oversætte frames til include og css?
Fra : John Kjoller

Dato : 15-05-05 20:50

Jeg tillader mig at prøve at stille et spørgsmål igen, som jeg har stillet
tidligere - men uden at finde en løsning.

Hvis dette bryder netikette, undskylder jeg - og det er selvfølgelig tilladt
at sige: "tag et vink med en vognstang; vi gider ikke høre dit spørgsmål
mere, skrid. Eller spørg om noget andet".

OK, here goes:

Jeg har 3 problemer som spøger lige nu, håber nogen kan hjælpe.

Prøve at kigge:
www.csb-island.dk/ny

Hvis I vælger det danske flag får I en side, som jeg har sat op med en frame
til menu, og
en nedre frame, som indeholder en iframe. - Det ser (i IE, FF, og Opera) ud
som jeg gerne vil have det.

Det siges at frames og iframes er noget skidt, - og derfor er jeg gået
igang med at "oversætte" siden til at bruge includes og <div> istedet for
frame og iframe.

www.csb-island.dk/ny
Hvis I vælger det engelske flag, kan I se den side jeg er begyndt at sætte
op vha include og css. Men som ikke fungerer

2 problemer opstår.
1) jeg kan ikke få menuen til at hænge helt sammen med den nedre del af
skærmen.

2) hele siden får en scroll bar. Den skal dø - men hvordan?

3) Og så er det jo meningen at scrollbaren i midten kun skal gå til bunden
af den synlige del af skærmen. - Hvordan gør jeg det?

Jeg har en ide om at hvis jeg kunne sikre at hele siden ikke må scrolle, så
burde både problem 1 og 2 vel løses? Eller hvad?

Nogen bud?

Kh
john

Fra : Christoffer

Dato : 15-05-05 21:25

> Det siges at frames og iframes er noget skidt, - og derfor er jeg gået
> igang med at "oversætte" siden til at bruge includes og <div> istedet for
> frame og iframe.
Lyder godt :)

> [...]
> 2 problemer opstår.
> 1) jeg kan ikke få menuen til at hænge helt sammen med den nedre del af
I IE, ser det helt fint ud hos mig, til gengæld bør du nok lige kigge lidt
på siden i FF, der ser det ikke helt ud som det burde.
-Du må meget gerne kommenterer din kode efterhånden som du skriver den, var
inde at kigge i kildekoden, men jeg gav hurtigt op, kan simpelthen ikke
finde hoved eller hale i det.

> 2) hele siden får en scroll bar. Den skal dø - men hvordan?
Tja, du sat en højde så den sammenlagt bliver mere end 100% af
skærmen. -Faktisk har du angivet 100%+160px, så ligegyldigt hvad, vil du
altid have mulighed for at scrolle...

> 3) Og så er det jo meningen at scrollbaren i midten kun skal gå til bunden
> af den synlige del af skærmen. - Hvordan gør jeg det?
Afhænger af spørgsmål 2.

--
Christoffer

Fra : John Kjoller

Dato : 15-05-05 22:53

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev

> Tja, du sat en højde så den sammenlagt bliver mere end 100% af
> skærmen. -Faktisk har du angivet 100%+160px, så ligegyldigt hvad, vil du
> altid have mulighed for at scrolle...

Det kan jeg godt se....det holder jo ikke.
Jeg vil gerne have min menulinie til at være 160px høj - for det er
grafikfilerne jo.
Og så vil jeg gerne have den nedre del til at fylde resten af vinduet (men
ikke mere end det, for så er det jo at jeg får en scrollbar på hele
siden). - Hvordan kan jeg komme omkring det?

Og så prøver jeg om jeg kan fylde lidt kommentarer ind. Kommer nok til at
tage mig lidt tid....

Kh
john

Fra : John Kjoller

Dato : 15-05-05 23:17

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev

> I IE, ser det helt fint ud hos mig, til gengæld bør du nok lige kigge lidt
> på siden i FF, der ser det ikke helt ud som det burde.

HOLY SMOKE!!!
Havde ikke set hvordan det nye jeg har gang i, opfører sig i FF og
Opera.....
Det kan jeg simpelthen ikke overskue at redde. Det ligner jo hundelort.

Jeg tror jeg må kaste håndklædet i ringen, og bare holde mig til frame og
iframe......

ØV. Ville gerne have lært at gøre det "rigtigt", men det er vist mere end
jeg kan overskue.

Fra : Christoffer

Dato : 16-05-05 11:02

> [...]
> iframe......
>
> ØV. Ville gerne have lært at gøre det "rigtigt", men det er vist mere end
Tror nu ikke det er så slemt som det ser ud til. Det kunne meget nemt være
en div som er blevet afsluttet for tidligt. -Så hvis du kigger din kode
igennem og sætter kommentarer undervejs, så burde du kunne løse begge
problemer på en gang.

--
Christoffer

Fra : John Kjoller

Dato : 16-05-05 14:10

> [...]
> en div som er blevet afsluttet for tidligt. -Så hvis du kigger din kode
> igennem og sætter kommentarer undervejs, så burde du kunne løse begge

Så har jeg prøvet at simplificere, bare for testens skyld. Har også indsat
lidt kommentarer.

Hvordan kan jeg få baggrunden i den nedre del til at falde på plads?
Hvordan får jeg siden til i det hele taget at opføre sig, som den gør under
det danske flag?

