ADSL erfaringer med de forskellige udbyder~
Fra : Michael Ravn

Dato : 30-05-01 23:04

Er der nogen med gode erfaringer med henholdsvis Worldonline,
Cybercity, TDC og Mobilix ADSL?

Hvis man vælger een af dem, er man så ikke nærmest stavnsbundet til at
fortsætte med dem? Jeg mener, ellers har man et stik siddende, som
ikke bliver brugt til noget?

Et par spørgsmål fra min kæreste:
Er der et sted på nettet, hvor man kan se, hvordan løsningerne ser ud
rent fysisk? Altså stikkene og kablerne fra Worldonline og Cybercity
eller det skillefilter, som der skal bruges til TDC ADSL?

Der skal jo trækkes kabler fra ADSL-stikkene til det '"rå kobber" -
hvad medfører det af huller i væggene og ledninger?

Er de ens/kompatible stikkene fra Worldonline og Cybercity, så man kan
skifte mellem disse uden at skifte stik?

Mobilix bruger vist de helt almindelige telefonstik, uden at sætte
andet op, eller hvordan? Dette er vel egentlig en meget god løsning?

Findes der et godt sted på nettet med svar diverse spørgsmål om ADSL
fra de forskellige udbydere?

Michael Ravn

Fra : Hanzen

Dato : 31-05-01 08:09

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> rent fysisk? Altså stikkene og kablerne fra Worldonline og Cybercity
> eller det skillefilter, som der skal bruges til TDC ADSL?

Ved adsl fra CC bliver der opsat et almindeligt telefonstik.
Det skal være en meget hysterisk kæreste der lader sig påvirke at det.

> Der skal jo trækkes kabler fra ADSL-stikkene til det '"rå kobber" -
> hvad medfører det af huller i væggene og ledninger?

hos mig - ingen synlige huller eller ledninger.

> Er de ens/kompatible stikkene fra Worldonline og Cybercity, så man kan
> skifte mellem disse uden at skifte stik?

Det antager jeg

> Mobilix bruger vist de helt almindelige telefonstik, uden at sætte
> andet op, eller hvordan? Dette er vel egentlig en meget god løsning?

ligesom CC

> Findes der et godt sted på nettet med svar diverse spørgsmål om ADSL
> fra de forskellige udbydere?

http://www.tumc.dk/adsl/

hilzen
Hanzen

Fra : JK

Dato : 31-05-01 08:22

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen med gode erfaringer med henholdsvis Worldonline,
> Cybercity, TDC og Mobilix ADSL?

Har erfaring m/CC, TDC og nu Mobilix (undskyld Orange

> Hvis man vælger een af dem, er man så ikke nærmest stavnsbundet til at
> fortsætte med dem? Jeg mener, ellers har man et stik siddende, som
> ikke bliver brugt til noget?

stavnsbundet ? - hvis du får CC, ja så får du et lille nyt telefonstik i
væggen, andet sker der ikke ! - og skifter du så til noget andet, -ja-, så
har du bare stadig dette lille telefonstik siddende - du bestemmer iøvrigt
selv hvor du vil ha' det stik siddende - det ku' f.eks. sidde bag en dør
eller noget i den stil.

> [...]
> rent fysisk? Altså stikkene og kablerne fra Worldonline og Cybercity
> eller det skillefilter, som der skal bruges til TDC ADSL?

måske - har bare ikke fundet de sider. men med eksempelvis CC og Mobilix, er
det jo bare et ganske almindeligt telefonstik i væggen - li'som de stik du
har i forvejen (og mens jeg husker det, Mobilix anvender dit eksisterende
telefonstik - dvs. ingen tekniker skal ud i lejligheden)

> Der skal jo trækkes kabler fra ADSL-stikkene til det '"rå kobber" -
> hvad medfører det af huller i væggene og ledninger?

-dette gælder jo så kun for CC og WOL ! - men teknikeren trækker en tynd
telefonledning fra dit eksisterende telefonstik og over til det nye stik du
får installeret. TDC og Mobilix bruger jo bare det du har i forvejen ! -
lige med undtagelse af, at TDC også sætter et skillefilter op - en ny box'
som ska' ha' strøm

> Er de ens/kompatible stikkene fra Worldonline og Cybercity, så man kan
> skifte mellem disse uden at skifte stik?

et telefonstik er vel et telefonstik ! - og mht. til de stik der går fra
routeren, så er det ganske almindelige patchkabler m/RJ45 stik (ligner et
forvokset telefonstik) - det er standard alt sammen ! - ta' nu f.eks. det
jeg har pt. - det er så Mobilix. Jeg har et ADSL-modem, som er tilsluttet
telefonstikket i væggen - li'som min telefon, og så går der et patchkabel
fra modem'et og ind i min computer's netkort. hmm...er der mere, nå -ja,
modemet ska' jo også lige ha' lidt strøm, men that's it !

