|
| RGB vs sRGB Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 16-05-05 08:11 |
|
Et simpelt spørgsmål (for nogle).
Man tager et billede i sRGB, henter det ind i PS., hvor det
converteres og behandles i RGB. Det skal så converteres igen til
sRGB, hvis det skal på WEB, so far so good. Men hvis det ikke
skal på WEB, men blot vises på puteren, eller i et PS album, er
det så ikke lige så godt at have det i RGB, jeg synes ikke at jeg
kan se forskel. Håber at en har en kniv, der kan skære det ud i
pap.
mvh Ebbe
| |
Ebbe Hansen (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 16-05-05 08:19 |
|
On Mon, 16 May 2005 09:10:51 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
>Et simpelt spørgsmål (for nogle).
>Man tager et billede i sRGB, henter det ind i PS., hvor det
>converteres og behandles i RGB. Det skal så converteres igen til
>sRGB, hvis det skal på WEB, so far so good. Men hvis det ikke
>skal på WEB, men blot vises på puteren, eller i et PS album, er
>det så ikke lige så godt at have det i RGB, jeg synes ikke at jeg
>kan se forskel. Håber at en har en kniv, der kan skære det ud i
>pap.
>mvh Ebbe
Når cameraet optager i sRGB, kan man så ikke ligesågodt behandle
det i sRGB, opnår man noget ved at convertere frem og tilbage.
mvh Ebbe
| |
KNL DtP (16-05-2005)
| Kommentar Fra : KNL DtP |
Dato : 16-05-05 11:16 |
|
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:p5ig815d3cmlr1uiog1uman1g440jdmb4k@4ax.com...
> Når cameraet optager i sRGB, kan man så ikke ligesågodt behandle
> det i sRGB, opnår man noget ved at convertere frem og tilbage.
Jo, ta' og arbejd i det samme farverum, med mindre du skal aflevere materialet
til tryk e.l. og de kræver en Adobe RGB 1998-fil.
Kan du indstille dit kamera til at optag i Adobe RGB 1998 eller et andet
tilsvarende stort farverum, så kan du hente noget ekstra information og detaljer
i de helt skrappe farver, som ligger uden for sRGB fysiske rum (kaldet gamut). I
såfaldt gælder det om at bibeholde billedet i det store farverum, og så kun
fremstille kopier til web/e-mail i sRGB. Dermed har du dit originale
arkivbillede i bedste kvalitet.
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk
| |
Povl H. Pedersen (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 16-05-05 11:31 |
|
In article <428872c2$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, KNL DtP wrote:
> "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> news:p5ig815d3cmlr1uiog1uman1g440jdmb4k@4ax.com...
>
>> Når cameraet optager i sRGB, kan man så ikke ligesågodt behandle
>> det i sRGB, opnår man noget ved at convertere frem og tilbage.
>
> Jo, ta' og arbejd i det samme farverum, med mindre du skal aflevere materialet
> til tryk e.l. og de kræver en Adobe RGB 1998-fil.
Er du sikker på det er det optimale ? Mellemresultater taget ikke skade af
et større farverum. Men for de fleste brugere betyder det nok ikke så meget.
Det er specielt i det grønne sRGB sokker.
> Kan du indstille dit kamera til at optag i Adobe RGB 1998 eller et andet
> tilsvarende stort farverum, så kan du hente noget ekstra information og detaljer
> i de helt skrappe farver, som ligger uden for sRGB fysiske rum (kaldet gamut). I
> såfaldt gælder det om at bibeholde billedet i det store farverum, og så kun
> fremstille kopier til web/e-mail i sRGB. Dermed har du dit originale
> arkivbillede i bedste kvalitet.
Og dette betyder selvfølgelig kun nogetnår man skyder i JPEG. I RAW er
der ikke sat noget farverum.
| |
KNL DtP (16-05-2005)
| Kommentar Fra : KNL DtP |
Dato : 16-05-05 11:45 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnd8gtj2.g89.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> Er du sikker på det er det optimale ? Mellemresultater taget ikke skade af
> et større farverum. Men for de fleste brugere betyder det nok ikke så meget.
Jeg skrev vist i det første svar, at hvis der skal udføres massive ændringer, så
kan det godt svare sig. Hvis man blot justerer lidt Levels og giver USM, så tror
jeg ikke det er bøvlet værd at konvertere til et større farverum.
Skal man derimod til at justere farverne, så de bliver kraftigere, tror jeg helt
klart at det giver noget at have et større rum at bredde sig på. Det optimale er
dog helt klart at optage billederne i et stort farverum, og få mest muligt med
hjem.
