Vanvittig dyr reparation af iBook!
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 16-05-05 11:37

Hej

Jeg har en 12,1" iBook G4 800MHz fra december 2003. Den har fungeret
perfekt indtil for nogle måneder siden, hvor der begyndte at være
problemer med combo-drevet. Det er et slot-in drev som automatisk skal
"sluge" cd'en når man stikker den ind, men det er den simpelthen holdt
op med... Er der andre der har haft det problem?

iBook'en er købt hos Fona, så jeg indleverede den til reparation hos
dem den 4. maj. Den 12. maj fik jeg så svar fra Elektronik-Centret som
står for Fona's reparationer:
"Vores tekniker har undersøgt Deres apparat.
Vi har et prisoverslag til Dem på kr. 4213"

Det kom fuldstændig bag på mig. For det første havde jeg håbet at
fejlen var dækket af garantien, for det andet virker det som en helt
vanvittig pris for en udskiftning af et CD-drev. Jeg kontaktede
Elektronik-Centret for at høre hvad reparationen indebar og hvorfor
prisen var så høj, men det eneste jeg kunne få at vide var: "Det er
prisen for opgaven, som er udskiftning af combo-drevet." Jeg sagde nej
tak til repationen og venter nu på at få maskinen tilbage til
Fona-butikken hvor jeg skal hente den (og betale 350kr. i gebyr :S ).

Hvordan står jeg i forhold til garantien? Er der nogen chance for at
få maskinen repareret på Apples regning, eller er jeg helt fortabt?

Og hvad med prisen på reparation? Jeg synes det virker fuldstændigt
latterligt at opkræve så meget for en udskiftning af et drev der i sig
selv højest kan koste 1000-1500kr...

På forhånd tak for alle råd.

Mvh. Jonas

Fra : Lasse Elmer

Dato : 16-05-05 11:49

> Hvordan står jeg i forhold til garantien? Er der nogen chance for at
> få maskinen repareret på Apples regning, eller er jeg helt fortabt?

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura. De har nok mere tjek på det.
Lasse Elmer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-05 12:17

In article <a2785c37.0505160237.6b602dd9@posting.google.com>, Jonas Due Vesterheden wrote:
> [...]
> "sluge" cd'en når man stikker den ind, men det er den simpelthen holdt
> op med... Er der andre der har haft det problem?

Det er meget let. Du henvender dig til butikken, siger det er en
reparation på reklamationsretten. Et DVD drev fra Pioneer (som laver
slot-in) har en forventet driftslevetid på 100.000 timer. (MTBF)

Dette er ca. 4100 dage, og dermed noget over 10 år, så hvis den dør indenfor
2 år, så er det en klar fejl ved drevet.

Når du siger dette, så har du lagt bevisbyrden over på Fona, såfremt de ikke
vil lave det på reklamationsretten. De skal dokumentere at du ikke har
behandlet drevet som beskrevet i den dokumantation du har fået.

Alt det andet kan de godt glemme, inklusive de 350 kr.

> Og hvad med prisen på reparation? Jeg synes det virker fuldstændigt
> latterligt at opkræve så meget for en udskiftning af et drev der i sig
> selv højest kan koste 1000-1500kr...

Korrekt. Et drev til en bærbar ligger omkring 1000 kr, men der er normalt
100% markup på reservedele, og så en timeløn oveni.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 12:41

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en

> [...]
> 2 år, så er det en klar fejl ved drevet.

> Når du siger dette, så har du lagt bevisbyrden over på Fona, såfremt de

Nej, bevisbyrden ligger hos kunden, når der er gået over et halvt år fra
købsdatoen.

Bortset fra det er jeg enig med dig i, at han skal gøre brug af sin
reklamationsret.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-05 12:58

In article <428886c0$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S Hansen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en

> Nej, bevisbyrden ligger hos kunden, når der er gået over et halvt år fra
> købsdatoen.

