De store action-helte
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 10:41

Inspireret af snakken om Steven Seagal og Arnold fik jeg lyst til at se
nogle af de gode gamle action film igen. Fx så jeg som knægt mange film med
Chuck Norris og Charles Bronson, men idag er jeg lidt i tvivl om hvilke film
jeg så, samt hvilke film der stadig holder. Så jeg vil starte en tråd med de
forskellige skuespillere, og kan folk så ikke skrive hvilke film de synes
der var/er deres bedste.

Mvh. Brian

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 10:43

Så rigtig mange film med den mand, men det er meget længe siden, kan ikke
huske hvilke det var. Den eneste som jeg har genset for nylig og som stadig
holder er:

Lone Wolf McQuade

Her er David Caradine fra Kill Bill 1+2 også med.

Hvilke skal jeg ellers have genset?

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 16-05-05 11:44

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Så rigtig mange film med den mand, men det er meget længe siden, kan ikke
> huske hvilke det var. Den eneste som jeg har genset for nylig og som stadig
> holder er:
[...]
> Hvilke skal jeg ellers have genset?

Jeg var meget glad for Missing in Action (I'eren) første
gang jeg så den. Men adskillige år senere endte jeg med at
slukke TVet, da jeg skulle gense den. Jeg tror jeg var for
træt (sker nogle gange for mig). Principielt er det en god
film, og jeg regner med at gense den ved lejlighed.

Ellers kan jeg ikke rigtig komme på nogle specielt gode
Chuck Norris-film.

Nåjo... der er også "Delta Force", hvor Chuck Norris deler
hovedrolle med et par andre. Den har jeg set 2-3 gange, og
den holder helt klart.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Morten Steen

Dato : 16-05-05 11:48

Delta Force 2 er faktisk ret god, som jeg husker det.

Silent Rage - Halloween-inspireret action

Firewalker - hygsom Indiana Jones-klon

Morten

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-05-05 14:55

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Jeg var meget glad for Missing in Action

Jeg kender en, der i en ret ung alder anskaffede den i den tro, det var en
pornofilm. Han havde læst titlen som "Missen i aktion."
Og det er ikke noget, jeg finder på! Honestly!
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Søren Nielsen

Dato : 16-05-05 19:15

Per Vadmand wrote:

> Jeg kender en, der i en ret ung alder anskaffede den i den tro, det
> var en pornofilm. Han havde læst titlen som "Missen i aktion."
> Og det er ikke noget, jeg finder på! Honestly!

Lidt lige som "Shaving Private Ryans"?

Søren

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-05-05 19:40

Søren Nielsen wrote:

> Lidt lige som "Shaving Private Ryans"?

Shaving Ryans Privates?

/David

Fra : JH

Dato : 16-05-05 19:32

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Jeg kender en, der i en ret ung alder anskaffede den i den tro, det
> var en pornofilm. Han havde læst titlen som "Missen i aktion."
> Og det er ikke noget, jeg finder på! Honestly!

Så må han da være blevet glædeligt overrasket?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-05-05 20:04

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Jeg kender en, der i en ret ung alder anskaffede den i den tro, det var en
> pornofilm. Han havde læst titlen som "Missen i aktion."
> Og det er ikke noget, jeg finder på! Honestly!

"Thank you, Chuck Norris!"

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Morten DH

Dato : 17-05-05 15:42

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> den. Jeg tror jeg var for træt (sker nogle gange for mig). Principielt er
> det en god film, og jeg regner med at gense den ved lejlighed.

Jeg har genset dem fornylig (er billig på R1 DVD) sammen med 2'eren og
3'eren... nummer 1 og 2 havde meget positive minder; mens nummer 3 var lidt
lunken... gensynet afslørede at også nummer 1 og 2 var plaget af halvdårlige
actionsekvenser og nogle ting i plottet der kræver specielt naive CN fans
(fx i nummer 1 hvor han drager ud i natten og ender med at slå en
høtjstående vietnamesisk officier ihjel - uden at det får nogen konsekvenser
af betydning på trods af de anspændte omstændigheder)... men det er ret
morsomt at konstatere at man stadig efter snart 20 år stadig kan store dele
af dialogen udenad...

Men alt i alt herlig b-action der ikke kræver grundige analyser og
tvivlsomme CGI-effekter...

> Ellers kan jeg ikke rigtig komme på nogle specielt gode Chuck Norris-film.

