Hvalp spiser jord
Fra : Harald

Dato : 14-05-05 17:07

Hej

Jeg har en schæfer hvalp på 9 uger der spiser jord som vel næsten alle
hvalpe gør, men skal man forsøge at forhindre den i at gøre det? Er det
farlig/usundt for hvalpen?

Fra : jopa

Dato : 14-05-05 18:40

Harald skriblede bla:
> Jeg har en schæfer hvalp på 9 uger der spiser jord som vel næsten alle
> hvalpe gør, men skal man forsøge at forhindre den i at gøre det? Er
> det farlig/usundt for hvalpen?

Hvalpe spiser stort set alt mellem himmel og jord.
Tror såmænd ikke det er noget der skader den.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Harald

Dato : 14-05-05 19:16

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> Harald skriblede bla:
>>
> Hvalpe spiser stort set alt mellem himmel og jord.
> Tror såmænd ikke det er noget der skader den.

Næ, men det kunne være rart at vide det med sikkerhed, det spises jo jord
som om der ikke blev serveret andet. Nå men jeg spørger dyrlægen næste gang
jeg ser ham hvis der ikke kommer andre gode forslag.

/H

Fra : jopa

Dato : 14-05-05 19:59

Harald skriblede bla:

> Næ, men det kunne være rart at vide det med sikkerhed, det spises jo
> jord som om der ikke blev serveret andet. Nå men jeg spørger dyrlægen
> næste gang jeg ser ham hvis der ikke kommer andre gode forslag.

Glemte lige at sige tillykke med hvalpen.
Har selv en magen til på 5,5 mdr

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Harald

Dato : 14-05-05 20:04

> Harald skriblede bla:

> Glemte lige at sige tillykke med hvalpen.
> Har selv en magen til på 5,5 mdr

Tak for det.

/H

Fra : Fassen

Dato : 16-05-05 20:18

"jopa" <john@zora.invalid> wrote in message
> Harald skriblede bla:
>>
> Hvalpe spiser stort set alt mellem himmel og jord.
> Tror såmænd ikke det er noget der skader den.

Mange hunder spiser jord, leire, røtter, og avføring etter fugler, dyr og
mennesker. Alt dette inneholder mineraler og bakterier, og det er mulig at
hunder faktisk spiser dette for å skaffe seg noe de trenger. Også ville
hunder forskyner seg gladelig av slike ting. Hunders mavesyre er svært sur,
fordi hunden fra naturens side er en ådseleter. Ville hunder graver gjerne
ned mat og lar den ligge og godgjøre seg i jorden noen dager før de eter
den, uten at de ser ut til å ta noen skade av det.

Jeg ville ikke være så syndelig bekymret over at en hvalp spiser *litt* jord
innimellom, men jeg tror nok jeg ville satt foten ned hvis det ble større
mengder. Det er jo dessverre slik at vi mennesker har spredt om oss med
allverdens forurensning, og man aner aldri hva som kan finnes av skadelige
stoffer i jorden. Man kan jo eventuelt forsøke å tilsette et mineraltilskudd
i hundematen, og se om det hjelper.

Rox

Fra : Is

Dato : 14-05-05 22:08

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en schæfer hvalp på 9 uger der spiser jord som vel næsten alle
> hvalpe gør, men skal man forsøge at forhindre den i at gøre det? Er det
> farlig/usundt for hvalpen?
---

Det er bedst for hunden ikke at spise jord.

Jeg ville prøve at forhindre det, det samme gælder når de spiser sten, eller
hvad de finder på .
( jeg har nu en gammel hund der elsker kattelort, og det får hun ikke lov
til når jeg ser på !)

Et kort "nej" eller "føj" med en dybere stemme ( som når du skælder ud ), og
lok den derefter til at foretage sig noget andet, og ros den så for det. Så
har den en positiv oplevelse ved ikke at spise jord.