Men forbrugeren har løftet sin bevisbyrde ved at erklære at genstanden
normalt forventes at holde i over 2 år. Og hvis han underbygger det med
Pioneers data der siger at normalt er over 10 år, så har forbrugeren
bevist at drevet lider af en produktionsfejl.

mere skal der ikke til Der er de samme krav som dengang vi havde
1 års reklamationsret. Det er kun de første 6 måneder du er bedre stillet
end i gamle dage. Resten af perioden er det samme.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 10:41

> [...]
> Pioneers data der siger at normalt er over 10 år, så har forbrugeren
> bevist at drevet lider af en produktionsfejl.

Det er vist en fortolkning. Forbrugerrådet er sikker enig, men er det
ønsketænkning? Retspraksis?

> mere skal der ikke til Der er de samme krav som dengang vi havde
> 1 års reklamationsret. Det er kun de første 6 måneder du er bedre stillet
> end i gamle dage. Resten af perioden er det samme.

Som jeg læser det, har forbrugeren entydigt bevisbyrden efter seks måneder.
Sådan var det ikke med den gamle købelov.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 16:05

In article <4289bc2e$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S Hansen wrote:

> [...]
>
> Som jeg læser det, har forbrugeren entydigt bevisbyrden efter seks måneder.
> Sådan var det ikke med den gamle købelov.

Jo, de resterende 18 måneder gælder reelt de gamle regler. Det er kun de
første 6 måneder der er blevet ændret. Men, i gamle dage var det normal
praksis at der blev givet 12 mdr garanti.

Fra : Erik Richard

Dato : 16-05-05 19:46

Hej Jonas

> [...]
> "sluge" cd'en når man stikker den ind, men det er den simpelthen holdt
> op med... Er der andre der har haft det problem?

Hvad sker der, når du skubber den så langt ind, at du når griberne, -
'fjedrer' det lidt, når de tager fat og 'sluger' mediet?

Som Povl H.P. skriver, så har Pioneers slot-in drev en meget høj
kvalitet, og hvis der er noget galt allerede nu, så vil jeg umiddelbart
tolke det sådan, at der er en mekanisk fejl i gribesystemet, og at det
har været der fra begyndelsen.

> [...]
> står for Fona's reparationer:
> "Vores tekniker har undersøgt Deres apparat.
> Vi har et prisoverslag til Dem på kr. 4213"

"Vores tekniker..." - Det lyder lidt underligt, da Fona ikke selv må
reparere bærbart udstyr fra Apple. De skal derimod sende den videre til
Apples specialværksted for bærbart udstyr i Holland. Hvis det kun er
CD/DVD drevet, der er noget galt med, så er 'prisoverslaget' fuldstændig
horribelt! - Et nyt drev koster ca. 900kr. + moms, arbejdstid ca. 1/2
time til 900kr. pr.time = 450kr., afprøvning ca. 1/2 time = 450kr. + 2x
forsendelsesomk. til/fra Holland ca. 200kr. - i alt ca. 2000kr. + moms....

Billigste rep. iflg. Apples Flatrate Service ligger på ca. 3400kr. inkl.
moms. Dvs., at Fona vil 'tjene' ca. 1800kr. på en rep., der kan være en
reklamationsreparation. - Det er én lige til Forbrugerklagenævnet!

Da jeg sidste år købte en brugt Pisdmo 500mhz, der blev ødelagt under
forsendelsen, skulle jeg indhente div. tilbud. - En Apple certificeret
værksted i København skulle have knap 7000kr. for reparation, men så var
det også gjort i løbet af 48 timer. - Fona ville have ca. 5500kr.,
Apples eget servicecenter ca. 4800kr. inkl. moms. - Mac-værkstedet og
Fona var begge + moms, - mens OfficeLine - uden at have set den - ville
gøre det for "...under 4500kr. inkl. moms", da de hørte symptomerne. Jeg
sendte den til OfficeLine, og det kom til at koste PostDanmark
4156,25kr. for flg. udskiftninger: Nyt overdel til kabinet, nyt batteri,
nyt batterihus, ny monteringschassis til CD/DVD drev, nyt pegefelt,
inkl. arbejdsløn og en 487 timers 'full test' af maskinen...

Det er jo desværre ikke første gang, der er problemer med Fonas
reparationspriser gennem deres datterselskab 'Elektronikcentret A/S'.

