MS Windows
briani 27239
Problemer med workgroup (fortsat)
Fra : Brian Emilius

Dato : 16-05-05 08:47

Hej NG

Jeg skrev tidligere med mit problem mht. at se workgroup og forbinde til
en filserver i den gruppe.

Jeg har nu prøvet at pinge IP'en på de andre computere fra min bærbare -
det går fint, men jeg kan ikke pinge dem på computernavn.

Jeg har prøvet dette både trådløst og med kabel.

Hvad er der galt?

Jeg har også sørget for at alle computerne tilhører samme gruppe.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : MadHatter

Dato : 16-05-05 09:16

On Mon, 16 May 2005 09:46:39 +0200, Brian Emilius <msn@emilius.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har nu prøvet at pinge IP'en på de andre computere fra min bærbare -
>det går fint, men jeg kan ikke pinge dem på computernavn.

TCP/IP protokoller, netkort og kabler er ok når du kan pinge på
ip-adresserne.

>Hvad er der galt?

Når duikke kan pinge på navne må der være problemer med netbios
understøttelsen...

>Jeg har også sørget for at alle computerne tilhører samme gruppe.

Jep, de skal være i samme arbejdsgruppe...

Har du firewall kørende på maskinerne - typisk et problem når man har
opdateret XP maskiner med SP2..

Har du aktiveret 'Netbios over TCP/IP' - check indstillingen i
'Egenskaber for internetprotokol (TCP/IP) for de relevate netkort.

<mlr>

Fra : Brian Emilius

Dato : 16-05-05 10:16

MadHatter skrev:

> Har du firewall kørende på maskinerne - typisk et problem når man har
> opdateret XP maskiner med SP2..

Der kører firewall på alle maskiner, men på filserveren (linux/samba) er
firewallen sat til at stole på det aktuelle netværkskort (eth0).

> Har du aktiveret 'Netbios over TCP/IP' - check indstillingen i
> 'Egenskaber for internetprotokol (TCP/IP) for de relevate netkort.

'Netbios over TCP/IP' er aktiveret på den bærbare - det er den ikke på
de andre XP-maskiner, der forbinder til serveren/gruppen

Andre forslag?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-05-05 02:45

> [...]
>
> 'Netbios over TCP/IP' er aktiveret på den bærbare - det er den ikke på
> de andre XP-maskiner, der forbinder til serveren/gruppen

DNS

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-05-05 03:03

> DNS
>
> Mvh. Flemming Nielsen

Kan være du kan finde noget interessant her
http://math.iu.hio.no/linux/alle/samba.html

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Brian Emilius

Dato : 17-05-05 14:55

Flemming Nielsen skrev:

> Kan være du kan finde noget interessant her
> http://math.iu.hio.no/linux/alle/samba.html
>
> Mvh. Flemming Nielsen

Hvad mener du med hensyn til DNS?

Jeg har kigget lidt på den siden, men de andre computere er ikke
oprettet som klienter på serveren, så det er ikke der problemet ligger.
Jeg kan stadig ikke se de andre computere i gruppen 'bisp76' på den
bærbare (hverken med trådløs eller kabel).

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-05-05 20:25

> [...]
> Jeg kan stadig ikke se de andre computere i gruppen 'bisp76' på den
> bærbare (hverken med trådløs eller kabel).

DNS laver IP numre om til navne og omvendt. Når du kan pinge på IP og ikke
på navn, er det DNS på klienten eller serveren der ikke er sat rigtigt op.
Prøv at se om hosts-fil indeholder de rigtige navne/adresser.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Brian Emilius

Dato : 18-05-05 08:29

Flemming Nielsen skrev:

> [...]
> på navn, er det DNS på klienten eller serveren der ikke er sat rigtigt op.
> Prøv at se om hosts-fil indeholder de rigtige navne/adresser.

På de computere, der godt kan se serveren (og de andre grupper) er der
ikke nævnt noget andet end 127.0.0.1/localhost i hosts-filen, så hvorfor
skal der være det?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius