Foto
IBM760 5420
Teil 3020
PS CS2 og Camera Raw Defaults (ARC 3.1) ?
Fra : michael bs

Dato : 15-05-05 13:57

Har nogen her prøvet det det nye CS2 og nyeste raw convertor 3.1?
Jeg skyder med 350d og når jeg i Bridge browseren klikker på et rawbillede
åbner det op i rawconvertoren, selvfølgelig. Der står så i settings øverst
Camera Raw Defaults.

Hvad er det? Der er vel ikke noget default sharpening, contrast osv på et
raw billede.?

Disse Camera Raw Defaults giver som regel på mine raw billeder et
ordentligt spark på Exposure, som den skubber op til omkring 1.00 ligesom
brightness får en på frakken. Men hvorfor dog? Jeg skyder i Av og
eksponeringen burde vel være korrekt.?

Jeg går ud fra, at det er convertorens forsøg på at brede histogrammet mest
muligt ud uden hensyntagen til hvad der er filmet. Ofte bliver hudtoner i
hvert fald alt for unaturlige, når den åbner i Camera Raw Defaults.

Er det bedre at køre shadows, brightness, contrast og sharpening neutralt og
så justere det i PS' værktøjer som Levels, der jo må være bedre end en
brightness justering, der blot lysner hele billedet. På den anden side er
histogrammet, når rawbilledet åbnes i PS flot og uden "huller", dvs
indgrebene har ikke været destruktive.

Kommentarer udbedes.

Mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-05-05 16:00

In article <42874807$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:
> [...]
> Camera Raw Defaults.
>
> Hvad er det? Der er vel ikke noget default sharpening, contrast osv på et

Default er ikke at gøre noget, men som du kan se er der kryds i AUTO,
som selv forsøger at smadre dine billeder.

fjern krydsene, gå over til pilen til højre for "Camera Raw Defaults" og
vælg "Save new Camera Raw Defaults", så virker det som du kender næste gang.

Auto krydsene giver dig bare et andet startpunkt.

> [...]
> ordentligt spark på Exposure, som den skubber op til omkring 1.00 ligesom
> brightness får en på frakken. Men hvorfor dog? Jeg skyder i Av og

Auto sokker.

> Kommentarer udbedes.

Se ovenfor. Auto sokker.

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-05-05 16:10

michael bs wrote:
> [...]
> åbner det op i rawconvertoren, selvfølgelig. Der står så i settings øverst

Det er kameraets defaulte. Ændrer du i ARC står der Custom. Det gælder i
v. 2,4 og 3,1 er næppe ringere

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Kenneth K.

Dato : 15-05-05 16:21

On Sun, 15 May 2005 14:57:21 +0200, michael bs
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
> rawbillede
> åbner det op i rawconvertoren, selvfølgelig. Der står så i settings

Det er nogle default settings som du ikke skal ligge ret meget i, da de
kun er et sted at starte. Hele ideen med RAW er jo at _du_ vælger
lys/kontrast tilpasset til det enkelte billede. Du kan lave dine egne
default settings og presets.

> [...]
> ordentligt spark på Exposure, som den skubber op til omkring 1.00 ligesom
> brightness får en på frakken. Men hvorfor dog? Jeg skyder i Av og

Det lyder som om de står på auto, den gætter ikke altid lige godt. Ctrl-U
slår auto fra.

Lidt info omkring hvad de enkelte sliders i ACR gør ved tone-kurven.
Spring over White Balance og kig på de næste fire sliders.

"Exposure" er dit whitepoint og "Shadows" dit blackpoint. De virker
ligesom dem du finder i levels og curves.

"Brightness" er et punkt midt på kurven som du justere op eller ned.

"Contrast" giver kurven en S-form, den ene eller den anden vej. Som du
måske ved fra alm. curves i PS giver en S-kurve kontrast. Jo mere du
skruer op jo kraftigere bliver S-formen og jo mere kontrast giver
det...ret fiks :) - Se evt. http://epaperpress.com/psphoto/index.html -
Basics, Curves. Det er ikke om ACR, men den viser ret klart hvordan alt
det med kurver hænger sammen.

Fremgangsmåden i ACR er at sætte Exposure så højt så muligt og så lidt
tilbage, så du ikke "brænder" dine højlys af. Sæt Shadows så du liige får
ren sort nogle enkelte steder i billedet. Juster bagefter Brightness og
Contrast til hvad du synes. Sådan gør jeg og det virker godt. Jeg vil dog
så sige at der ingen rigtige eller forkerte settings er, sæt dem som du
synes. Men skal have det meste ud af ACR er der godt at vide hvordan den
virker.

Lav så meget som muligt i rawkonverteren, det er nemmest og med ACR 3.1
som jo har fået curves og beskæring/rotering direkte i konverteren kan man
faktisk lave det meste uden andet hjælp fra Photoshop.

Det var en lang og indviklet smøre, håber det gav mening :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day