> [...]
> tak til repationen og venter nu på at få maskinen tilbage til
> Fona-butikken hvor jeg skal hente den (og betale 350kr. i gebyr :S ).

Som sagt, må Fona overhovedet ikke reparere en bærbar Apple! De er ikke
'Apple Certified Service Center', men de skal sende den til Holland.

Hvad angår prisen for et CD/DVD drev, så giver Pioneer normalt "2 Years
full warranty" på drev, så uanset den danske reklamationsret, så vil det
eneste, du skulle betale, være ca. en times arbejdsløn til montering og
afprøvning.

> Hvordan står jeg i forhold til garantien? Er der nogen chance for at
> få maskinen repareret på Apples regning, eller er jeg helt fortabt?

Du står faktisk rimelig godt, da du har indleveret den med en tydelig
konstaterbar fejl inden udløbet af reklamationsperioden. Så der burde
overhovedet ikke være tvivl om, at det er en rep. uden betaling i det
omfang, som du er blevet forelagt. Jeg vil mene, at hvis du skal betale
noget som helst, så kan der kun blive tale om arbejdslønnen, da selve
drevet er omfattet af pioneers egen garanti.

> Og hvad med prisen på reparation? Jeg synes det virker fuldstændigt
> latterligt at opkræve så meget for en udskiftning af et drev der i sig
> selv højest kan koste 1000-1500kr...

Ja, som jeg skriver ovenfor, så er det en fuldstændig sindssyg pris. Så
jeg vil anbefale dig, at du kontakter Fonas ledelse, forelægger dem div.
papirer og forlanger en reparation under garantibestemmelserne. Og hvis
de ikke vil det, så gå til Forbrugerstyrelsen. Du kan evt. også kontakte
DRTV 'Kontant' på tlf. 70200304. Det er en tlf.svarer, hvor du kan
indtale en kort beskrivelse af situationen, - husk bare at opgive et
kontakttlf.nr.

Du kunne evt. også sige til Fona, at hvis de ikke retter sig efter
loven, så går du til 'Kontant' og offentliggør sagen dér. - Fona er jo
lidt i søgelyset lige nu med rep. af især Apple udstyr...

Som en slags 'dokumentation' vil jeg anbefale dig, at du ringer rundt
til 3-4 forskellige store forhandlere af bærbart udstyr og spørger, hvad
det vil koste at få udskiftet et 'combo drev'. Lad være med at nævne, at
det er en Apple iBook. Nævn blot hvilket drevmærke og type, det drejer
sig om. Svjh. er det faktisk samme drev, som bl.a. HP/Compaq og Acer
bruger i deres maskiner...

Det kunne jo godt være, at Fona pludselig vil reagere anderledes, når du
kan henvise til andre priser på samme drev.

mvh. Erik Richard

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-05 20:13

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> "Vores tekniker..." - Det lyder lidt underligt, da Fona ikke selv må
> reparere bærbart udstyr fra Apple.

Mon ikke de har hafte en til a konstatere om skidtet er defekt - og om
det bør sendes til Apple mhp. reperation?

> [...]
> forsendelsesomk. til/fra Holland ca. 200kr. - i alt ca. 2000kr. + moms....

Nej prisen er der ikke noget galt med, den skyldes Apples flatrate
prisstruktur:

én pris for at få dianostigeret fejlen uden at få den repareret.
én pris hvis der er noget galt inde i kabinettet.
én pris hvis der er noget galæt inde i kabinettet eller skærmen
én pris hvis der er noget galt inde i kabinett, skærmen eller selv
kabinettet.

Der er sikkert en som er tilknyttet en Appleforhandler her i gruppen som
kan uddybe.

Userservicable parts (Ram, Airport, tastatur, erier og strømforsyninger)
er ikke omfattet af flatrate idet forhandlerne selv må udskifte dem.
Alle nuværende PowerBook's + Ibook's er omfattet af Apples flatrate
priser. Apple har i al fald siden 2001 haft flatrate på alle bærbare.
Forhandlerens egen værkstæder kan end ikke fremskaffe reservedele til
dem længere. Reelt betyder flatrate at en reperation hvor hele
bundkortet, harddisk og det optiske drev udskiftes koster det samme som
en reperation hvor der blot skal udskifgtes et ATA kabel.

