Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixels og DPI - Kan nogen hjælpe mig?
Fra : Henry

Dato : 16-05-05 18:17

Har uploaded nogle af mine digitale fotos til EXPERTENS hjemmeside, hvor man
kan få dem på papir for 1 kr. stk (10 x 13 cm)

På EXPERTENS hjemmeside står der flg;
"For at sikre den optimale kvalitet, er det vigtigst at tænke på størrelsen
i pixel, og ikke så meget DPI. En håndregel for DPI er ca. 100."

Optimal kvalitet er iflg siden for et 10 x 13 cm billede 800x1067 pixel.

Hvor mange DPI skal billede så være?

og...

Hvordan kan jeg se hvor mange DPI mine fotos besider?

DPI er vel ikke det samme som bytes?

Ja, jeg er helt forvirret!!

(Er måske for gammel til at lege med sådanne digitalekameraer)

Se evt. http://asp06.photoprintit.de/microsite/faq.php

eller http://www.expert.dk/ (Vælg DIGITAL FREMKALDELSE - FAQs)

mvh.

Henry

Fra : Steen Larsen

Dato : 16-05-05 18:31

In article <4288d580$0$50629$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Henry" <henry_123aaa@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

> DPI er vel ikke det samme som bytes?
>

> Ja, jeg er helt forvirret!!
>
> (Er måske for gammel til at lege med sådanne digitalekameraer)

Jeg vil mene deres forslag er lidt i underkanten men det du skal forstå
er at DPI/PPI er ret lygegyldigt/intetsigende i denne sammenhæng.
Det som har betydning er hvor mange pixel dine billeder indeholder.
Altså hvor man der er på den ene og den anden led totalt.
Til 10 x 13 vil jeg mene at omkring 1600 x 1200 vil være passende - skal
naturligvis tilpasses til forholdet i 10 x 13.
Dog vil jeg sige at du bare kan uploade dine billeder som de er fra
digital-kameraet. Det gør nemlig ikke noget at billederne har for høj
opløsning.

Fra : Jacob

Dato : 16-05-05 18:29

"Henry" <henry_123aaa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> DPI er vel ikke det samme som bytes?
>

> Ja, jeg er helt forvirret!!
>
> (Er måske for gammel til at lege med sådanne digitalekameraer)

Du skal kun konsentrere dig om hvor mange pixels dine billeder er på. DPI
betyder dot per inch (prikker per tomme). du skal bare beskære / formindske
dine billeder til 1067x800. breden nævnes altid først. (billedet er bredere
end højt)

Fra : KNL DtP

Dato : 16-05-05 19:16

> [...]

> "For at sikre den optimale kvalitet, er det vigtigst at tænke på størrelsen
> i pixel, og ikke så meget DPI. En håndregel for DPI er ca. 100."

De har helt ret i, at det er antallet af pixels der er afgørende. Men
formuleringen med håndreglen er helt i skoven. Dels bør man ikke sådan uden
videre slynge sådan en teknisk sætning ud, og dels er den forkert.

Hvis håndreglen skal bruges, så skal den næste lyden sådan:

For at opnå en optimal udskriftskvalitet skal man bruge en vis opløsning. En nem
huskeregel går på, at der for hver cm skal bruges 100 pixels. Til et foto på 13
x 18 cm skal dermed være 1.300 x 1.800 pixels, hvis udskriftskvaliteten skal
være optimal. Er der færre pixels kommer billedet til at mangle detaljer. Er der
flere pixels er det ikke sikkert, at det giver flere detaljer. 100 pixels pr. cm
svarer til 254 PPI (fordi der går 2,54 cm på en tomme).

> Optimal kvalitet er iflg siden for et 10 x 13 cm billede 800x1067 pixel.
> Hvor mange DPI skal billede så være?

Ovenstående kombination giver en opløsning på:

1067 pixels / 13 cm = 82 pixels/cm
82 pixels/cm * 2,54 = 208 pixels/tomme (PPI, ikke DPI)

DPI betyder Dots Per Inch (Punkter Per Tomme), mens PPI henviser til Pixels. DPI
bruges om en laserprinter o.l., mens digitale billeder bruger PPI, hvis det skal
være helt korrekt.

200 PPI giver en udemærket detaljegrad, men 250 er mere optimal. Kommer du under
200 PPI kommer billedet til at mangle detaljer, og vil komme til at fremstå som
blødt og let uskarpt.

