Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Egern og regnbue
Fra : Gert Medom

Dato : 15-05-05 21:01

Hej Gruppe.

I fredags var jeg i Marselisborg skov i Århus. Jeg var så heldig at "falde"
over denne søde fyr. Den virkede ikke sky, var nærmere nysgerrig. Taget med
300D og 70-300mm og iso 400.

http://www.megapixel.dk/vis/billede/320022/3//egern_1.jpg

http://www.megapixel.dk/vis/billede/320023/3//Egern_2.jpg

Jeg ved godt at der er mange fotografer i denne gruppe, der kan tage sådanne
billeder langt bedre end undertegnede, men jeg vil gerne dele oplevelsen med
i andre.

en regnbue fra i mandags til dessert:

http://www.megapixel.dk/vis/billede/320024/3//regnbue.jpg

Jeg havde besvær med at få kameraet til at fokusere på regnbuen. Hvad kan
man gøre for at få en korrekt lysmåling??

Mvh og god pinse

Gert Medom

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-05-05 21:25

On Sun, 15 May 2005 22:01:19 +0200, Gert Medom wrote:

> [...]
> over denne søde fyr. Den virkede ikke sky, var nærmere nysgerrig. Taget med

Flot lille fyr. Og er farverne ser helt perfekte ud.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/320023/3//Egern_2.jpg

ER jeg ikke så vild med, for mørke farver.

> [...]
> billeder langt bedre end undertegnede, men jeg vil gerne dele oplevelsen med

Farverne/lyset i hækken er jeg vild med. Farvene på begge sider af
regnbuen har jeg aldrig lagt mærke til før, og optræder måske sjældent.
Det giver noget godt til billedet.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-05 18:49

Gert Medom wrote:

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/320022/3//egern_1.jpg

Ren registrering, der beviser, at du har set et egern
Tilbøjelighed til overbelysning i højlys på træet. Uskarp forgrund
forstyrrer og burde have været fjernet. Du burde nok overveje en meget
tættere beskæring, hvorved du slap for træet og den uskarpe forgrund. Al den
stund egernet ikke foretager sig noget spændende, er det dit problem som
fotograf at tilføje lidt dynamik. Det ville være bedre, hvis dyret ikke blev
placeret helt så centralt i billedet.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/320023/3//Egern_2.jpg

Kasser det. Du vil ALDRIG få noget fornuftigt ud af et billede i så meget
modlys, med mindre du kan benytte en blitz til at lyse motivet op.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/320024/3//regnbue.jpg
>
> Jeg havde besvær med at få kameraet til at fokusere på regnbuen. Hvad
> kan man gøre for at få en korrekt lysmåling??

Brug lysmåleren og indstil afstanden manuelt på uendelig.
Dit kamera har formentlig en histogramfunktion, der er god i sådanne
situationer.

vh
Jan
--