Lone Wolf mener jeg stadig holder (som andre også påpeger) - men nogen
karakter skuespiller bliver Chuck sgu aldrig...
Silent Rage står på listen over gensyn, den mindes jeg som udmærket.
Code of Silence (Politiets Hemmelige Våben) mindes jeg som halvbøsset og et
forsøg på at trække lidt goodwill fra Short Circuit - er ikke en jeg
forventer holder en meter idag
Invation USA var en af mine store favoritter; men den har tiden virkelig
været hård ved synes jeg
Delta Force står på gensyns listen og holder nok idag vil jeg tro... de
efterfølgende titler var vist allerede halvdårlige da de kom frem, så det
skulle kun være for nostalgiens skyld at de blir genset

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 10:45

Jeg tror min favorit Arnold film i dag, må være:

Predator
Terminator 1+2
Total Recall

Fra : JH

Dato : 16-05-05 13:20

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in

> Jeg tror min favorit Arnold film i dag, må være:
>
> Predator
> Terminator 1+2
> Total Recall

True Lies er hans bedste film.

Fra : Silver

Dato : 16-05-05 16:04

"JH" <nobody@home.no> skrev i en meddelelse
> "Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in

> True Lies er hans bedste film.

Enig, der spiller han actionhelt med det HELT rigtige glimt i øjet, især der
hvor han i helikopter flyver efter terroristerne og siger til Harrier
piloterne at atomvåbnene ikke vil eksplodere hvis de angriber med Maverick
missiler og så kigger på Tom Arnold og laver et ansigt somom han lige har
smadret mors gamle arvestykke vase.....hehe priceless....

Silver.

Fra : JH

Dato : 16-05-05 19:31

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> med Maverick missiler og så kigger på Tom Arnold og laver et ansigt
> somom han lige har smadret mors gamle arvestykke vase.....hehe

Hehe, jeg får selv helt ondt i maven af grin over den scene, hvor en af
terroristerne får sved på panden, da han filmer lederens tale og strømmen
på batteriet er ved at være brugt op.
Den scene er en klassiker i min bog.

Fra : digi

Dato : 17-05-05 22:28

True Lies
Predator
Terminator 2
---
de andre arnold film :(

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 10:49

Har desværre ikke genset nogle af de klassiske CB film, men mine favoritter
må være:

Once upon a time in the west
The Magnificent Seven
Det beskidte dusin
Breakheart Pass

Men hvad med En mand ser rødt osv. hvilke kan stadig tåle et gensyn?

Fra : Jesper

Dato : 16-05-05 11:02

> [...]

> Det beskidte dusin
> Breakheart Pass
>
> Men hvad med En mand ser rødt osv. hvilke kan stadig tåle et gensyn?

Jeg synes at den gamle Death Wish er blevet lidt træt, men det er vel en
smagssag. Death Wish III er stadigvæk en feeeed film!

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 16-05-05 11:47

Brian, Rikke & Kristian wrote:
[...]
> Breakheart Pass

Helt afgjort!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Morten DH

Dato : 17-05-05 15:50

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:NYZhe.452$rq3.116@news.get2net.dk...
> Men hvad med En mand ser rødt osv. hvilke kan stadig tåle et gensyn?

1-3 gør sig udmærket - især nummer 3 har en ufortjent topplacering i min
bog, for i bund og grund er det jo ikke nogen god film; men der er bare så
mange små guldkorn i den (hvem har ikke en sømplade liggende under
køkkenvinduet idag?)... nummer 4 er svær at sluge, Bronson er bare for
gammel til hans rolle der... og nummer 5 er noget bras...

Specielt morsomt er 80'ernes typiske "punks" - unge mennesker i forfædeligt
tøj, hvis eksistens tilsyneladende består i at stå i grupper på
gadehjørnerne og genere folk der går forbi og så tage stoffer
selvfølgelig... man ser aldrig hvor de bor, om de har familie eller noget i
den stil... ikke at jeg ønsker at det var anderledes; men det er bare ret
sjovt at se når man først har bidt mærke i det... Nutidens "punks" i film er
trods alt en del mere komplekse synes jeg...

Men alt i alt så savner jeg sgu de gode gamle video 80'ere

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 10:50

Bloodsport
TimeCop
In Hell

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-05 10:51

Brian, Rikke & Kristian skrev:

> TimeCop

Det må være min favorit. Jeg var i hvert fald helt oppe at ringe, da jeg så
den i biografen som knægt. Men jeg er også en sucker for tidsrejsefilm.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-05-05 11:02

Brian, Rikke & Kristian <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

> Bloodsport
> TimeCop
> In Hell

Legionnaire, Hard Target

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-05-05 08:43

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Bloodsport
> TimeCop
> In Hell

Du kan ikke bare glemme Universal Soldier :)

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 17-05-05 09:20

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke bare glemme Universal Soldier :)

Jo det kan jeg faktisk godt Men måske fordi jeg først har set den
fornylig. Da den blev lavet, var jeg ved at være træt af Jean Claude og jeg
var meget træt af Dolph Lundgren....

Men Dolph Lundgren har faktisk har en rigtig fed rolle...tror det er i
Johnny McNe.... hvor han spiller en eller anden pumpet Jesus klon...der er
han altså ret sej som bad guy...