> Billigste rep. iflg. Apples Flatrate Service ligger på ca. 3400kr. inkl.
> moms. Dvs., at Fona vil 'tjene' ca. 1800kr. på en rep., der kan være en
> reklamationsreparation. - Det er én lige til Forbrugerklagenævnet!

Hvad omfatter de 1800kr? Er det ikke kun for diagnostisering uden
reperation?

> Som sagt, må Fona overhovedet ikke reparere en bærbar Apple! De er ikke
> 'Apple Certified Service Center', men de skal sende den til Holland.

Den /kan/ være så¨gammel at den ikke længere er omfatet af flatrate.

> [...]
> full warranty" på drev, så uanset den danske reklamationsret, så vil det
> eneste, du skulle betale, være ca. en times arbejdsløn til montering og

Nej. drevet er et OEM drev. Hvis han havde været ude og købe drevet selv
ville det være omfattet.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-05-05 10:44

Morten Reippuert Knudsen - nospam@reippuert.dk on 16/05/05 21:13 wrote:

> [...]
> bundkortet, harddisk og det optiske drev udskiftes koster det samme som
> en reperation hvor der blot skal udskifgtes et ATA kabel.

Det er så ikke helt korrekt længere. Apple er begyndt at tillade at
forhandlere reparerer bærbare igen. Hos Caslon er vi godkendte til at udføre
alle reparationer på bærbare, og vi kan bestille alle stumper til dem.

Udover det, kan man af Eriks påstand udlede at han ikke aner hvad han
snakker om. For det første koster drevet som reservedel en del mere end de
900 kr. han snakker om. Prisen på delen hos Apple er over 2000 kr. Og udover
det tager det mindst 1 time at skifte drevet. Jeg tror at uanset hvilken
forhandler man vælger, vil prisen komme op omkring de 4000 kr.

Erik, gør alle den tjeneste at holde mund når du ikke aner hvad du har med
at gøre.

At sagen så muligvis kan klares via reklamationsretten er en helt anden
historie...

--
/peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 16:07

In article <BEAF8977.4E185%spam@kiil.net>, Peter Kiil wrote:
> [...]
> at gøre.
>
> At sagen så muligvis kan klares via reklamationsretten er en helt anden

Er det stadig sådan at Apple forhandlere tjener penge på at
afhjælpe fejl i reklamationsperioden ? Vil i håndtere reklamation på
varer købt i Fona ?

Omkring 1990 da jeg arbejde i et Apple Center var det lige før jeg var
den der tjente mest til firmaet ved at lave garantirep.

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-05-05 17:20

Povl H. Pedersen - povlhp@acomputer.home.terminal.dk on 17/05/05 17:07
wrote:

> Er det stadig sådan at Apple forhandlere tjener penge på at
> afhjælpe fejl i reklamationsperioden ? Vil i håndtere reklamation på
> varer købt i Fona ?

Vi får godtgørelse fra Apple for at udføre garantireparationer. Vi håndterer
også sager under reklamationsretten, og også på ting købt andre steder.

> Omkring 1990 da jeg arbejde i et Apple Center var det lige før jeg var
> den der tjente mest til firmaet ved at lave garantirep.

Det er langt fra den guldrandede forretning det har været.
--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 17-05-05 22:36

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Det er så ikke helt korrekt længere. Apple er begyndt at tillade at
> forhandlere reparerer bærbare igen. Hos Caslon er vi godkendte til at udføre
> alle reparationer på bærbare, og vi kan bestille alle stumper til dem.

Det lyder lidt underligt. Jeg har i et par tilfælde for nylig skullet
have henvist et par bærbare til rep her i området. I den forb. ringede
jeg til Apple og spurgte, om der var andre godkendte Apple Service
Centers i Århus end officeLine, og det fik jeg klart at vide, at det var
der _IKKE_!

> [...]
> det tager det mindst 1 time at skifte drevet. Jeg tror at uanset hvilken
> forhandler man vælger, vil prisen komme op omkring de 4000 kr.

Har du/Caslon spurgt hos Pioneer? - Dvs., at du påstår, at et
'replacement' drev koster ca. 3x det, som Pioneer skal have for samme drev.

