rens af ny plastimo vandtank
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 09:59

Så skal den nye tank tages i brug. - men jeg har vist fået smidt den
vedlagte vejledning ud.

Skal tanken renses inden den bruges første gang eller er den renset for
"produktionsskidt" på fabrikken ?

Kan fleksible vandtanke tåle de samme midler som man bruger i stål og plast
(dvs. 5-10% brintoverilte eller rodalon) ?

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-05 10:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Skal tanken renses inden den bruges første gang eller er den renset for
> "produktionsskidt" på fabrikken ?

Der er nok en plastiklugt som skal væk....

> Kan fleksible vandtanke tåle de samme midler som man bruger i stål og
plast
> (dvs. 5-10% brintoverilte eller rodalon) ?

Jeg ville bruge ganske almindelig eddikesyre. Det er ikke skadeligt for
tanken, og fjerner størstedelen af diverse bakterier, hvis der er nogen.
Samtidig er det ikke skadeligt for miljøet. Jeg ville fylde den op med vand
tilsat eddikesyre, og så lade den stå nogle dage. Skyl derefter nogle gange.

Dit største problem er nok, at tanken vil lugte af plastik i nogen tid, men
det vil aftage, når tanken er fyldt godt op.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-05-05 12:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:428860e6$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Kan fleksible vandtanke tåle de samme midler som man bruger i stål og
> plast (dvs. 5-10% brintoverilte eller rodalon) ?

Hej Bjarke
Jeg bruger en liter hvid eddike fra købmanden. Fylder eddike og helt op med
vand. Lad det stå et par dage og skyl efter med rent vand et par gange. Har
aldrig selv haft ubehagligheder med den fremgangsmåde. Claus anbefaler
eddikesyre. Det mener jeg er lidt voldsomt.
Hilsen
Steffen
- -
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 14:53

Til Jer begge,

Kan man ikke smage eddiken bagefter ?? I en fleksibel vandtank kan det jo
være svært at tømme den 100%, så der vil altid være en rest tilbage. Men det
betyder måske ikke noget ?

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 10:24

> [...]

> være svært at tømme den 100%, så der vil altid være en rest tilbage. Men

Nej, det skal du ikke være bange for. Men læg mærke til, at der
er*himmelvid* forskel på eddikesyre og så lagereddike. Det er to ret
forskellige ting. Desuden er almindelig 38% eddikesyre slet ikke stærkt, og
da slet ikke, når man fortynder det med vand. Jeg bruger det iøvrigt hver
uge til at afkalke min elkedel, og en enkelt skylning er rigeligt.

Jeg har altid renset alle mine tanke med eddikesyre, og der har aldrig været
problemer med eftersmag eller andet. Det var iøvrigt et tip jeg fik af Klaus
Schlichter, engang jeg ville købe noget andet tankrens.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 10:19

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev

> aldrig selv haft ubehagligheder med den fremgangsmåde. Claus anbefaler
> eddikesyre. Det mener jeg er lidt voldsomt.

Det skal jo ikke være ufortyndet

Almindelig eddikesyre er slet ikke særligt stærkt. Du kan f.eks. sagtens
stikke hånden ned i det, uden at det ætser på nogen måde. Det er fuldstændig
uskadeligt...

Forskellen er blot, at det er rigtig eddikesyre, hvorimod det du bruger er
gæret fra alkohol, og således indeholder en masse stoffer, herunder sukker
og andet. Det er også grunden til, at man f.eks. ikke må bruge almindelig
lagereddike til at afkalke diverse maskiner.

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 17-05-05 12:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
> herunder sukker og andet. Det er også grunden til, at man f.eks. ikke
> må bruge almindelig lagereddike til at afkalke diverse maskiner.

Hvis vi taler om afkalkning af udstyr er citronsyre langt at foretrække.
Det er uskadeligt i vandmiljø. Den kræver ikke engang
miljøfareklassificering eller mærkning. Kommer man til at drikke det har
det kun moderat til ubetydelig fare for sundheden og ved berøring er det
kun forbigående irritation. Det er ikke allergifremkaldende.
Det er specifikt kalknedbrydende.

Eddikesyre er også kalknedbrydende.
Men her er der stor ætsningsfare ved indtagelse og ved berøring.
Dampene kan være nok til at rette skade.

Til vandtanken ombord vil jeg anbefale at man ganske simpelthen skyller
den igennem et par gange og om vinteren hælder man et skvat atamon i
vandet og tørrer oversiden af tanken af med en ren klud vædet i atamon.

Til foråret hælder man så første tankfuld vand direkte ud igen og så er
vandet er herefter ikke smagspåvirket af tanken og desuden er vandet en
smule bedre konserveret uden at der er helbredsfare knyttet til det.