Erik Isager

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-05-05 07:15

On Sat, 14 May 2005 18:07:07 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har en schæfer hvalp på 9 uger der spiser jord som vel næsten alle
>hvalpe gør, men skal man forsøge at forhindre den i at gøre det? Er det

Er det en joke ?? selvfølgelig er det da farligt at spise jord, den
kan da få alverdens sygdomme af det, og måske du skulle starte med
lidt opdragelse af hunden, når hunden spiser jord siger du nej, og
hvis det ikke virker råber du NEJ og hvis det ikke virker råber du
imens du rusker hunden, så stopper den nok med at spise jord

Fra : Harald

Dato : 15-05-05 09:06

"Punish the deed, not the breed." <skriv@ikke_til_denne_mail.com> skrev i en
meddelelse news:ftpd811knraud62360drdmlbh2cn7qldng@4ax.com...

> [...]
> hvis det ikke virker råber du NEJ og hvis det ikke virker råber du
> imens du rusker hunden, så stopper den nok med at spise jord

Nu har du sikkert ikke tænkt så meget.. over at der også findes andre
dyr/unger ude i naturen som ikke har menesker til at rende og forhindre dem
i at spise jord og andet hele tiden. Så måske er det ikke så farlig.

/H

Fra : jopa

Dato : 15-05-05 09:42

Harald skriblede bla:
> [...]
> dyr/unger ude i naturen som ikke har menesker til at rende og
> forhindre dem i at spise jord og andet hele tiden. Så måske er det
Korrekt hvalpe spiser alt fra jord til kattelort samt som en speciel
delikatesse meneskelort.
Selvfølgelig skal man prøve at forhindre det hvis man ser det, men man ved
ikke lige altid hvad de går og roder i.

Fik tømt min trixtank for nylig og det de fik spildt slubrede han i sig
lystigt indtil jeg fyeede ham
Rimeligt ulækkert men sådan er naturen ind i mellem

Tror såmænd ikke de tager skade af det måske en gang mavepine højst.
Hvis ellers de får foder nok så er det nok begrænset de mængder af jord
den
indtager.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-05-05 17:07

jopa wrote:
> Tror såmænd ikke de tager skade af det måske en gang mavepine højst.
> Hvis ellers de får foder nok så er det nok begrænset de mængder af
> jord den
> indtager.

Og når det nu er en Schæfer skal den jo netop have jord i hovedet

/Jens (som på forhånd undskylder)

Fra : jopa

Dato : 15-05-05 18:15

Pwh skriblede bla:
> Og når det nu er en Schæfer skal den jo netop have jord i hovedet

Alle herinde ved at der ikke findes mere inteligent hund end netop denne
race, så skudt forbi.
Måske du skulle gnaske lidt jord
--

Mvh.John

Fra : Pwh

Dato : 15-05-05 18:54

jopa wrote:
> Pwh skriblede bla:
>>

> Alle herinde ved at der ikke findes mere inteligent hund end netop
> denne race, så skudt forbi.

Hmm, så må min Tysons (Lab/Schæfer) manglende intelligens så værer
pgr hans Labradorblod

> Måske du skulle gnaske lidt jord

Hæ, ja det kan da ikke blive meget værre end det er allerede

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-05-05 19:25

Pwh skriblede bla:
> Hmm, så må min Tysons (Lab/Schæfer) manglende intelligens så værer
> pgr hans Labradorblod

Helt sikkert

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 15-05-05 21:19

> _Alle_ herinde ved at der ikke findes mere inteligent hund end netop denne
> race, så skudt forbi.

Pokkers, jeg troede også jeg var med her inde.

/K

Fra : jopa

Dato : 15-05-05 21:23

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> Pokkers, jeg troede også jeg var med her inde.

Det er du da også.
Har du bemærket nogen af mine smileys

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-05-05 11:38

On Sun, 15 May 2005 10:05:42 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>dyr/unger ude i naturen som ikke har menesker til at rende og forhindre dem
>i at spise jord og andet hele tiden. Så måske er det ikke så farlig.

ok og de dyr som ikke har mennesker til at holde øje med dem, og som
går rundt og spiser jord, de har måske mennesker til at føre
statestikker over hvor mange af dem der dør af jordspisningen ? der er
måske et hemmeligt lægehold der holder øje med jordspisende vilde dyr
og fører statestik over hvor mange af dem der bliver syge af det

det havde du vist heller ikke tænkt så meget over hva

du har måske heller ikke tænkt over at der er noget man kalder
forurening

der er måske i virkligheden en masse du ikke har tænkt over, hvis du
bare et eneste øjeblik kan sætte spørgsmålstegn ved om det kan være
farligt for en hund at spise jord, men det får jeg jo nok ikke
overbevist dig om