Og læg så lige venligst mærke til, at alle de priser, jeg opr. nævner er
_PLUS_ moms! - altså ca. 1125kr. for et replacement drev.

Og læg så også mærke til, at der er forskel på et 'replacement parts' og
en 'reservedel'. - Da min Pismo skulle rep., var der en mistanke om, at
selve CD/DVD drevet også var defekt og ikke bare chassis'et til den.
Hvis der skulle et nyt komplet drev til, skulle den bestilles som en
reservedel, og det ville have kostet knap 1500kr. som sådant, da der
ikke længere sælges 'replacement parts' til Pismo.

> Erik, gør alle den tjeneste at holde mund når du ikke aner hvad du har med
> at gøre.

Så længe, jeg får andre informationer direkte fra Apple, vil jeg til
enhver tid fortsætte med at bringe dem! - Jeg tror betydeligt mere på
Apples egne folk end på både dig og Caslon tilsammen!

> At sagen så muligvis kan klares via reklamationsretten er en helt anden
> historie...

Efter hvad både jeg og andre, jeg har forelagt sagen, kan vurdere, så
_ER_ det helt klart en garantireparation.

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-05-05 23:03

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 17/05/05 23:35 wrote:

> [...]
> jeg til Apple og spurgte, om der var andre godkendte Apple Service
> Centers i Århus end officeLine, og det fik jeg klart at vide, at det var

[ironi on]Jamen hvis du siger det, så er vi nok ikke godkendte. Så må vi jo
snyde os til at kunne bestille dele.[/ironi off] Sjovt nok har Apple ikke
brokket sig endnu. Men hvad ved jeg - jeg arbejder jo bare med det til
daglig.

> Har du/Caslon spurgt hos Pioneer? - Dvs., at du påstår, at et
> 'replacement' drev koster ca. 3x det, som Pioneer skal have for samme drev.

Ja, men det kan du vel selv checke hos dine utallige kloge kontakter. Når
man udfører reparationer på Apple produkter, bruger man selvfølgelig
originale reservedele. Hvad drevet koster hos Pioneer er irrelevant. Vi kan
selvfølgelig godt bruge tid på at lede efter et billigere OEM drev, men det
koster kunden 995 kr. pr. time, og så passer det måske ikke i maskinen når
det komme til stykket. Go figure.

> Og læg så lige venligst mærke til, at alle de priser, jeg opr. nævner er
> _PLUS_ moms! - altså ca. 1125kr. for et replacement drev.

Jeg snakker skam også _PLUS_ moms!

> [...]
> reservedel, og det ville have kostet knap 1500kr. som sådant, da der
> ikke længere sælges 'replacement parts' til Pismo.

Ja sådan er det når man reparerer på gammelt udstyr. Der er grænser for hvor
længe man kan føre reservedelslager til gamle maskiner.

Iøvrigt skal du lige have læst op på dine betegnelser på de forskellige
typer reservedele, men det kan du jo lige tage en snak med 'Peter Teknik',
Apple eller dig selv om. Men hvad ved jeg - jeg arbejder jo bare med det til
daglig.

> Så længe, jeg får andre informationer direkte fra Apple, vil jeg til
> enhver tid fortsætte med at bringe dem! - Jeg tror betydeligt mere på
> Apples egne folk end på både dig og Caslon tilsammen!

Er du sikker på det var Apple du snakkede med, og ikke bare stemmerne i dit
hovede? Men du kan jo lige ringe til dem imorgen og fortælle at der er sket
en fejl. Caslon står listet på apple.dk som Authorised Service Provider.

Men igen, hvad ved jeg - jeg arbejder jo bare med det til daglig.

> Efter hvad både jeg og andre, jeg har forelagt sagen, kan vurdere, så
> _ER_ det helt klart en garantireparation.

Det er jo ihvertfald ikke en garantireparation når maskinen er fra dec.
2003. Det er muligvis en reklamationssag, men det skal jeg ikke gøre mig til
dommer over.

--
/peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 23:32

In article <428a63bd$0$15116$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard wrote:

> Har du/Caslon spurgt hos Pioneer? - Dvs., at du påstår, at et
> 'replacement' drev koster ca. 3x det, som Pioneer skal have for samme drev.