Tilgengæld er jeg lige kommet i tanke om Cyborg (Helten) som var en af mine
favoritter....Tror dog ikke den holder i dag

Fra : digi

Dato : 17-05-05 22:26

On Mon, 16 May 2005 11:49:49 +0200, "Brian, Rikke & Kristian"
<brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

Bloodsport
Cyborg

Fra : Jesper

Dato : 16-05-05 10:50

> [...]

> forskellige skuespillere, og kan folk så ikke skrive hvilke film de synes

Charles Bronsen: Murphy's Law, The Evil That Men Do, Once Upon A Time In
The West

Arnold: Terminator I+II, Commando, Predator, Total Recall, Conan The
Barbarian, Red Sonja, The Running Man

Steven Segal: Marked For Death, Out For Justice, Under Siege, Above The
Law aka Nico

Chuck Norris: Missing In Action I+II, Invasion USA, Delta Force, Silent
Rage

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-05-05 11:15

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Så rigtig mange film med den mand, men det er meget længe siden,
kan ikke
> huske hvilke det var.

Missing in action
Delta Force
Drik helst et par øller inden de kommer på, så virker de knap så
kiksede.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-05-05 11:18

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Jeg tror min favorit Arnold film i dag, må være:
>
> Predator
> Terminator 1+2
> Total Recall

Jeg er også glad for:
Commando, Conan, Last Action Hero, True Lies, En russer rydder op i
Chicago.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 16-05-05 11:45

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg er også glad for:
> Commando, Conan, Last Action Hero, True Lies, En russer rydder op i
> Chicago.

Last Action Hero er en enormt fed film.

Vi skal heller ikke glemme Twins, selv om det streng taget
ikke er en actionfilm.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 16-05-05 12:10

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Vi skal heller ikke glemme Twins, selv om det streng taget
> ikke er en actionfilm.

Kindergarten Cop er også en sød lille film - godt nok uden den store action.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-05-05 14:53

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> wrote in message

> Kindergarten Cop er også en sød lille film - godt nok uden den store
> action.

Men den, der er der, er god. Jeg elsker især Linda Hunts ansigtsudtryk, da
Arnold har ordnet den børnemishandlede far. Alle vi, der har fået tæv af
vores forældre eller er blevet mobbet af de store i skolen, kunne sikkert
unde dem at have mødt Arnold på rette tid og sted

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-05-05 11:21

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Bloodsport
> TimeCop
> In Hell

Ikke at forglemme, Kickboxer som vel stilmæssigt er som Bloodsport og
historiemæssigt som 1000 kung-fu film fra østen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-05-05 11:25

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> , og kan folk så ikke skrive hvilke film de synes
> der var/er deres bedste.

Jeg syntes også vi bør nævne Kurt Russel:
Big trouble in little China,
Tango and Cash,
The Thing,
Escape from New York,
Escape from LA,
Tombstone.

Fra : Frede Hansen

Dato : 16-05-05 11:57

> [...]
> starte en tråd med de forskellige skuespillere, og kan folk så ikke
> skrive hvilke film de synes der var/er deres bedste.

For sjov skyld: Peter Sellers.
Ingen andre har nogensinde sluppet helskindet fra det at den mand
blev udsat for som Inspector/Chief Inspector Clouseau:
Kørt ned, faldet ned af trapper og huse, sprunget i stykker, kørt ned,
forsøgt forgiftet, skudt, overfaldet og og og.
Bare rems løs selv, listen er lang iforholdet til andre "action helte"
at i kan komme på
--
Frede Hansen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 16-05-05 14:26

Frede Hansen <nothing@valid.com> wrote in news:Xns965883B94BA07cornerred@
216.196.97.131:

> [...]
> forsøgt forgiftet, skudt, overfaldet og og og.
> Bare rems løs selv, listen er lang iforholdet til andre "action helte"

aarhh.. hvad med Burt Kwouk? Han spillede Cato - og så
vidt jeg husker fik han da dobblet stryg hver gang der
skulle afprøves en eller anden ny forklædning eller
bagholdsangreb etc. ;) Herlige film - dem var jeg
godt nok vild med de jeg var knægt.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-05-05 14:57

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message

> [...]
> skulle afprøves en eller anden ny forklædning eller
> bagholdsangreb etc. ;) Herlige film - dem var jeg

Diskussionen om Sellers/Kwouk minder mig om ham, der hævdede, at Ginger
Rogers var en bedre danser end Fred Astaire, for hun gjorde alt det samme
som ham, bare baglæns og på høje hæle.

Fra : Frede Hansen

Dato : 16-05-05 20:08

> [...]