Atamon bruges til konservering af syltevarer og andre fødevarer som
opbevares på glas. Når man har tømt et glas oliven f.eks. så lugter det
tomme og afvaskede glas frygteligt af de oliven der har været i det.
Atamon hældes i i en vandopløsning (1% er nok) hvorefter glasset rystes
og lugten er væk. Desuden er glassets sider "langtidsholdbare".
Atamon har som regel en holdbarhed på 10 år.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 17-05-05 12:34

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
> og lugten er væk. Desuden er glassets sider "langtidsholdbare".
> Atamon har som regel en holdbarhed på 10 år.

Jeg vil gerne lige tilføje at atamon kan give allergilignende symptomer.
Det findes naturligt i frugter og bær og såfremt man tåler diverse
glaskonserves, så tåler man også atamon.
Til den brug jeg foreslår er der tale om ganske små mængder.
Atamon er E 211 som ses ofte i fødevareindustrien.
Er man bekymret kan man slå det op her: http://www.toft.dk/e-nummer/

--
Lars Holst

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-05-05 17:12

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og lugten er væk. Desuden er glassets sider "langtidsholdbare".
> Atamon har som regel en holdbarhed på 10 år.

Citronsyre er også udmærket, men eddikesyre er hurtigere og giver
et rigtig godt resultat når det er fortyndet i det rigtige forhold, læs
forholdet
på flasken, jeg bruger kun eddikesyre til mine kaffemaskine, elkedel og
diverse gryder og har aldrig haft problemer.
Atamon er jo et gammelt middel og det er en god ide at komme en
opløsning i en vandbeholder når den skal stå vinteren over.
Nu er det jo slet ikke sikkert at Bjarke skal rense vandtanken, så
en anden løsning kunne være at lave en opløsning med Atamon
og lade det stå et par dage, hvorefter det hældes ud og nyt
vand fyldes på.

vh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 23:38

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
> en anden løsning kunne være at lave en opløsning med
> Atamon
> og lade det stå et par dage, hvorefter det hældes ud og

Det forekommer mig, at Lars' anbefaling er meget
velunderbygget og indeholder særdeles relevante argumenter -
ikke mindst hvad hensynet til miljø, lugt og risiko ved
indtagelse angår, så efter at have læst den anbefaling,
forstår jeg ikke, at der skulle være nogen fidus i at
benytte eddikesyre frem for citronsyre? Er det økonomi?
Hastighed? Vane? Eller andet?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Torben Henriksen

Dato : 18-05-05 01:47

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstår jeg ikke, at der skulle være nogen fidus i at
> benytte eddikesyre frem for citronsyre? Er det økonomi?

Jeg løfter da også hatten for Lars' beskrivelse.
Som jeg startede med at skrive Citronsyre er udmærket men eddikesyre
er hurtigere. altså Hastighed, korrekt. Vane, nej. Økonomi, jeg tror ikke
der
er stor forskel på prisen. Eller andet, Ja. Det var det korte svar
For kort tid siden så jeg en TV udsendelse som omhandlede bl.a. rengøring
af husgeråd (det heder det vist nok) en husholdningslærerinde fra statens
husholdningsskole demonstredere hvordan man rensede en Elkedel og en
gryde for kalk, rent faktisk brugte hun 38 % Eddikesyre, det tog ca. 5
minutter
så var tingende helt rene hun må i sagens natur hvide hvad hun gør og viser
for alt folket. Miljømæssigt er Eddikesyre ganske ufarligt for grundvandet
m.m.
Lugtgener, ja, hvis du skruer låget af en flaske og stikker næsen ned.!!
Her er der tale om en meget lille mængde Eddikesyre der skal neutralisere
evt."produktionsskidt" som Bjarke skriver og derfor er citronsyre ikke det
allerbedste middel i og med Eddikesyre har en større evne til at
desinficere.
Det var så det lange svar

vh/Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 10:05

> [...]
> citronsyre ikke det
> allerbedste middel i og med Eddikesyre har en større evne

.... og det siger jeg tak for ... men det har nu ikke
overbevist mig - helt ...
Jeg kunne tolke dig således, at hvis man har meget travlt
(!) bruger man eddikesyre, men hvis man synes at miljøet og
risikoen for indtagelse er værd at læge vægt på, så bruger
man citronsyre? ...
For mig er der ingen tvivl ... Dog ville jeg gerne vide lidt
mere om eddikesyrens desinficerende egenskaber, for det
kunne være udslagsgivende for valget imellem de to
afkalkningsmidler.
Lad mig 'tilstå', at jeg altid selv har brugt fortyndet
eddikesyre med tilfredsstillende resultater - af ren vane,
men blev inspireret af debatten og argumenterne i denne tråd
til at skifte til citronsyre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-05-05 19:59

Undskyld, hvis jeg lige blev tabt. Jeg har jo ikke *kalk* i tanken, så den
afkalkende effekt er jo inferiør.

