"mærkelige" alger
Fra : Kenni Thomsen

Dato : 16-05-05 21:27

Hej.

Jeg har fået mig nogle "nye" alger, jeg ikke har set eller hørt om før.
Akvariet er nu også rimelig nyt, så jeg har ikke haft mulighed for, at se så
mange slags endnu, men lidt trådalger og en anden algeart er det da blevet
til.
De nye alger ligner små mørkegrå let krøllet hår, der vokser på kanterne af
mine planters blade. De ser ud til kun at vokse på halvdelen af mine planter
og der er faktisk ret mange.
Akvariet er et 250l, jeg har lyset tændt i 7 timer, som jeg lige har
forlænget fra 6 timer. (Algerne var begyndt inden)
Akvariet står lyst, men er rimelig langt fra vinduet og får praktisk talt
ingen direkte sol. Jeg har prøvet at fjerne algerne med hånden, men de
sidder virkelig godt fast og det vil være en uendelig kamp at fjerne den ved
håndkraft.

Hvad kan jeg gøre ved disse alger? Og hvilken slags er det? Og hvorfor
opstår den?

Jeg har sugemaller, rejer, en mysteria snegl og et par andre maller til at
holde akvariet rent, men de ser ikke ud til at ville spise denne alge.
Rejerne var ellers ret effektive til at spise en anden slags alge, jeg først
havde i mit akvarie, 3 dage og de havde rømmet mit akvarie for den.

Håber I kan hjælpe.

Mvh
Kenni

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 18-05-05 00:38

Har du ikke mulighed for at lave et billede af dit julemand skæg.

Det kan hjælpe meget på gætterier om hvad det er for alger

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 18-05-05 21:28

"www.mamegames.dk" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse
> Har du ikke mulighed for at lave et billede af dit julemand skæg.
>
> Det kan hjælpe meget på gætterier om hvad det er for alger

Så har jeg smidt 3 billeder op af julemands skæget:

http://kogm.homepage.dk/billeder/billede1.jpg

http://kogm.homepage.dk/billeder/billede2.jpg

http://kogm.homepage.dk/billeder/billede3.jpg

Håber det kan hjælpe til opklaringen ;)

Mvh
Kenni

Fra : HMH

Dato : 19-05-05 07:22

> Håber det kan hjælpe til opklaringen ;)

Jeg har noget tilsvarende på mine planter - det kan blive MEGET værre :o/

Fra : Martin Bak

Dato : 19-05-05 08:05

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har noget tilsvarende på mine planter - det kan blive MEGET værre :o/

Ligner også noget jeg har haft.. Til sidst fyldte det hele akvariet. Jeg
kunne samle en stor tot af dette grønne "vat" op, så fiskene igen kunne
svømme, men det bev bare ved og ved. Tilsidst måtte jeg kassere planterne.
Ved ikke hvad det er..

Martin

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 19-05-05 15:39

Kig her en gang.

http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=177

Vil tro det er noget i stil med Rødalger der er i dit akvarium.

Hygsom
Leo

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 19-05-05 21:59

> [...]
>
> http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=177
>
> Vil tro det er noget i stil med Rødalger der er i dit akvarium.

Så ligger den lige til højre benet; Siamesisk Algeæder.... køb et par
stykker af dem, det er også nogle sjove fisk.
Se evnt. her: http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

MvHans

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 20-05-05 09:07

> Så ligger den lige til højre benet; Siamesisk Algeæder.... køb et par
> stykker af dem, det er også nogle sjove fisk.
> Se evnt. her: http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
>
> MvHans

Mange tak.

Jeg kan se, at de skriver, at den også æder røde alger, er det sandt? Og vil
den æde lige de alger jeg har, tror det er rødalger/skægalger?

Jeg har fået at vide af andre, at der ikke er fisk som ader røde alger, så
det lyder næsten for godt til at være sandt!?
Det står nemlig på denne side:
http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=82 , under rødalger og
bekæmpelse, at algeædende dyr ikke tager rødalger!?
Men hvis der er nogen der har gode erfaringer med rødalger og Siamesisk
Algeæder, så vil jeg meget gerne høre det.

Hvis det er sandt, så har jeg et par stykker af dem, meget snart ;)

Mvh
Kenni

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 21-05-05 00:14

"Kenni Thomsen" <kpt1@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Algeæder, så vil jeg meget gerne høre det.
>
> Hvis det er sandt, så har jeg et par stykker af dem, meget snart ;)

Jeg havde en overgang (inden jeg fik mine algeædere) nogle tråde på det
yderste af bladene på mange af mine planter - er det det du har? Efter jeg
introducerede Siameserne i tanken forsvandt de tråde. Det kan have være et
tilfælde, nemlig at tanken var blevet indkørt og i balance.. mennnnn.
Jeg har kun hørt positivt om at disse herlige algerydere tager
rødalger/trådalger.
Skynd dig ned til din fiske-pusher og søg for at du får nogle ægte
algeædere, som du kan se på linket er der nogle fejlmuligheder. Tjek de
gennemsigtige finner samt den sorte stribe der skal gå fra foran øjnene til
helt ud i halekløften (var det ikke sådan det var).
Go' Fornøj'ls
MvHans

Fra : Kenni Thomsen

Dato : 21-05-05 17:56

> [...]
til
> helt ud i halekløften (var det ikke sådan det var).

Tak alle sammen.

Jeg har "lånt" en Siamesisk algeæder af min svigerfar. Den var blevet alt
for stor til hans lille akvarie, så han var kun glad for at "slippe" af med
den. (Så det er ikke sikkert han vil have den tilbage) Den gik straks igang
med at æde algerne (skægalger/rødalger) og har guffet i sig lige siden. Der
er snart ikke flere af algerne i mit akvarie, så det må siges at være en
emsig/effektiv "lille" fyr. Så nu kan jeg tælle mig selv til flokken, over
akvarister der har haft positive erfaringer med Siamesisk algeæder.

Tak for nu.

Mvh
Kenni