Fra : jopa

Dato : 16-05-05 11:51

Punish the deed, not the breed. skriblede bla:

> [...]
> bare et eneste øjeblik kan sætte spørgsmålstegn ved om det kan være
> farligt for en hund at spise jord, men det får jeg jo nok ikke

Hvis det ikke er farligt for grise hvorfor skulle det så være farligt for
hunde.
Noget af det bedste man kan gøre og er ganske almindeligt (har selv haft
grise) hvis man ikke har udegående grise det er at grave en stor græstørv op
og smide ind til dem.
De gnasker lystigt i det, og har du set en græsmark efter at et hold grise
har pløjet den i gennem ?
Og ja de spiser sgu også en del jord når de gnasker sådan en græsmark.

Og om lidt er det at du kalder mig en idiot som du plejer fordi jeg ikke har
en stand forskid på hvad jeg siger, men det siger mere om dig end om mig

--

Mvh.John

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-05-05 16:19

On Mon, 16 May 2005 12:51:27 +0200, "jopa" <john@zora.invalid> wrote:

> [...]

>en stand forskid på hvad jeg siger, men det siger mere om dig end om mig

fodr du bare din hund og dig selv med jord, jeg er egentlig ligeglad
jeg kender dig ikke og jeg tror ikke at der findes andre herinde der
kan være så idiotiske at de kan få sådanne tanker .

Fra : jopa

Dato : 16-05-05 16:52

Den umodne skriblede bla:

> fodr du bare din hund og dig selv med jord, jeg er egentlig ligeglad
> jeg kender dig ikke og jeg tror ikke at der findes andre herinde der
> kan være så idiotiske at de kan få sådanne tanker .

Nu har jeg ikke på noget tidspungt sagt at jeg eller andre skal fodre sin
hund med jord.
Han spurgte om hunden tog skade af det hvortil jeg sagde nej, og det er min
mening.
Du kan have din mening.

Dine svar signalerer skoledreng eller totalt umoden.
Læs hvad der skrives før du svarer.
Spørger man en dyrlæge vil svaret garanteret blive det samme at de ikke
tager skade af at æde lidt jord.

Fut admin netikette
--

Mvh.John

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-05-05 16:57

>Dine svar signalerer skoledreng eller totalt umoden.
>Læs hvad der skrives før du svarer.
>Spørger man en dyrlæge vil svaret garanteret blive det samme at de ikke
>tager skade af at æde lidt jord.

haha fut du bare afsted, dit svar signalerer at du nægter at indrømme
at du har skrevet det dummeste indlæg herinde hele året

hint : der kan ligge glasskår på jorden , jorden kan være forurenet
osv osv så hvis man spørger en dyrlæge så vil han 100% fraråde det
med mindre han har jord i hovedet som du vist også har

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 16-05-05 17:26

Ironisk at et emne om jord ender i mudderkast :)

/K

Fra : Kennel Klitgaard V. ~

Dato : 16-05-05 08:00

Hej
En hund har mange, mange gange stærkere mavesyre end mennesker, så alt det
de går og æder kan de bedre tåle end mennesker og derfor kan/skal man ikke
sammenligne, det hunde spiser med det, mennesker spiser. Mvh. Dinne fra
Kennel Klitgaard.

Fra : Is

Dato : 16-05-05 12:15

"Kennel Klitgaard V. Dinne & Bent Elgaaard Pedersen" <dinneep@privat.dk>
skrev i en meddelelse news:428844f4$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> sammenligne, det hunde spiser med det, mennesker spiser. Mvh. Dinne fra

Derfor vil jeg alligevel prøve at forhindre det, når jeg ser det.

Du vil vel ikke påste det er sundt for hunden ??

Det er vel bare for at gi sig til et eller andet, og så prøver den at spise
jord - derfor mener jeg du kan prøve at få den til at gøre noget andet ?

Erik Isager

Fra : BettinaP

Dato : 18-05-05 09:04

Der er da i hvert fald noget med, at blomsterløg kan være giftige, så dem
ville jeg da være opmærksom på ikke røg med ned sammen med jorden

BettinaP