> Det er specielt i det grønne sRGB sokker.
Jep, grøns græs på en fin forårsdag begynder hurtigt at klippe i sRGB.
> Og dette betyder selvfølgelig kun nogetnår man skyder i JPEG. I RAW er
> der ikke sat noget farverum.
Nemlig. Det er smart, at man med RAW kan "fremkalde" til det farverum, man skal
bruge. Ud fra spørgsmålet antog jeg, at der blev fotograferet direkte i JPEG.
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk
| |
Jens Bruun (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 16-05-05 12:19 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd8gtj2.g89.povlhp@ip100.home.terminal.dk
> Og dette betyder selvfølgelig kun nogetnår man skyder i JPEG. I RAW er
> der ikke sat noget farverum.
Så forklar mig, hvorfor mit kamera benytter en anden RAW-filnavngivning, når
jeg skyder i Adobe RGB?
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
| |
KNL DtP (16-05-2005)
| Kommentar Fra : KNL DtP |
Dato : 16-05-05 12:32 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42888199$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Så forklar mig, hvorfor mit kamera benytter en anden RAW-filnavngivning, når
> jeg skyder i Adobe RGB?
Kan du give et eksempel på ændringen i filnavnet?
Hvis du indstiller dit kamera til Adobe RGB 1998, så er det blot den indlejrede
JPEG-fil, som bliver gemt i dette farverum. RAW-filen er jo egentligt sort/hvid,
så det er først når den skal fremkaldes, at du bestemmer hvilket farverum, det
færdige billede skal gemmes i.
På samme måde fungerer alle settings med kontrast, sharpen, saturation - de
påføres kun på JPEG-fil. Jeg har derfor sat min til højeste sharpen og
saturation, men laveste kontrast, for at efterligne det toneomfang, jeg kan få
med RAW. Desværre laves histogrammet på baggrund af JPEG-filen og de settings du
har sat i kameraet. Dvs. at med samme eksponering vil du få to helt forskellige
histogrammer, når kameraet er sat til hhv. højeste og laveste kontrast.
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk
| |
Jens Bruun (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 16-05-05 12:44 |
|
"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:428884b7$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Kan du give et eksempel på ændringen i filnavnet?
Jada. Et RAW med sRGB aktiveret hedder f.eks. HT0C2162.CR2. Aktiverer jeg
Adobe RGB, hedder den tilsvarende RAW-fil _T0C2162.CR2.
Jeg undrede mig meget over denne ændring i navngivning, og kunne ikke
umiddelbart finde det dokumenteret i manualen. Da jeg spurgte på
dpreview.com om fænomenet, stod folk i kø for at forklare mig hvorfor. Jeg
har siden fundet det beskrevet i manualen.
> Hvis du indstiller dit kamera til Adobe RGB 1998, så er det blot den
> indlejrede JPEG-fil, som bliver gemt i dette farverum. RAW-filen er
> jo egentligt sort/hvid, så det er først når den skal fremkaldes, at
> du bestemmer hvilket farverum, det færdige billede skal gemmes i.
Det var også min umiddelbare opfattelse.
> Desværre laves
> histogrammet på baggrund af JPEG-filen og de settings du har sat i
> kameraet. Dvs. at med samme eksponering vil du få to helt forskellige
> histogrammer, når kameraet er sat til hhv. højeste og laveste
> kontrast.
Jepper. Derfor bruger jeg også mit histogram med forsigtighed. Jeg skyder
altid "til højre", og bliver advaret om blokkede højlys med blinkende
områder på LCD'en (det er også det eneste, den skodskærm kan bruges til).
Når det sker, kan jeg normalt altid flytte data i RAW-filen tilstrækkeligt
"til venstre", så jeg igen får tegning i højlysene.
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
| |
Thomas Schreiber (17-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Schreiber |
Dato : 17-05-05 09:28 |
|
Jens Bruun wrote:
> Jepper. Derfor bruger jeg også mit histogram med forsigtighed. Jeg skyder
> altid "til højre", og bliver advaret om blokkede højlys med blinkende
> områder på LCD'en (det er også det eneste, den skodskærm kan bruges til).
> Når det sker, kan jeg normalt altid flytte data i RAW-filen tilstrækkeligt
> "til venstre", så jeg igen får tegning i højlysene.
Nice to know, og enig mht. LCD skærmen.
