Men som sagt, på news.uni2.dk er din opskrift fint tilgængelig.
Ole Palmhøj
Dark Moon Abyssiniere
http://home.worldonline.dk/~darkmoon

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-06-01 13:30

"Ole Palmhøj" <opal@dr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
filerne
> liggende ret længe.
> Men som sagt, på news.uni2.dk er din opskrift fint tilgængelig.

Tak til Ole Palmhøj for svarmeldingen - nu er jeg mere rolig - var ved at
være nervøs for om
én eller anden smart fyr M/K - med interesser i salg af filmscannere havde
været på spil .

Fra : Poul Petersen

Dato : 31-05-01 11:41

> [...]
> kvaliteten?
>
> Venlig hilsen Jimmi
>
> For god ordens skyld vil jeg gerne rette min egen tastefejl - der skulle
selvfølgelig være henvist til
NG dk.binaer - og ikke dk.benaer - sorry.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 01-06-01 06:44

"Jimmi Graffe" <jimmi@graffe.dk> wrote in message
> [...]
er
> muligt hvad hedder dette apperat, hvad koster det og hvordan bliver

Negativ/DIAS-scannere fås nu fra ca. 1800,-.

// Steffen

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 01-06-01 12:55

Hej

Nikon er jo lige kommet med de nye scannere, og de test jeg har læst, er der
ikke noget der kommer i nærheden af dem.
Prismæssig er de også ok

Ca Priser Excl Moms.:

Nikon IV ED : 6.795,-kr.

Nikon 4000 ED : 16.995,-kr

Har selv bestilt en Nikon 4000 ED, og får den om ca. 14 dage, glæder mig til
selv at teste den.

--
Med venlig hilsen / Best regards.

Arneche Photo Design
v/ Per A. Jensen
E-Mail: arneche@email.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 01-06-01 14:05

- og det glæder jeg mig til at høre mere om!

Jens

Fra : keros

Dato : 02-06-01 23:06

"Jens Olsen" skrev d. 01-06-01 14:05 dette indlæg :
> - og det glæder jeg mig til at høre mere om!
>
> Jens

Jeg anvender en HP Photosmart S20 som koster ca. 4.500,- kr., og som har
en ganske udmærket kvalitet. Den kan dog ikke kompensere for ridser i
negativet, så der er ofte lidt efterarbejde. Mener Nikons scannere har
optisk korrektion, så måske der skulle have været ofret lidt mere.

Den pågældende scanner kan både tage negativer (2400 dpi), dias (2400
dpi), og billeder op til 13x18 (300 dpi).

Mvh
Kenneth

http://www.kandu.dk/