> Hvordan kan jeg se hvor mange DPI mine fotos besider?

Opløsningen i "DPI" kan du udregne med ovenstående formel. Jo større format du
vil printe dine billeder i, desto mindre opløsning vil du få, såfremt billedet
(målt i pixels) er det samme.

Du kan også taste dine fysiske printmål i cm ind i Photoshop, og så se hvilken
opløsning dit aktuelle digitale billede vil give.

> DPI er vel ikke det samme som bytes?

Nej. Byte (ofte angivet som kilo byte, kB eller mega byte, MB) angiver hvor
meget plads billedet optaget på harddsiken eller hukommelseskortet. Jo højere
opløsning (målt i pixels), desto mere fylder billedet generelt. DPI kommer skal
først bruges, når du vil udskrive billedet i en bestemt størrelse. Så længe
billedet befinder sig på computeren behøver du ikke skænke det en tanke.

> Ja, jeg er helt forvirret!!

Det er der ikke noget at sige til. Industrien gør alt hvad de kan for at
forvirre folk, fordi de ofte ikke selv aner hvordan teknikken egentlig fungerer.

Hvis du vil læse lidt om opløsning og PPI, har jeg skrevet en artikel:
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12627

Håber det kan kaste lidt lys over mystikken :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-05-05 19:35

Henry skrev bl.a.:

>På EXPERTENS hjemmeside står der flg;
>"For at sikre den optimale kvalitet, er det vigtigst at tænke på størrelsen
>i pixel, og ikke så meget DPI.

Fint. Der burde have stået PPI: pixels pr inch. Sålænge billedet er
digitalt, har det ikke dots, men pixels.

>En håndregel for DPI er ca. 100."

Det er nok lidt i underkanten. Til en inkjet-printer plejer jeg at
regne 180, til bedre trykteknik 250-300 ...

>Optimal kvalitet er iflg siden for et 10 x 13 cm billede 800x1067 pixel.
>Hvor mange DPI skal billede så være?

800/10 * 1067/13 (=) 80 pixels pr cm. Pr inch/tomme: ca. 80*2,5 (=)
200 ppi. Det lyder fornuftigt.

>og...

>Hvordan kan jeg se hvor mange DPI mine fotos besider?

Njah - det er sådan set ikke vigtigt. Hvilket billedbahandlingsprogram
bruger du? I Photoshop Elements er det

Image -> Resize -> Image Size

I Photoshop og Paint Shop Pro, og sikkert flere programmer, er det
noget der ligner. Der kan du også ændre din ppi som du ønsker. Men jo
større ppi du vælger, jo mindre bliver billedet i udskrift. Du
bestemmer selv om du vil have et knivskarpt frimærke eller en uskarp
plakat. Jo flere pixels du har i billedet, jo mere valgfrihed. Du kan
lege med det i nævnte dialogbox, men husk at fjerne et evt. hak i
'Resample Image' først. Så skulle sammenhængen sive ind.

>DPI er vel ikke det samme som bytes?

Nej.

>Ja, jeg er helt forvirret!!

Ja.

>(Er måske for gammel til at lege med sådanne digitalekameraer)

Det bestemmer du selv. Jeg har givet et eksempel ovenfor.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-05 19:58

In article <4288d580$0$50629$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry wrote:
> [...]
> i pixel, og ikke så meget DPI. En håndregel for DPI er ca. 100."
>
> Optimal kvalitet er iflg siden for et 10 x 13 cm billede 800x1067 pixel.

Optimalt de fleste steder er 100-120 pixels per cm, ikke per tomme.

> Hvor mange DPI skal billede så være?

det har ingen DPI før det er trykt. Men 300 ppi er normalt at sende
ind i.

> og...
>
> Hvordan kan jeg se hvor mange DPI mine fotos besider?

du tager billedets størrelse, eksempelvis 1600x1200. Hvis du får det
ud som et 10x13 cm bilede, så regner du (1200 / (10/2.54))
= 1200 / 3.97, eller ca. 300 ppi. 1 tomme = 2,54 cm.

Så 1600x1200 er passende til normale digitale billeder (10cm x 13cm)

> DPI er vel ikke det samme som bytes?

Nej. Det er prikker per tomme.