Nokia 6230 vs. 6260
Fra : TS

Dato : 16-05-05 17:06

Hej
Jeg står lige nu og vakler mellem en nokia 6230 og en 6260, og vil gerne
høre andres erfaringer om hvilken telefon I synes gør det bedst?

Et side spørgsmål er om nokia 6260 bruger almindelige mmc kort lige som
nokia 6230 gør.

Fra : Jesper

Dato : 16-05-05 19:57

On Mon, 16 May 2005 18:06:22 +0200, TS wrote:

> [...]
> høre andres erfaringer om hvilken telefon I synes gør det bedst?
>
> Et side spørgsmål er om nokia 6260 bruger almindelige mmc kort lige som

Det kommer skam helt an på, hvad du vil have telefonen til at "gøre",
for de er ret forskellige og har hver deres styrker. Jeg har haft dem
begge, så jeg kan da godt prøve at give dig lidt at tænke over.

6230 er den lille og smarte som stort set har det hele, og jeg synes
personligt at den er en af Nokias mest vellykkede all-round telefoner i
nyere tid. Den har faktisk ikke nogle svage sider på nær skærmstørrelsen
som jo er betinget af telefonens fysiske størrelse. Skærmen er så
forbedret en smule på den nye i-model, men den er ikke mærkbart større.

6260 er en relativ stor telefon - selv når den er klappet sammen - men
netop derfor har den også een afgørende fordel overfor 6230 og det er
skærmen. Denne er virkelig god og fremt for alt STOR. Derfor er
kalenderen i 6260 særdeles brugbar i praksis ligesom den også er
acceptabel til at se film på og surfe på internettet med. Skærmen er
så lysstærk at telefonen nærmest kan bruges som lommelygte i en snæver
vending og hvis du lige tænder den i et mørkt rum, får du lilla pletter
for øjnene.

Keyboardet er fuldt baggrundsbelyst, så man kan godt sidde og SMS'e i
biografens mørke, men man skal passe på at skærmen ikke blænder
sidemanden.

En yderligere specialitet ved 6260 er, at det er en Symbian Series 60
telefon ligesom 6600 og NGage. Det betyder at den kan køre en
stor del af softwaren fra disse, f.eks. Tomtom citymaps som på grund af
skærmen er absolut brugbar.

Ulempen ved 6260 er som sagt størrelsen og vægten. Desuden virker den
mere skrøbelig end 6230, som i de fleste tilfælde godt kan tåle en tur
hen ad gulvet hvis uheldet er ude. Det tror jeg ikke at 6260 kan, i hvert
fald ikke i udklappet tilstand. Det virker også som om 6260 æder
batteriet noget hurtigere end 6230.

Endelig skal du være opmærksom på at 6260 ikke er stereo, så på
musikfronten lyder 6230 absolut bedst. 6260 er altså ikke en telefon man
gider at bruge til mp3-spiller, selv om den godt kan.

Kameraet er det samme i 6230 og 6260, mens den nye 6230i er bedre end
begge typer på den front.

Med hensyn til MMC-kort så bruger 6260 den kompakte type, som dog også
passer i en 6230 med den medfølgende adapter. De store MMC-kort fra 6230
passer derimod ikke i 6260 (selv om jeg da har set et par
modificeringsguider på nettet).

Summa summarum vil jeg sige at 6230 er det sikre valg for de fleste. Den
har det lidt ligesom Raymond (alle elsker den , og har alt hvad man
forventer af en moderne kvalitetstelefon i et flot og kompakt
design.

Er du en forretningsmand som har brug for kalenderen og i øvrigt
behandler din telefon pænt, så kunne 6260 måske være noget.
Den er også god til den avancerede nørd og ham som bare gerne
vil have noget som ikke alle har og som vækker lidt opsigt. Personligt
var jeg meget begejstret for min 6260, men jeg må indrømme at den nok er
mindre main-stream end 6230 (som jeg i øvrigt også var glad for).

Men gå hen i en butik og prøv at holde begge modeller i hånden inden du
bestemmer dig. Hvem ved - måske er en af dem bare kærlighed ved første
blik

Fra : TS

Dato : 17-05-05 07:17

Hej og tak for sagligt og meget uddybende svar, det var lige hvad jeg søgte.