Men der er ikke Apple firmware i, og så er det ikke 100% supporteret i
iDVD, Diskværktøj etc.

> Og læg så lige venligst mærke til, at alle de priser, jeg opr. nævner er
> _PLUS_ moms! - altså ca. 1125kr. for et replacement drev.

Hvilket ikke er helt galt. En Teac koster $133, og en Matshita (samme mærke
som Apple anvender). Original Apple reservedel ligger i $240. Det er lidt
dyrere. Men så er det en UJ-835B Apple del 661-3253 som brænder DVD med
8x hastighed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-05 23:44

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Men der er ikke Apple firmware i, og så er det ikke 100% supporteret i
> iDVD, Diskværktøj etc.

Det har intet med Apple-firmware at gøre, men om hvorvidt Aple på et
givet tidspunkt har brugt drevet i én af deres maskiner.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 06:04

In article <1gwqf9d.5czycx1s99cowN%nospam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det har intet med Apple-firmware at gøre, men om hvorvidt Aple på et
> givet tidspunkt har brugt drevet i én af deres maskiner.

Apple pelejer at have egen firmware i deres drev, har hvertfald
gjort det for at undgå replacements fra 3die part.

Min NEC-3520 DVD brænder er supporteret af Apple programmerne, men er
listet som værende supporteret af 3die part.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-05 23:22

> [...]
>
> Min NEC-3520 DVD brænder er supporteret af Apple programmerne, men er
> listet som værende supporteret af 3die part.

De har stadig intet med firmwaren at gøre - Apple lægger normalt ikke
egen firmware på deres drev.
(eneste undtagelse jeg kan komme på er de Pioneer 108 DL drev Apple fik
fra Pioneer med en firmware på der deaktiverede DL så de optrådrte som
117 istedet for 108)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-05-05 00:17

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

Nej

> [...]
> (eneste undtagelse jeg kan komme på er de Pioneer 108 DL drev Apple fik
> fra Pioneer med en firmware på der deaktiverede DL så de optrådrte som

Opfølgning: Hvis du går ud og køber et drev eks et Pioneer 107 hos den
lokale PC pusher vil det optræde som "Understøttelse af brænding:

Ja (leveret/understøttet af Apple)" i System profil.
Derfor: det er IKKE et spørgsmål om firmware!

Du kan osse opgraderer og modificere firmware (eks RPC1) alt det du vil
på Apples drev, det vil stadig blive opfattet som det samme drev.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 18-05-05 21:41

Hej Povl

Povl H. Pedersen wrote:

> Men der er ikke Apple firmware i, og så er det ikke 100% supporteret i
> iDVD, Diskværktøj etc.

I og med, det er OEM drev, bliver de flashet til det computermærke, de
skal bruges på. Apple bestiller jo blot en bulk-pakning med så og så
mange drev ad gangen.

> [...]
> i $240. Det er lidt dyrere. Men så er det en UJ-835B Apple del
> 661-3253 som brænder DVD med 8x hastighed.

Det er lidt forskelligt, hvilke mærker Apple bruger. De bruger dog mest
Matshita og Pioneer.

Hvad angår Teac, hm, så vil jeg være en smule skeptisk, hvis ikke det er
bygget på deres type 55-værk. Deres type 20 og 25 værk er lidt svage i
motoren. Her er Matshita og Pioneer helt klart de bedste.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-05 23:07

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det er så ikke helt korrekt længere. Apple er begyndt at tillade at
> forhandlere reparerer bærbare igen. Hos Caslon er vi godkendte til at udføre
> alle reparationer på bærbare, og vi kan bestille alle stumper til dem.

Ok, jeg ved ikke om det er bedre - Apple var i al fald ret hurtgige mht
reperationerne.

Du skriver iøvrigt hos "os" - Er du tilbage på pinden?

> [...]
> det tager det mindst 1 time at skifte drevet. Jeg tror at uanset hvilken
> forhandler man vælger, vil prisen komme op omkring de 4000 kr.

