Motorer bliver varme
Fra : SBC

Dato : 16-05-05 09:34

Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
da jeg var på tur i weekenden.
Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde temperaturen
under rødt felt.

Nogen der har et bud på at løse problemet?
Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
være sikker inden jeg ringer efter kran)
VH
SBC

Fra : ena

Dato : 16-05-05 09:54

Hvis de er ferskvandskølede ville jeg først rense varmevekslerne - de er
sikkert godt groet til i skidt og møg

Fra : SBC

Dato : 16-05-05 13:02

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis de er ferskvandskølede ville jeg først rense varmevekslerne - de er
> sikkert godt groet til i skidt og møg

Kan du forklare hvordan men renser dem på Volvo B23?
VH
SBC

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 09:56

Du skal da først finde ud af hvor i "kæden" der er for lidt køling. Det kan
være:
- for ringe cirkulation på ferskvandssiden,
- forstoppelse i varmeveksleren, så varmen ikke effektivt føres over på
søvandssiden
- for ringe cirkulation på søvandssiden

Hvis du mener det er fordi der er for ringe cirkulation på søvandssiden
(formoder jeg siden du vil bore op) er det så fordi at vandet der kommer ud
er for varmt ?

/Bjarke

Fra : SBC

Dato : 16-05-05 13:05

> Hvis du mener det er fordi der er for ringe cirkulation på søvandssiden
> (formoder jeg siden du vil bore op) er det så fordi at vandet der kommer
> ud er for varmt ?
>
> /Bjarke

Det er fordi det hjalp ikke at sejle med så mange omdrejninger, altså mindre
belastet motorer,
så tænkte jeg det kunne være for lidt kølevand der kommer ind.
Kunne det ikke lyde rigtigt?
VH
SBC

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 14:23

Sådan mener jeg ikke man kan konkludere.... Når du sejler langsommere er
der mindre "affaldsvarme" der skal væk fra motoren og derfor bliver de
mindre varme.

Men det kan jo sagtens være en anden komponents "begrænsede" effekt der så
ikke længere er så kritisk.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-05 10:10

> [...]

> vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
> Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde

Hvis *begge* motorer begynder at koge på samme tid, så vil jeg umiddelbart
tro, at du har sejlet et sted, hvor der er kommet en masse skidt i filtre,
pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Jeg ville prøve at rense *hele* kølesystemet endog meget grundigt. Tag alle
slanger af, og gennemspul det hele grundigt, også varmeveksler med mere.

Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
deler, eller er alt seperat?

> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
> være sikker inden jeg ringer efter kran)

NEJ!

Det er ikke løsningen. Dels ødelægger du anodiseringen, hvis der er tale om
aluminium, hvilket på sigt kan føre til tærringsskader, og dels kommer der
alligevel ikke mere vand ind i kølesystemet, end pumpen kan flytte.

Det er det helt forkerte sted at behandle symptomerne. Kølingen har jo været
tilstrækkelig indtil nu, så man begynder ikke at ændre på konstruktionen,
når det ikke er der, problemet ligger.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 16-05-05 11:45

> [...]
> pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
> at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Det vil jeg også finde usandsynligt.
Men kan det tænkes at der er sat forkerte impeller i ?
eller at saltvandssystemet ikke er tæt, så der suges falsk luft
En anden fejl som man ser er at udstødningsmanifolderne falder sammen i
løbet af vinteren, de holder jo ikke evigt.
Det er typisk "knæet" der ryger først, saltvandshullerne lukkes af rust og
krystaliseret salt. De er typisk samme alder og ryger derfor samtidigt. Og
bør også skiftes parvis, da flowet/kølingen ellers ikke er korrekt på begge
sider af motoren (V-maskine)

Mvh
Leon

Fra : SBC

Dato : 16-05-05 13:00

> Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
> deler, eller er alt seperat?

Alt er seperat, det er 2 Volvo B23 motorer.
Impellerne er fra sidste år hvor de sejlede 8 timer

Skal man bare skylle baglæns med en vandslange for at rengøre for systemet?

Hvordan kan man kontrollere manifoldne?, jeg kan ikke måle/se vandet der
kommer ud igen eller hvad?
VH
SBC

Fra : SBC

Dato : 16-05-05 13:13

> [...]
> pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
> at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Der er ingen skidt i søvands filterne

> Jeg ville prøve at rense *hele* kølesystemet endog meget grundigt. Tag
> alle
> slanger af, og gennemspul det hele grundigt, også varmeveksler med mere.
Det lyder som en mulighed

> Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
> deler, eller er alt seperat?

Alt er seperat, det er 2 Volvo B23 med Penta drev

> [...]
> aluminium, hvilket på sigt kan føre til tærringsskader, og dels kommer der
> alligevel ikke mere vand ind i kølesystemet, end pumpen kan flytte.

Jeg så det som en mulighed for at få mere vand igennem
VH
SBC

Fra : krause

Dato : 17-05-05 16:55

hao du set efter olie kølerne?
de kan også stoppe til ligesom en varmevæksler.
hilsen Michael.