Er citron og eddikesyre desinficerende, på sammen måde som atamon, rodalon
og brintoverilte (som jeg altid brugte i min gamle tank) ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 22:51

Sorry Bjarke, 'syredebatten' løb af med os ... må jeg
supplere med et spørgsmål nu, vi er ved vandtanken (?): Ved
en
fastmonteret tank er det svært at få alt vandet ud. Hvad gør
I om vinteren - lidt 'frostvæske' og lidt
'desinfektionsvæske' - hvad anbefaler I?

Til dit spørgsmål er der ingen tvivl: Atamon og de andre
'slemme ting', du nævner har mere desinficerende effekt end
de syrer vi kom til at opholde os ved - selvom næppe meget
overlever et 'eddikesyrebad'... Lagereddike siges at være
godt til at fjerne lugtgener. Har virket i mine tennissko
....Er der ikke en 'kemiker' i
gruppen, der kan skære igennem her?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 09:20

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Til dit spørgsmål er der ingen tvivl: Atamon og de andre
> 'slemme ting', du nævner har mere desinficerende effekt end

Jeg tror ikke, at atamon har nogen nævneværdig desinficerende effekt
overhoved. Atamon er derimod svampedræbende, og det forekommer jo også
naturligt i visse frugttyper. Jeg brugte det f.eks. til at hælde i vandet på
min træbåd, når den stod på land.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 11:20

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> forekommer jo også
> naturligt i visse frugttyper. Jeg brugte det f.eks. til at

Sorry - du har ret. Desinficerende er misvisende i denne
sammenhæng. Hvad jeg mente var, at Atamon kan være effektivt
i vandtanken til at holde diverse ubehagelige kulturer (mug,
svampe, gæring f.eks.) væk uden 'bivirkninger i form af lugt
og smag og miljøforstyrrelse' og uden at man skal til at
bruge 'skrappere midler' - f.eks. med klor-forbindelser -
f.eks. Rodalon - se vedlagte svar (som i virkeligheden var
til en anden Flemming):
<citat>
Hej Flemming.
Tak for dit spørgsmål.
Informationscenteret for Miljø & Sundheds råd er, at
anvendelsen af Rodalon bør minimeres. Det bør det fordi,
Rodanlon er et desinficerende middel, der indeholder stoffet
benzalkonium chlorid.
Benzalkonium chlorids miljømæssige egenskaber: Svært
nedbrydelig og meget giftig i vandmiljøet.Benzalkonium
chlorids sundhedsmæssige egenskaber: Regnes for
allergifremkaldende. Man søger at begrænse brugen af
stoffet.
Kilde: Forbrugerstyrelsen:
<citat slut>
<nyt citat>
Dorte Rasmussen, DHI-Institut for vand og miljø, 45 16 92
00:
- Når man bruger klor, dannes der nogle miljøskadelige
forbindelser - for eksempel chloroform. Chloroform nedbryder
langsomt i miljøet, og er moderat giftigt for vandmiljøet.
Ved undersøgelser af tre typer af organismer: alger,
krebsdyr og fisk viste fisk den største følsomhed over for
chloroform. Ved høje koncentrationer af kloroform ( omkring
1 ml pr.liter) viste undersøgelsen, at stoffet er direkte
dødeligt for fisk. Undersøgelsen viser også, at brintperoxid
og perkarbonat kan anvendes til at fjerne lugt og til at
blege tøj. Det kan godt være stofferne skal bruges i lidt
højere doseringer, bruges i lidt længere tid, og blandes med
lidt varmere vand. Men begge stoffer vil sandsynligvis være
lige så gode som klor til at slå alle de uvelkomne
bakterier, der findes i et hjem, ihjel. Undersøgelsen viser
jo faktisk, at der sker en fuldstændig unødvendig forurening
<citat slut>
Jeg burde have ventet på en profeesionel kemiker før jeg gik
ind i debatten ... men jeg er blevet klogere ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 11:59

> [...]

> i vandtanken til at holde diverse ubehagelige kulturer (mug,
> svampe, gæring f.eks.) væk uden 'bivirkninger i form af lugt

Enig. Men man skal være opmærksom på, at atamon indeholder stoffer som er i
familie med acetylsalisylsyre som kendes fra hovedpinepiller som Asperin og
Kodimagnyl, så det kan være ret generende for allergikere og astmatikere.
Jeg har f.eks. en veninde, som slet ikke kan tåle mange former for
syltetøj/marmelade o.lign netop pga af atamonen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 09:15

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Er citron og eddikesyre desinficerende, på sammen måde som atamon, rodalon
> og brintoverilte (som jeg altid brugte i min gamle tank) ?