--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se
"Shut down your computer and go out and plant a tree"
| |
Povl H. Pedersen (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 16-05-05 13:00 |
|
In article <42888199$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrnd8gtj2.g89.povlhp@ip100.home.terminal.dk
>
>> Og dette betyder selvfølgelig kun nogetnår man skyder i JPEG. I RAW er
>> der ikke sat noget farverum.
>
> Så forklar mig, hvorfor mit kamera benytter en anden RAW-filnavngivning, når
> jeg skyder i Adobe RGB?
fordi JPEG versionen "arver" navnen hvis du kører RAW +JPEG
| |
Jens Bruun (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 16-05-05 13:07 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd8h2pa.g9t.povlhp@ip100.home.terminal.dk
> fordi JPEG versionen "arver" navnen hvis du kører RAW +JPEG
Det gør jeg aldrig. Kun ren RAW.
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
| |
KNL DtP (16-05-2005)
| Kommentar Fra : KNL DtP |
Dato : 16-05-05 10:57 |
|
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:kdhg811tm34vrs1e7pqr3jps6e90il239u@4ax.com...
> Man tager et billede i sRGB, henter det ind i PS., hvor det
> converteres og behandles i RGB.
Okay, du har sat dit kamera til at optage i sRGB-farverummet. Hvad står din
Photoshop til at bearbejde billedet i? Du skriver "RGB", men det er
farvetilstanden (lige som CMYK, greyscale ect.). Hvis den konverterer, så står
den sandsynligvis til 'Adobe RGB 1998'.
> Det skal så converteres igen til
> sRGB, hvis det skal på WEB, so far so good.
Ja, hvis du har behandlet det i Adobe RGB 1998, så skal det tilbage i sRGB, hvis
det skal vises korrekt i en webbrowser (som ikke retter sig efter ICC-profiler).
> Men hvis det ikke
> skal på WEB, men blot vises på puteren, eller i et PS album, er
> det så ikke lige så godt at have det i RGB, jeg synes ikke at jeg
> kan se forskel.
Hvis du blot skal vise det på computeren, så skal programmet kunne læse den
farveprofil, du har vedhæftet billedet. Ellers tror den bare at dit Adobe RGB
1998-billede er sRGB, og så får du et kedeligt og grå look. Adobe Photoshop
Album retter sig efter ICC-profiler.
> Håber at en har en kniv, der kan skære det ud i pap.
Jeg kan ikke helt se hvorfor du vil konvertere dine sRGB-billeder om til et
andet farverum, hvis du alligevel ikke skal bruge det til noget. For at få glæde
af et stort farverum som Adobe RGB 1998, så skal du optage billeder i det (eller
udføre massive redigering), før det giver nogen fordel. Er billedet optaget i
sRGB er de skrappe farverne blevet begrænset af det mindre farverum.
Ud fra din beskrivelse vil jeg anbefale, at du indstiller Photoshop's Color
Setting (Ctrl + Shift + K) til 'Web Graphics Default'. Så bliver alle
RGB-billeder (fra scanner, digitalkamera ect.) behandlet i sRGB-farverummet. Så
undgår du at skulle konvertere frem og tilbage. Alle dine billeder vil kunne ses
i ACDSee, webbrowser o.l., da de ligger i standard sRGB-farverummet.
Her er lidt læsning om farvestyring:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk
| |
Ebbe Hansen (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 16-05-05 12:56 |
|
On Mon, 16 May 2005 11:56:56 +0200, "KNL DtP"
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:
klip
>Ud fra din beskrivelse vil jeg anbefale, at du indstiller Photoshop's Color
>Setting (Ctrl + Shift + K) til 'Web Graphics Default'. Så bliver alle
>RGB-billeder (fra scanner, digitalkamera ect.) behandlet i sRGB-farverummet. Så
>undgår du at skulle konvertere frem og tilbage. Alle dine billeder vil kunne ses
>i ACDSee, webbrowser o.l., da de ligger i standard sRGB-farverummet.
>
>
>Her er lidt læsning om farvestyring:
> http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28
>
>
>MVH
>
>Kristian
> www.knl-dtp.dk
>
Mange tak, det var dæl'me et svar som selv jeg kan bruge til
noget.
Problemet er at jeg før har optaget i RAW, men nu har skiftet
til et lille camera powershot A95, som kun kan tage i JPG, og i
sRGB, og interessen er heller ikke hvad den har været, så jeg gør
ikke så meget ud af det.
Så jeg siger 1000 tak, og bliver ved det simple
mvh Ebbe
| |
|
|