Jeg er rigtig tæt på at give op. Og det fungerer jo også med frame og
iframe, så det er vel ikke verdens undergang hvis jeg ikke finder ud af det
her.

www.csb-island.dk/ny

(engelsk flag er den side jeg har problemer med
dansk flag er siden som den skal se ud - her lavet med frame og iframe)

Fra : Tidemann

Dato : 16-05-05 15:43

"John Kjoller"

> [...]
>
> (engelsk flag er den side jeg har problemer med
> dansk flag er siden som den skal se ud - her lavet med frame og iframe)

Prøv dette, du skal ha begge dele med men må selv justere bredden:

#top {
position: fixed;
margin-left: 100px;
margin-right: 100px;
width: 800px;
min-height: 1px;
height: auto;
padding-top: 168px;
background-color: blue;
border: 1px solid blue;
voice-family: "\"}\"";
voice-family: inherit;
height: 169px;
padding-top: 0;
}
..top p {
float: right;
margin-top: -174px;
padding-right: 160px;
voice-family: "\"}\"";
voice-family: inherit;
margin-top: 20px;
}

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : John Kjoller

Dato : 16-05-05 20:13

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev

> Prøv dette, du skal ha begge dele med men må selv justere bredden:

> [...]

Jeg forstår vist ikke..... har prøvet at bruge dette... men det gør ikke det
jeg var ude efter.
Eller hvad?
Men faktisk, så kunne det også være fedt med en forklaring, fremfor noget
jeg skal copy/paste. Det er federe, hvis jeg forstår hvad det er jeg laver.
For så kan jeg jo gøre det selv, næste gang. Og måske hjælpe andre, med
tiden.

Måske er det vedlagte det jeg skal bruge, men jeg forstår ikke hvorfor det
er sat sammen som det er, så jeg kan ikke bruge det korrekt.

Måske kunne nogen lokkes til at gå det igennem, så jeg lærer hvad f.eks
voice-family er, og gør?

Tak ellers, Marianne.

Kh
John

Fra : Tidemann

Dato : 18-05-05 02:22

Hej John, du skrev:

> [...]
> tiden.

> Måske kunne nogen lokkes til at gå det igennem, så jeg lærer hvad f.eks

Jeg havde ikke lige så meget tid til forklaringer den dag, undskyld for det.
Hmm, voice-family er noget med hvordan tingene ser ud i de forskellige
browsere.
Man bruger også: html>body #et eller andet

Boksmodellen! Det er noget med border der bliver lagt til eller ikke lagt
til!!
Du kan læse lidt her:
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php

Jeg er heller ikke helt "super" endnu til det hele, men har lavet noget her:

http://www.mariannes.frac.dk/csb-island/ny.html

du må selv flytte din css til en extern fil................

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-05 11:11

Tidemann skrev:

> Hmm, voice-family er noget med hvordan tingene ser ud i de forskellige
> browsere.
> Man bruger også: html>body #et eller andet

Det er en lidt bagvendt forklaring. Voice-family er en egenskab der
hører til lydlige css-ark - altså css-definitioner beregnet til
programmer der læser teksten op. Her kan man med voice-family fx
specificere at det skal være en mandestemme eller en kvindestemme der
skal læse op.

Den brug af voice-family er ikke ret udbredt - langt de fleste skriver
kun css til skærm og print. Når voice-family alligevel er forholdsvist
udbredt, er det fordi det indgår i et css-hack - nemlig Tantek Box Model
Hack (se <http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/tantek/>). Det man
udnytter er altså ikke egenskaben voice-family, men forskelle i hvordan
forskellige browsere tolker specielle kodesekvenser.

Det er det samme der gør sig gældende for html>body #test. html>body
betyder blot et body-element der er direkte barn af html-elementet - og
sådan som html-standarden er skruet sammen, vil det altid gælde for
body-elementet (body kan ikke være barn af andet end html). Men da
child-selektoren (>) ikke forstås af IE, bruger man ofte den
konstruktion til at lave css-definitioner der ikke læses af IE.
html>body-hacket kan ses her:
<http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/childselector/> - og på skemaet
her: <http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/>, kan man se hvilke
browsere der forstår de forskellige hacks.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 18-05-05 13:11

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Det er en lidt bagvendt forklaring...................<snip>

Oh, så blev jeg også lidt klogere......;0}}
Fin forklaring, tak for det!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-05 22:34

John Kjoller wrote:
> [...]
>
> Hvis dette bryder netikette, undskylder jeg - og det er selvfølgelig
> tilladt at sige: "tag et vink med en vognstang; vi gider ikke høre

Det kunne jo også tænkes, at der på daværende tidspunkt ikke var nogen af de
kloge hoveder, der havde overskud til at kigge på dit problem.

Tænk på at alle her skriver ulønnet i deres fritid

> Det siges at frames og iframes er noget skidt,

Og med god grund, der er mange problemer forbundet med at bruge frames:

http://html-faq.dk/2009.asp

Prøv at tage et kig på denne side:

http://ryankristensen.com/diverse/position-fixed/

eller denne:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider.fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 15-05-05 23:02

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev

> [...]
> kloge hoveder, der havde overskud til at kigge på dit problem.
>
> Tænk på at alle her skriver ulønnet i deres fritid

Det er jeg helt med på. Ligesom jeg selv deltager som "den vidende" i andre
nyhedsgrupper (er musiker).

> Prøv at tage et kig på denne side:
>
> http://ryankristensen.com/diverse/position-fixed/

tak. Den har jeg tjekket ud i anden forbindelse. men det er nu ikke helt det
jeg er ude efter.
Den funktion kunne jeg bruge hvis hele siden skulle scrolle, - med
undtagelse af menuen i toppen.
Men ideen er egentlig at jeg vil prøve at lade det nedre indhold befinde sig
i en div-box, med auto-overflow,
sådan at indholdet ikke fylder mere end hele vinduet, men kun mere en
div-boxen - så der kun kommer scrollbar på div-boxen.
- Giver det mon mening? (kan godt høre at det lyder lidt sort. Men måske
forstår du?)

> eller denne:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider.fixed.asp

dette fungerer ikke?!