> skulle afprøves en eller anden ny forklædning eller
> bagholdsangreb etc. ;) Herlige film - dem var jeg

Kan forresten ses hver søndag på DR2 de kommende uger.
De har allerede vist 2 af dem: The pink panther og A shot in the dark.
A shot in the dark er forresten også den første at Cato er med i.
--
Frede Hansen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-05-05 06:24

> Kan forresten ses hver søndag på DR2 de kommende uger.
> De har allerede vist 2 af dem: The pink panther og A shot in the dark.
> A shot in the dark er forresten også den første at Cato er med i.

øv - det er en af de få gange jeg godt gad ha' et tv :)

Men mon ikk jeg falder over en panther-box en dag...

/hilsner

Fra : Frede Hansen

Dato : 17-05-05 14:01

> Frede Hansen <nothing@valid.com> wrote in

> øv - det er en af de få gange jeg godt gad ha' et tv :)
>
> Men mon ikk jeg falder over en panther-box en dag...
>
> /hilsner

Jooo, hos Axel Music f.eks
Kender ikke lige til andre der har den, men Axel tager 600 kr
for den som Reg-2 med dansk undertekst.

--
Frede Hansen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-05-05 15:58

Frede Hansen <nothing@valid.com> wrote in news:Xns965998BA5F409cornerred@
216.196.97.131:

> Jooo, hos Axel Music f.eks
> Kender ikke lige til andre der har den, men Axel tager 600 kr
> for den som Reg-2 med dansk undertekst.

Den samme boks fås hos cd-wow til 300... den tror jeg sq jeg
nupper... må hellere lige se hvad det er for udgaver der er
i den.

/hilsner

Fra : Frede Hansen

Dato : 17-05-05 18:13

> [...]
>>

> Den samme boks fås hos cd-wow til 300... den tror jeg sq jeg
> nupper... må hellere lige se hvad det er for udgaver der er

Høj opløselig bagside fra Axel:
www.axelmusic.dk/resources/covers/back/570702024342.jpg
Så kan du se det her og så bare købe DVD boxen hos cd-wow

--
Frede Hansen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-05-05 16:09

> [...]

> Ingen andre har nogensinde sluppet helskindet fra det at den mand
> blev udsat for som Inspector/Chief Inspector Clouseau:

hmmm for lige at så lidt malurt... er der nogen der
har set noget om denne:

http://www.imdb.com/title/tt0383216/combined

Det kan da kun være en fejltagelse :(

/hilsner

Fra : Frede Hansen

Dato : 17-05-05 18:53

> [...]
> 216.196.97.131:

> hmmm for lige at så lidt malurt... er der nogen der

Har set trailer for den sidste år på Empireonline, men
ganske interesant er det at de har valgt at fjerne den igen.
De var vel bange for at ingen gad at se filmen pga traileren, for
den var mere latterlig end komisk.
Om jeg har tænkt mig at se filmen ? Ikke efter jeg så traileren.
--
Frede Hansen

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 13:14

Her er selvfølgelig en mand der har massere af gode film bag sig, men min
favoritter må vist være:

The Good, The Bad and The Ugly
Where eagles dare
Kelly's Heroes
Thunderbolt and Lightfoot
Heartbreak Ridge
Unforgiven
A perfect world
Million Dollar Baby

Men hvad med Dirty Harry filmene, så dem alle i sin tid, men kan ikke rigtig
skille dem ad. Hvilke er de bedste?

Mvh. Brian

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 16-05-05 14:19

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:I40ie.496$RM6.106@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Men hvad med Dirty Harry filmene, så dem alle i sin tid, men kan ikke
> rigtig skille dem ad. Hvilke er de bedste?

Absolut den første. Glem heller ikke "Coogan's Bluff", som er en rigtigt god
Clint-film. Han er *så* sej i den film! Og så dannede den i øvrigt grundlag
for TV-serien om McCloud.

Nu vi taler om action-film: Hvad laver "Million Dollar Baby" egentlig på
listen?
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-05-05 19:26

> Nu vi taler om action-film: Hvad laver "Million Dollar Baby" egentlig på
> listen?

Du har ret, både Unforgiven, A perfect world og Million Dollar Baby hører
egentligt ikke rigtig til her, men alle tre film er virkelig gode, og nu vi
var ved Clinten synes jeg de skulle nævnes. Men de indeholder dog alle tre
gode action momenter...

Mvh. Brian

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-05-05 02:12

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in message
> The Good, The Bad and The Ugly

Ved siden burde stå forgængeren For a Few Dollars More (da: Hævn For
Dollars). Personligt rangerer jeg den ved siden af 'The Good, The Bad and
the Ugly' og 'Once Upon a Time in the West'.

> Men hvad med Dirty Harry filmene, så dem alle i sin tid, men kan ikke
rigtig
> skille dem ad. Hvilke er de bedste?

Hælder mest til de første tre. Men intet ondt sagt om fire og fem. Min egen
rækkefølge ville være 2, 3, 1, 5, 4. (Men se dem bare kronologisk.)