Kina / Piratfilm / Copyright
Fra : Peter Heide

Dato : 14-05-05 21:31

En god ven af mig er just kommet hjem fra en forretningsrejse i
Kina. I kufferten,hvor der var plads,blev fyldt
med DVD'er indkøbt for en pris omkring 10-30 kr pr stk.

Stort set alle film der pt køre i de danske biografer, og flere af dem
film som endnu ikke har haft premiere, såsom Sin City, i en fantastik
god kvalitet, bliver solgt i Kina til "kaste-i-nakken-pris". Covers
til DVDerne er selvfølgelig på kinesisk, men flot lavet.

Den nye Ridley Scott film,Kingdom in Heaven var iblandt, ikke
optimalt kvalitet men ok: widescreen,fin lyd etc.

Godt klar over at usenet er blandt leverandørene. Men hvordan i hede
hule helvede må de sælge de film ?

Eksisterer copyright ikke i asiatiske lande ?

Og kan man ,hmmm,købe sådanne produktioner via nettet ?
Hvilket jeg kunne drømme mig om at gøre.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-05-05 21:58

Peter Heide skrev:

> En god ven af mig er just kommet hjem fra en forretningsrejse i
> Kina. I kufferten,hvor der var plads,blev fyldt
> med DVD'er indkøbt for en pris omkring 10-30 kr pr stk.

Så er han blevet snydt. Prisen er højst en 5'er pr. stk, men kineserne
elsker at hive ekstra penge ud af naive vesterlændinge. Når man som dansker
bevæger sig rundt på markederne i Kina, er det ikke unormalt, at startprisen
er 20 gange for høj.

> [...]
> god kvalitet, bliver solgt i Kina til "kaste-i-nakken-pris". Covers
> til DVDerne er selvfølgelig på kinesisk, men flot lavet.

Som regel er deres covere håbløst fulde af stavefejl, og tit passer teksten
overhovedet ikke med filmen. Jeg gad for eksempel nok vide, hvad det er for
en alternativ "police station ending", der er med som ekstramateriale på
filmen "The Last Samurai".

> Den nye Ridley Scott film,Kingdom in Heaven var iblandt, ikke
> optimalt kvalitet men ok: widescreen,fin lyd etc.

Ja, piratindustrien er stor i Kina, og den er uhyggeligt velorganiseret. Det
lader til at være de samme få lyssky foretagender, der står for
distributionen af piratfilm, for man kan genkende deres logo og stil,
hvorend i Kina man kommer.

For det utrænede øje er det umuligt at se forskel på originaler og kopier -
specielt på cd-markedet. De statsejede supermarkeder og boghandlere sælger
øjensynligt kun originaler, men her er dvd-markedet (i hovedlandet) næsten
ikke-eksisterende. Derimod findes der ud over den store mængde gadehandlere
masser af større og mindre private butikker, der udelukkende ligger inde med
kopier. Prisen er her af og til lavere end prisen for blanke dvd'er. F.eks.
så jeg for nylig /hele/ Star Trek Next Generation-serien for små 200 kr. Dét
tilbud gad jeg godt se Fona matche.

> Godt klar over at usenet er blandt leverandørene. Men hvordan i hede
> hule helvede må de sælge de film ?

Det må de naturligvis heller ikke, men generelt forholder det sig sådan i
Kina, at hvor lovgivningen er meget stram, er udøvelsen ofte lemfældig. Af
og til føler myndighederne dog, at der skal stationeres et eksempel, og så
falder der for alvor brænde ned.

> Eksisterer copyright ikke i asiatiske lande ?

Jo, men kineserne har et meget afslappet forhold til intellektuel
ejendomsret. Hvis en kopi ikke er til at skelne fra originalen, føler de
ikke, der er nogen forskel. Det er vigtigt at forstå, at det ikke handler
om, at kineserne er mindre hæderlige eller mangler moral. Deres kultur har
blot et andet syn på kopiering og mener ikke, at den skader nogen. Det er
selvfølgelig også nemt at sige, når 98 % af de ramte produktionsselskaber er
udenlandske.

> Og kan man ,hmmm,købe sådanne produktioner via nettet ?
> Hvilket jeg kunne drømme mig om at gøre.

Alt kan købes på nettet, så det ville være naivt at tro, at filmindustrien
er gået fri.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Silver

Dato : 15-05-05 00:41

Jeg gad for eksempel nok vide, hvad det er for
> en alternativ "police station ending", der er med som ekstramateriale på
> filmen "The Last Samurai".

*FNIS* ja den lurer jeg sgu osse lidt over :D

Silver.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 15-05-05 11:17

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

>De statsejede supermarkeder og boghandlere sælger
> øjensynligt kun originaler, men her er dvd-markedet (i hovedlandet) næsten
> ikke-eksisterende.

Og udvalget er vel også minimalt udover ældre film hvor copyrighten i Kina
sikkert er væk. Så vidt jeg ved er det stort set kun Warner og Disney (i
samarbejde med kinesiske partnere) der er på det kinesiske marked.

http://www.wired.com/news/business/0,1367,66704,00.html?tw=wn_tophead_6
Jeg har selv Mystic River, Something's Gotta Give og Troy af disse originale
Warner titler til 22 yuan (18 kr.) og billede og lyd er i top men der er
faste kinesiske undertekster.

http://www.worldpress.org/Asia/1676.cfm :

Now that the CCTV version of Band of Brothers has further whetted people’s
appetite for American television, the Chinese are clamoring for more. An
Oct. 30 story in Business Times/Shidai Shangbao reported that early orders
for the official Band of Brothers DVD, to be released by Warner Bros. in
partnership with CCTV, have reached a record high. Shidai Shangbao saw this
as “an indication that pirated DVDs wouldn’t have been so popular in China
if the Chinese film and television market had been more open."

