MS Windows
briani 27239
Data error - cyclic redundancy check
Fra : Lars HT

Dato : 15-05-05 17:02

....er jeg begyndt at få, når jeg prøver at gå ind i "C:\documents
and...\microsoft\office"-mappen!

Dette medfører at windows næsten fryser med ca. 5 min. mellemrum og min
errorlog er helt fyldt med harddiskfejl.
Desuden foreslår windows at formattere c-drev, når jeg prøver at gå ind i
mappen via explorer.

Eller fungerer alt andet tilsyneladende! Dvs. at jeg har backup af alt!

Er fejlen udtryk for, at min eller ret nye harddisk (2 år) har
overfladefejl, eller opstår fejlen også af andre årsager?

Er der nogen ide i at prøve at redde drevet, eller vil fejlen efter al
sandsynlighed bare "vokse sig større"?

Vil jeg kunne tage et diskimages af hele c- og d-drev (ligger på samme disk)
og smide dem over på en ny disk, som så bare kører videre? Har meget lidt
tid og lyst til at geninstallere alt fra grunden lige nu!

Tak for hjælpen på forhånd!

Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-05 17:26

Den 15-05-05 18.02 skrev Lars HT følgende:

> Er fejlen udtryk for, at min eller ret nye harddisk (2 år) har
> overfladefejl

Det vil være mit gæt. Godt du har backup!

> Er der nogen ide i at prøve at redde drevet, eller vil fejlen efter al
> sandsynlighed bare "vokse sig større"?

Besøg HD-producentens hjemmeside og find et program til at tjekke
disken. Så vil du få et godt fingerpeg, om det er risikabelt at
fortsætte med at bruge disken.

> Vil jeg kunne tage et diskimages af hele c- og d-drev (ligger på samme disk)
> og smide dem over på en ny disk, som så bare kører videre? Har meget lidt
> tid og lyst til at geninstallere alt fra grunden lige nu!

Du kan prøve, om det kan lade sig gøre at lave et diskimage, uden
imageprogrammet kløjes i det, når det forsøger at kopiere det fejlramte
område.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan minimerer

Fra : Lars HT

Dato : 15-05-05 17:34

Tak for svar!

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Besøg HD-producentens hjemmeside og find et program til at tjekke disken.
> Så vil du få et godt fingerpeg, om det er risikabelt at fortsætte med at
> bruge disken.

Det prøver jeg!

> Du kan prøve, om det kan lade sig gøre at lave et diskimage, uden
> imageprogrammet kløjes i det, når det forsøger at kopiere det fejlramte
> område.

Vil det fungere, hvis jeg kopierer alt - undtagen den nævnte folder (og evt.
andre steder med fejl) - til en primær partition på en ny disk?

Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-05 18:14

Den 15-05-05 18.34 skrev Lars HT følgende:

> Vil det fungere, hvis jeg kopierer alt - undtagen den nævnte folder (og evt.
> andre steder med fejl) - til en primær partition på en ny disk?

Hvis du får alle skjulte filer med, og hvis drevet får samme drevbogstav
på den nye harddisk, så burde det virke - medmindre de fejlramte områder
indeholder vigtige systemfiler. Men jeg er ikke ekspert i harddiske (kun
i at brænde dem af), så andre kan måske svare med mere pondus.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-05-05 09:32

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev bl.a:

> men jeg er ikke ekspert i harddiske (kun i at brænde dem af)

Ha, haaa...ditto her

Mvh

Karsten

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 16-05-05 09:35

"Karsten Jensen" <okokokokokok@dk.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Ha, haaa...ditto her

Hvordan gør man? Det er aldrig lykkedes for mig.

Mikkel

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-05-05 09:56

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør man? Det er aldrig lykkedes for mig.

En blanding af uheld, og det at HDDer ikke holder evigt.......

Mvh

Karsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-05 12:44

Den 16-05-05 10.35 skrev Mikkel Møldrup-Lakjer følgende:

> Hvordan gør man? Det er aldrig lykkedes for mig.

Som regel går det helt af sig selv. Andre gange må man hjælpe lidt til.

