hvordan renser man en bolig for kattehår?
Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 14-05-05 19:56

Hej

Min kæreste skal om kort tid overtage en lejlighed hvori der har boet en
kat. Hun har katteallergi, og er bange for at boligen aldrig bliver helt
ren, og at hun ikke kan flytte ind.

Findes der midler imod kattehår. Midler til at gøre rent efter en kat eller
til at beskytte sig selv imod allergiske reaktioner.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 21:45

"Anders Søe Plougsgaard" <Anders_S_P@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Findes der midler imod kattehår. Midler til at gøre rent efter en kat
eller
> til at beskytte sig selv imod allergiske reaktioner.

Hvis der er gulvtæpper i lejligheden, så lej en tæpperenser og rens alle
tæpperne.
Ellers er en alm. grundig rengøring vel nok.
Hvordan hun kan forebygge evt. allergiske reaktioner, er der en anden, der
må svare på.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 14-05-05 22:16

Anders Søe Plougsgaard skrev i en meddelelse...

> [...]
> eller
> til at beskytte sig selv imod allergiske reaktioner.

Der findes ikke deciderede midler til at rengøre efter kat og gøre en bolig
"allergisikker". Men der er en række forholdsregler der kan træffes.

Hvis der er gulvtæpper i lejligheden, så få dem fjernet allesammen og læg
enten nyt tæppe eller hav trægulv. Foretag en rigtig god hovedrengøring (og
det skal din kæreste ikke hjælpe med til), eventuelt få et professionelt
rengøringsfirma til at hjælpe. Sørg for god udluftning under hele
rengøringsprocessen, og gør ekstra meget ud af rengøring af alle revner og
åbninger ved vægge, gulve og karme. Mal alt der er malet i forvejen, lofter,
vægge, karme, låger. Og mere udluftning - med masser af gennemtræk.

Det er noget af det eneste jeg kan foreslå at gøre ved lejligheden, og den
vil langtfra være optimal for din kæreste alligevel. Allergener fra kat kan
eksistere i omgivelserne i flere år efter katten er flyttet.

Mit bedste råd til din kæreste vil dog være at gå til hendes egen læge og
høre hvad han/hun mener om situationen, om hun eventuelt skal medicineres og
hvilke reaktioner hun kan forvente. Hun kan også ringe til Astma-Allergi
Forbundets rådgivning, de ved hvad de taler om - især når det drejer sig om
indeklima. Forbundet har hjemmesiden www.astma-allergi.dk

Jeg håber at det flasker sig for din kæreste og at alle hendes bekymringer
viser sig at have været unødvendige.

Mvh Tina - katteslave og (tidl.) katteallergiker
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-05-05 23:28

In article <42866aa5$0$50676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Tina
Susanne Johansson <dur@ikke.invalid> wrote:

> Mal alt der er malet i forvejen, lofter,
> vægge, karme, låger.

Ja - jeg har også den tanke, at en god gang maling _overalt_ vil kapsle
de allergener ind, som ikke er vasket væk. Jeg ville male / lakere
gulvet også. Forhåbentlig bliver hun ikke syg af maler-lugt.
Men det er rigtigt at det er en svær opgave og at allergener kan ligge
i gulvsprækker osv i laaang tid - i årevis, så vidt jeg ved :(

--
Knus fra Ann R