Jepper - de er ualmindelig lede at skille ad. Den sidste jeg skulle
skille ad skulle heldigvis ikke samles igen, da jeg blot skulle redde
disken ud af den før den skulle til de evige jagtmarker.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-05-05 23:26

Morten Reippuert Knudsen - nospam@reippuert.dk on 18/05/05 0:07 wrote:

> Ok, jeg ved ikke om det er bedre - Apple var i al fald ret hurtgige mht
> reperationerne.

Muligheden for at sende den til Holland er der vist stadig, men min
vurdering er at det er ligeså hurtigt at få det fixet 'lokalt'.

> Du skriver iøvrigt hos "os" - Er du tilbage på pinden?

Jeg nåede faktisk aldrig at forlade den...

--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-05 23:46

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Muligheden for at sende den til Holland er der vist stadig, men min
> vurdering er at det er ligeså hurtigt at få det fixet 'lokalt'.

ok, det kommer nok an på hvem man er og hvilket værksted man benytter -
Min erfaring med eks Officeline er at man er ilde stedt som privatkunde.
Jeg kunne forestille mig det osse gælder andre forhandlere.

> Jeg nåede faktisk aldrig at forlade den...

De ku' alligevel ikke undvære dit vindende sind?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-05-05 00:10

Morten Reippuert Knudsen - nospam@reippuert.dk on 18/05/05 0:46 wrote:

> ok, det kommer nok an på hvem man er og hvilket værksted man benytter -
> Min erfaring med eks Officeline er at man er ilde stedt som privatkunde.
> Jeg kunne forestille mig det osse gælder andre forhandlere.

Det gør det sikkert. Man kan have uheldige oplevelser alle steder.

> De ku' alligevel ikke undvære dit vindende sind?

Næh... Da det blev alvor trak de sgu i land
--
/peter

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 17-05-05 00:46

Jonas Due Vesterheden skrev:
> Det kom fuldstændig bag på mig. For det første havde jeg håbet at
> fejlen var dækket af garantien, for det andet virker det som en helt
> vanvittig pris for en udskiftning af et CD-drev.

Med det forbehold, at jeg ikke ved, hvordan du har behandlet din iBook, så
vil jeg da også mene, at der er tale om en defekt, som Fona bør afhjælpe
uden beregning inden for de første to år efter handlen. På
Forbrugerstyrelsens portal forbrug.dk er der nævnt nogle eksempler på
mangler, der giver dig rettigheder efter købeloven. Et af dem kan siges at
være parallelt med din situation:

---[snip]---
Hvis varen ikke har den holdbarhed eller andre egenskaber, som køberen
efter aftalen og forholdene i øvrigt med rimelighed kan forvente.

Den nye vaskemaskine bryder fx sammen efter 10 måneders brug som følge af
en støbefejl i motoren.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/26/eksempler-paa-mangler/
---[snap]---

> Jeg sagde nej
> tak til repationen og venter nu på at få maskinen tilbage til
> Fona-butikken hvor jeg skal hente den (og betale 350kr. i gebyr :S ).

Vær opmærksom på, at:

---[snip]---
Den erhvervsdrivende kan kun kræve et undersøgelsesgebyr, hvis følgende
betingelser er opfyldt:

* Forbrugeren skal før undersøgelsen udtrykkeligt være gjort opmærksom på
gebyret og dets størrelse. Det er fx ikke tilstrækkeligt, at det fremgår af
den erhvervsdrivendes hjemmeside
* Forbrugeren skal have accepteret evt. at skulle betale
* Der må ikke foreligge en mangel som er reklamationsberettiget
* Gebyret må ikke være urimeligt stort

Det er den erhvervsdrivende, der skal bevise at, betingelserne for at
opkræve et undersøgelsesgebyr er opfyldt.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/
---[snap]---

Købeloven er i øvrigt en af de mere letforståelige lovtekster, så hvis du
får brug for at henvise direkte til den, så kik lige på §75a og §76, hvor
der bl.a. står, at en salgsgenstand skal "have en sådan holdbarhed og
øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens
karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente."
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Det er vel rimeligt at forvente, at et cd-drev i et mærkevareprodukt holder
længere end 24 måneder ved normalt brug.

--
Venligst,
Rasmus Bruun