Jeg kørte i lang tid med forskellige HD-kabler til den almindelige
kontroller og min ekstra kontroller. Det fik computeren til at gå ned i
tide og utide, når der var stor diskaktivitet mellem diskene med de
forskellige hastigheder. Og så er det selvfølgelig kun et spørgsmål om
tid, før der mistes data, eller disken står af. Det kostede et par
diske, inden jeg fandt sammenhængen.

Jeg har også haft et par fejlbehæftede diske, der blev meget varme, og
som så kun holdt i et par måneder. De var heldigvis dækket af
reklamationsretten.

Mest succes havde jeg dog, da jeg ville tilslutte en ekstra blæser. Jeg
havde ikke slukket strømmen, blæseren var kortsluttet, og det blev de to
harddiske på samme strømledning så også. To i ét smæk!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 16-05-05 13:16

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote in message
> [...]
> min errorlog er helt fyldt med harddiskfejl.
> Desuden foreslår windows at formattere c-drev, når jeg prøver at gå

Start en kommando-prompt og skriv:
chkdsk /r

Så vil den spørge om du vil lave en checkdisk efter genstart af
maskinen - sig ja til det.
Når maskinen genstarter, vil den skanne disken for fejl, flytte
beskadigede filer til en anden fysisk lokation (altså ikke i din
mappestruktur) samt markere den defekte del så den ikke bruges igen.
Den skriver navnet på de filer den flytter, så dem skal du lige notere
ned, og så lave en sammenligning med dine backup-filer og evt.
genindlæse backup.

Denne process kan du så lave igen efter et stykke tid for at se om
"pletten "vokser".

/klaus

Fra : Lars HT

Dato : 16-05-05 20:06

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> wrote in message

> [...]
> genindlæse backup.
>
> Denne process kan du så lave igen efter et stykke tid for at se om

Det prøver jeg!

Kom iøvrigt i tanke om, at det faktisk er anden gang, min harddisk ryger i
den computer. Kan det være et dårligt bundkort, som i virkeligheden er
problemet? Kan en hardwarefejl et andet sted skade en harddisk?

Lars

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 16-05-05 20:44

> [...]
> ryger i den computer. Kan det være et dårligt bundkort, som i
> virkeligheden er problemet? Kan en hardwarefejl et andet sted skade

Det tvivler jeg på med den fejl. En fejl i en anden komponent skulle
"kun" betyde at den skriver forkerte data til disken. Disken selv
genererer CRC-koden ud fra de data den modtager fra controlleren; den
kan jo ikke vurdere om de modtagne data er korrekte. En CRC-fejl
skyldes som regel at læsehovedet læser ved siden af sporet, eller at
der er svage bits nogle steder på disken. Det tyder mere på
temperaturproblemer - nutidens diske med 7200RPM og højere skal køles
bedre end de gamle på 5400RPM.

Et kig i news:dk.edb.hardware.drev kan måske give svaret.

/klaus

Fra : Lars HT

Dato : 17-05-05 14:50

> [...]
> der er svage bits nogle steder på disken. Det tyder mere på
> temperaturproblemer - nutidens diske med 7200RPM og højere skal køles

Temperatur kan måske være problemet!?

Har nu kørt chkdsk /r, men jeg har ikke fulgt med i processen, så nu er
windows indlæst og alt fungerer tilsyneladende normalt igen - for nu!
Har chkdsk ikke gemt en log et sted, så jeg kan se, hvad den har lavet af
rettelser?

Lars

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 17-05-05 18:46

> Har chkdsk ikke gemt en log et sted, så jeg kan se, hvad den har
> lavet af rettelser?

Ikke mig bekendt.

/klaus

Fra : Lars HT

Dato : 17-05-05 20:56

> "Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote in message

> Ikke mig bekendt.

Okay - i gamle dos-dage lå de jo på c-roden, alle disse chk001 .. chk002
osv, hvad de nu hed til efternavn!

Men tak for hjælpen - foreløbigt fungerer PC'en igen!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 17-05-05 21:05

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> wrote in message
> "Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote in message

> Ikke mig bekendt.

Og så fandt jeg alligevel ud af hvor:

You will find the chkdsk log entry in the Application log of Event Viewer.
To access the Event Viewer
... Go to Control Panel > Administrative Tools> Event Viewer > Application.
... Look for the Event from the source "WinLogon".

Lars