Hvad hedder "non-linear least square
Fra : Holst

Dato : 14-05-05 15:10

Jeg burde vide det, men jeg kan ikke finde en god dansk oversættelse af
det engelske "non-linear least square regression analysis".

Nogen der kan hjælpe?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 15:18

Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:

> Jeg burde vide det, men jeg kan ikke finde en god dansk oversættelse af
> det engelske "non-linear least square regression analysis".
>
> Nogen der kan hjælpe?

Ikke-lineær mindste kvadrats regressionsanalyse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Holst

Dato : 14-05-05 15:41

Per Rønne wrote:

> Ikke-lineær mindste kvadrats regressionsanalyse.

Joh, men er det i overensstemmelse med dansk retstavning? Skraldemanden
har desværre taget mine statistikbøger, der måske kunne have hjulpet mig.

Jeg tænkte selv på "ikke-lineær regressionsanalyse ved mindste
kvadraters metode" - det er vel det, det er? Eller er det?
Sandsynlighedsregning og statistik var sort snak for mig.

Fra : Joe

Dato : 14-05-05 16:12

> Jeg tænkte selv på "ikke-lineær regressionsanalyse ved mindste
> kvadraters metode" - det er vel det, det er? Eller er det?
> Sandsynlighedsregning og statistik var sort snak for mig.

Det lyder som en rigtig god oversættelse...

Fra : N. Foldager

Dato : 14-05-05 17:17

> Det lyder som en rigtig god oversættelse...

Ja. Bortset fra "ved":

Enten "ikke-lineær regressionsanalyse med mindste kvadraters metode"

eller "ikke-lineær regressionsanalyse ved hjælp af mindste kvadraters
metode"

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 16:21

Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:

> Joh, men er det i overensstemmelse med dansk retstavning? Skraldemanden
> har desværre taget mine statistikbøger, der måske kunne have hjulpet mig.

Det var da også uforsigtigt af dig at smide dem ud ...

> Jeg tænkte selv på "ikke-lineær regressionsanalyse ved mindste
> kvadraters metode" - det er vel det, det er? Eller er det?

Det lyder meget sandsynligt.

> Sandsynlighedsregning og statistik var sort snak for mig.

Lyder ikke rart. Men nu ved jeg ikke hvad du er af uddannelse - HA?
--
Per Erik Rønne

Fra : Holst

Dato : 14-05-05 17:17

Per Rønne wrote:

> Det var da også uforsigtigt af dig at smide dem ud ...

Tjah ... jeg fattede alligevel ikke noget af dem. Faktisk solgte jeg dem
ved nærmere eftertragtning. De penge, jeg fik for de bøger, var i hvert
fald højdepunktet på de par semestre med sandsynlighedsregning og
statistik

> Det lyder meget sandsynligt.

Godt så. Så er det det, det bliver. Tak for det.

> Lyder ikke rart. Men nu ved jeg ikke hvad du er af uddannelse - HA?

Nej, jeg er ingeniør.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-05 18:51

Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:

> Nej, jeg er ingeniør.

OK. Men har I virkelig ikke brug for teoretisk statistik der?
--
Per Erik Rønne

Fra : Holst

Dato : 14-05-05 19:29

Per Rønne wrote:

> OK. Men har I virkelig ikke brug for teoretisk statistik der?

Det kommer i høj grad an på, hvad du vil beskæftige dig med. Jeg er ikke
i tvivl om, at nogen ingeniører bruger statistik rigtig meget. Selv har
jeg aldrig haft brug for det, og det kan jeg jo kun være glad for, for
jeg fattede som sagt ikke en døjt af det. Man lærer en masse værktøjer,
men det er langt fra alle, man efterfølgende får brug for.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-05-05 22:43

Per Rønne wrote:

> OK. Men har I virkelig ikke brug for teoretisk statistik der?

Jo da, produktions-ingeniører har ihvertfald behov for at kende til både
stikprøvestørrelser og fordelinger m.m. Omend... Nu ved jeg ikke hvad du
ligger i begrebet "teoretisk statistik".

Mange andre ingeniører behøver det nok ikke, som Holst skriver.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 04:07

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Omend... Nu ved jeg ikke hvad du ligger i begrebet "teoretisk statistik".

Det hed det både på cand.polit. og på HD-studiet - selv om jeg nu endte
som cand.scient. i datalogi og engelsk i stedet, men der skulle vi nu
også have sandsynlighedsregning og teoretisk statistik. Sammen med den
diskrete matematik der var hovedsagen.
--
Per Erik Rønne