Overvejer at "switche" til mac - hjælp søg~
Fra : bitsnedker

Dato : 15-05-05 00:53

Hej jeg har set det nye tiger syst. - den rocker!

Hvilken bærbare model er det "mindste" man skal have for at køre Tiger
systemet ordentligt? - jeg bruger kun officeprodukter + chat/mail/web.

Mener at have læst at en 900 Mhz G3 er nok??

Hvad må man give for bærbare?

Fra : Jesper

Dato : 15-05-05 02:35

bitsnedker <tmoeller@mail.dk> wrote:

> [...]
> systemet ordentligt? - jeg bruger kun officeprodukter + chat/mail/web.
>
> Mener at have læst at en 900 Mhz G3 er nok??

Hvis den må være brugt kan du finde en rimelig G3 eller G4 til 3500-5000
kr i markedet på http://www.mediamac.dk/

Fra : Zaphod B

Dato : 15-05-05 06:12

> Hvis den må være brugt kan du finde en rimelig G3 eller G4 til 3500-5000
> kr i markedet på http://www.mediamac.dk/

Det offisielle krav er en hvilken som helst Mac med innebygget FireWire.
Det inkluderer imidlertid blå/hvite G3, iMac DV og iBook DV, alle med
G3-prosessorer på rundt 400 MHz. Det er faktisk nokså tynt både til
Tiger og Panther (det foregående styresystem, aka. 10.3).

Etter min oppfatning er det helt klart å anbefale en G4-klasse prosessor
eller bedre på 800-1000 MHz, minst 512 MB RAM og en noenlunde rask disk
(5400 rpm på bærbar, 7200 rpm stasjonær) og et skjermkort med minst 32MB
VRAM (helst 64). Dette vil ikke gi deg følelsen av å vente på maskinen.
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Jesper

Dato : 15-05-05 06:39

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> [...]
> (5400 rpm på bærbar, 7200 rpm stasjonær) og et skjermkort med minst 32MB
> VRAM (helst 64). Dette vil ikke gi deg følelsen av å vente på maskinen.

Jeg kører Tiger ganske udmærket på en PowerMac G4 400 MHz og selv G3
ejere taler om Tiger som en foryngelseskur. men selvfølgelig har du ret
i at jo hurtigere processer desto bedre og 512 MB RAM også anbefales.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-05-05 07:34

> [...]

> systemet ordentligt? - jeg bruger kun officeprodukter + chat/mail/web.
>
> Mener at have læst at en 900 Mhz G3 er nok??

Hej

Hvis du er vild med Tigeren, vil jeg klart anbefale at du som minimum
køber en G4, hvor grafikkortet kan følge med de smarte ting (
brugerskift, "vandringe" ved Dashboard).

Min ibook G3, fra 2000, kunne også sagtens køre Panther, men det at
grafikkortet ikke kunne følge med, ødelagde noget af fornøjelsen :-/
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-05 16:21

> [...]

> Hvilken bærbare model er det "mindste" man skal have for at køre Tiger
> systemet ordentligt? - jeg bruger kun officeprodukter + chat/mail/web.

Jeg har Tiger på en 300MHz iBog G3 med 320MB ram, men det viljeg IKKE
anbefale nogen at eftergøre. (den bruges kun til mail, news, textedit,
PDF læsning, SSH sessioner i terminalen osg som Accesspoint hjemme for
min G5 - safari og firefox kan kun lare ét vindue/tab af gangen)

Apple har desuden gjort det overordenligt besværligt at lægge Tiger på
maskiner uden Firewire.

> Mener at have læst at en 900 Mhz G3 er nok??

du bør nok finde en G4 model med Quartz Extreeme...

> Hvad må man give for bærbare?

Det kommer an på hvilken model...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Bitsnedker

Dato : 20-05-05 23:35

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote in message news:<1gwm520.ipit2h1upi6u5N%nospam@reippuert.dk>...

> [...]
> maskiner uden Firewire.

> du bør nok finde en G4 model med Quartz Extreeme...

Tak for hjælpen - jeg ser efter en G4 800-1000 Mhz til omkring 5000
kr,- så hvis I hører fra nogen, der er interesseret, så ville jeg
blive glad... :) bitsnedker@mail.dk

Fra : Flemming Danielsen

Dato : 03-06-05 18:49

On Sat, 21 May 2005 00:35:26 +0200, Bitsnedker wrote
(in article <688e744d.0505201435.657761e3@posting.google.com>):

> [...]
>
> Tak for hjælpen - jeg ser efter en G4 800-1000 Mhz til omkring 5000
> kr,- så hvis I hører fra nogen, der er interesseret, så ville jeg

Du skal nok ligge på en mac mini, da jeg ikke kan forstille mig en laptop i
den prisklasse og slet ikke mac.