> Mobilix bruger vist de helt almindelige telefonstik, uden at sætte
> andet op, eller hvordan? Dette er vel egentlig en meget god løsning?

tja, udemærket - det kører ihvertfald fint - men det er en lidt dårlig
løsning, at modemet ska' "kalde op" til internettet - det er noget som
hverken CC, WOL eller TDC benytter ! - det tar' vel ca. lige så lang tid at
komme på nettet, som med ISDN. - med de andre selskaber (som dem jeg
nævner) er du "på" hele tiden, det svarer vel lidt til, at du ikke skal
vente på at starte Word op, men at det bare starter - med Mobilix ska' du
lige vente på, at den får connected - og så kører det.

> Findes der et godt sted på nettet med svar diverse spørgsmål om ADSL
> fra de forskellige udbydere?

- de har alle en FAQ side - se lidt på de forskellige udbyderes hjemmeside !

/JK

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 31-05-01 08:59

JK skrev:

> [...]
> lige med undtagelse af, at TDC også sætter et skillefilter op - en ny box'

Skillefilteret skal ikke have strøm.

Anders

Fra : Michael Ravn

Dato : 01-06-01 01:18

On Wed, 30 May 2001 22:04:26 GMT, mravn@imageREMOVE.dk (Michael Ravn)
wrote:

>Er der nogen med gode erfaringer med henholdsvis Worldonline,
>Cybercity, TDC og Mobilix ADSL?

Tak for Jeres svar. Der er lidt at tænke over.

Hvem af de fire har egentligt den korteste leveringstid fra man
bestiller det til man har ADSL?
Michael Ravn

Fra : JK

Dato : 01-06-01 13:33

> Tak for Jeres svar. Der er lidt at tænke over.

hmm. - jeg ventede selv i over 3 måneder på min første CC forbindelse - men
til CC's forsvar ska' det siges, at det var lige da de kom frem med deres
1-meg modem løsning, og på det tidspunkt var alt kaos. - TDC bestilte jeg
hos i oktober 2000, og da jeg stadig havde fået en PIND fra dem i februar
2001 - afmeldte jeg min bestilling, og lagde billet ind hos Mobilix - tro
det eller la' vær, men den flinke TDC dame kunne simpelthen ikke FORSTÅ at
jeg ikke var interesseret i at fortsætte min bestilling hos dem... Idag
tror jeg nok TDC har fået lidt mere check på tingene - har jeg hørt (!?)

/JK

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 01-06-01 14:52

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
..... - TDC bestilte jeg
> hos i oktober 2000, og da jeg stadig havde fået en PIND fra dem i februar
> 2001 - afmeldte jeg min bestilling,

Hvad brokker du dig over? Du har jo fået en pind

Rune

Fra : David P. Hansen

Dato : 02-06-01 17:50

> Hvem af de fire har egentligt den korteste leveringstid fra man
> bestiller det til man har ADSL?

Jeg har lige bestilt en TDC Bredbånd|ADSL
Gør-det-helt-og-aldeles-selv-løsning, og der fik jeg en teknikkertid
(til centralen) 2½ uge efter jeg bestilte - og det syntes hende i
Telebutikken var lang tid

Jeg mener at de fleste andre steder ligger omkring en måneds tid, men
har også noget at gøre med at der bl.a. skal laves en
rå-kobber-undersøgelse (i Tiscali (World Online) og CyberCitys tilfælde)
og i de fleste tilfælde skal en TDC teknikker ud og plante et stik på
væggen (hvilket jo også skal bookes). I Mobi^H^H^H^HOranges tilfælde har
denne leveringstid formegentligt noget at gøre med at telefonlinien også
skal flyttes.

Hvordan det hele hænger sammen hos alle udbyderne, mht. leveringstider
må du ikke hænge mig op på - ovenstående er kun baseret på rygter og
formodninger fra min side :)

/david

--
David P. Hansen - dph@12move.dk - http://www.dave.dk/