Ja og nej

Eddikesyre i fortyndet form dræber næppe bakterier som salmonella,
camfylobactor eller lignende. Men det er jo heller ikke den slags, man har i
sin tank. Det er amøber, alger og andre lignende mikroorganismer, og der har
jeg fra to forskellige kilder fået at vide, at der er eddikesyre ganske
tilstrækkeligt til at udrydde den slags.

Citronsyre tør jeg slet ikke udtale mig om, det har jeg ikke før hørt, at
nogen har brugt.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-05-05 22:07

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>
> Kan fleksible vandtanke tåle de samme midler som man bruger i stål og plast
> (dvs. 5-10% brintoverilte eller rodalon) ?

Jeg tror ikke jeg ville ikke være bange for at komme hverken rodalon
eller brintoverilte i den. Plastic, som den fleksible tank vel også er,
er som regelt rimelig hårdfør over for syre, baser o.lign. Bare du ikke
kommer opløsningsmidler som acetone og sådan noget i - det giver huller.

Jeg ville først give den en ordentlig gang almindelig husholdningseddike
og så en sejltur i høj sø så det bliver rystet god rundt. Så lade det
stå et par dage. Eddike er god til at tage lugt og smag og kan måske
tage plastiklugten/-smagen.

Dernæst en gang brintoverilte eller andet for at disinficere. Ligeledes
en tur ud og få det ordentligt rystet rundt i tanken. Og så slutte af
med at skylle godt og så friskt vand på.

- Lars

Fra : Torben Henriksen

Dato : 19-05-05 21:09

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en tur ud og få det ordentligt rystet rundt i tanken. Og så slutte af
> med at skylle godt og så friskt vand på.

Enig, hvis det er sådan at man både vil gå med livrem, seler, hysingbånd og
hele molevitten
Bjarke skriver "produktionsskidt" det kan jo være mange ting fx. rester af
plastic og det må man vel fiske op på anden måde.
Jeg hælder nu stadigvæk til det gammelkendte middel, eddikesyre det
kender jeg og ved det virker.
Hvem kender ikke brintoverilte, nå man som knægt var faldet og skrabet
knæet kom moren brintoverilte på såret netop for at rense og desinficere,
hvordan det smager aner jeg ikke, har aldrig prøvet

vh/Torben H

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-05-05 22:31

Torben Henriksen wrote:

> Enig, hvis det er sådan at man både vil gå med livrem, seler, hysingbånd og
> hele molevitten

Tja, hvem ved hvor produktionsmedarbejderen sidst har haft fingerne
inden vedkommende pillede ved tanken?

> Bjarke skriver "produktionsskidt" det kan jo være mange ting fx. rester af
> plastic og det må man vel fiske op på anden måde.

Ja, det kan man ikke lige umiddelbart fjerne med kemikalier.

> Jeg hælder nu stadigvæk til det gammelkendte middel, eddikesyre det
> kender jeg og ved det virker.

Jeg ved ikke om eddikesyre fjerner lugt og smag. Alm. husholdningseddike
gør i hvert fald.

> Hvem kender ikke brintoverilte, nå man som knægt var faldet og skrabet
> knæet kom moren brintoverilte på såret netop for at rense og desinficere,
> hvordan det smager aner jeg ikke, har aldrig prøvet

Men det er bare ikke kraftigt nok til det her brug. Her bruger vi 40%
brintoverilte, der dog fortyndes med lidt vand. Det man kommer på huden
er vist ikke mere end 1 eller 2%

Brintoverilte smager ikke rigtigt af noget. Det er egentlig bare vand
med et ekstra iltatom der er relativt løst bundet - H202. Brintoverilte
bliver ofte brugt som katalysator i kemiske processer der kræver ilt.
Brintoverilte er ikke som sådan giftigt. Det giver derimod ætseskader
hvis opløsningen er kraftig nok. Det man brugte i gamle dage på sår gik
faktisk ind og lavede en let ætsning i såret og gjorde næsten såret lidt
værre.
Jeg ville ikke umiddelbart være bekymret for at drikke vand fra en
dårligt skyllet tank hvor der har været brintoverilte i. Bare
koncentrationen er lav nok skal det nok gå.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-05 09:02

Det jeg godt kan lide ved brintoverilte er jo også, at det rimelig hurtigt
"fiser af", når det er kommet ud af flasken. Hvis man hælder 40%
brintoverilte op i en kop, så er det stort set blevet til alm. vand efter et
par uger. Det gør mig (ekstra) tryg ved at eventuelle rester i tanken ikke
skader os.

Tak for de mange gode svar. Det har været en god og spændende debat.

Bjarke