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-05-05 21:27

Ole Kofoed skrev:

> [...]
> Kina sikkert er væk. Så vidt jeg ved er det stort set kun Warner og
> Disney (i samarbejde med kinesiske partnere) der er på det kinesiske

Disneyproduktionerne er i hvert fald af høj kvalitet. Jeg køber så mange af
Disney-klassikerne som muligt, idet de ud over det engelske lydspor også
indeholder et kinesisk (jeg forsøge nemlig at lære dette forbasket svære
sprog). Senest fik jeg Incredibles for omkring en hundredlas.

Nu kender jeg kun til hovedlandets filmudbud. Jeg forestiller mig, at
Hongkong er mere internationaliseret, hvad angår udbuddet af lovlige
udenlandske film?

> http://www.wired.com/news/business/0,1367,66704,00.html?tw=wn_tophead_6

Jeg bliver altid irriteret, når jeg ser udregninger af filmselskabernes tab
på piratkopiering. Hvis lovlige dvd'er blev solgt til 200 kr. i Kina, vil
antallet af solgte skiver kunne tælles på én hånd. Tænk på, at et måltid mad
kan købes for 75 øre.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 16-05-05 14:30

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

*SNIP*

> [...]
> tab på piratkopiering. Hvis lovlige dvd'er blev solgt til 200 kr. i Kina,
> vil antallet af solgte skiver kunne tælles på én hånd. Tænk på, at et

Jeg er enig. Deres tal passer slet ikke, heller ikke i vores del af verden,
for de glemmer at tage højde for det faktum at hvis folk ikke kunne få
produkterne som billige eller gratis piratkopier, så ville de ikke købe dem.
Period.
Jeg er overbevist om at den dag det bliver umuligt at dele MP3-musik med
hinanden, er den dag Madonna og Michael Jackson går bankerot.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Morbid Angel

Dato : 14-05-05 23:05

On Sat, 14 May 2005 22:30:43 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

Sund fornuft siger også at film som lige har haft verdenspremiere nok
ikke er på "rigtig" dvd endnu :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Frede Hansen

Dato : 15-05-05 00:17

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> wrote in

> [...]
> wrote:
>
> Sund fornuft siger også at film som lige har haft verdenspremiere nok

Kommer lidt an på filmen, men det er heller ikke så tit at man ser
at en film der går i biografen allerede er ude på DVD: Der Untergang.
Axel sælger 1 disk versionen til noget videre overpris, imens at
Amazon.de sælger 2 disk versionen (Premium Ed) til 20 Euro
http://shor.ter.dk/181053665

--
Frede Hansen

Fra : Kim2000

Dato : 15-05-05 00:24

> [...]
> Axel sælger 1 disk versionen til noget videre overpris, imens at
> Amazon.de sælger 2 disk versionen (Premium Ed) til 20 Euro

Nu var resten af verden, Danmark incl., ufattelig langsomme til at fatte
man stod med et mesterværk, og selv da man indså det, tøvede man
formentlig så lang tid fordi det nu engang er en tysk film. Filmen er jo
efterhånden et år gammel siden premieren i Tyskland.

mvh
Kim

Fra : David T. Metz

Dato : 15-05-05 10:11

Peter Heide wrote:

> Og kan man ,hmmm,købe sådanne produktioner via nettet ?

Temmelig sikkert, men der er stor risiko for ikke at modtage dem. De er
ulovlige at indføre og konfiskeres hvis de opdages.

David

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-05-05 10:54

Peter Heide wrote:
> En god ven af mig er just kommet hjem fra en forretningsrejse i
> Kina. I kufferten,hvor der var plads,blev fyldt
> med DVD'er indkøbt for en pris omkring 10-30 kr pr stk.

20-30,- for legitime udgivelser er faktisk ikke unormalt i fx. Kina/Hong
Kong. Pitatversionerne er faktisk væsentligt længere nede i pris.
Problemet er mere at se forskel på hvad der er lovligt og hvad der er
ulovligt.

http://koreandvds.com som er seriøs forhandler har fx. film helt ned til $2.

> [...]
> god kvalitet, bliver solgt i Kina til "kaste-i-nakken-pris". Covers
> til DVDerne er selvfølgelig på kinesisk, men flot lavet.

Film der ikke er på markedet endnu såsom Sin City er naturligvis
piratkopier.

> Den nye Ridley Scott film,Kingdom in Heaven var iblandt, ikke
> optimalt kvalitet men ok: widescreen,fin lyd etc.

Hvilket natrligvis også er en ulovlig kopi.

> Godt klar over at usenet er blandt leverandørene. Men hvordan i hede
> hule helvede må de sælge de film ?

Det må de heller ikke, de tager det bare ikke så tungt.

> Eksisterer copyright ikke i asiatiske lande ?

Jo, Kina har nogle specielle regler på nogle områder - men de
ovenstående film er også ulovlige i fx. Kina.

> Og kan man ,hmmm,købe sådanne produktioner via nettet ?
> Hvilket jeg kunne drømme mig om at gøre.

Det kan du sikkert godt.

Mvh

Tim