Q: epoxy paa polyester?
Fra : steen

Dato : 13-05-05 18:14

Hej

Hvordan er det nu det er..??

Har en tyndslidt polyester kajak jeg vil reparere ved bla.a at sætte
keelstrip på. Kan jeg lime den på med epoxy..?? Og kan den
efterfølgende (samme som originale) gelcoat arbejde sammen med
epoxyen..??

Hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-05 20:34

"steen" <spamfrit@paradis.dk> skrev

> [...]
> keelstrip på. Kan jeg lime den på med epoxy..?? Og kan den
> efterfølgende (samme som originale) gelcoat arbejde sammen med

Ja og nej. Du kan sagtens lægge epoxy oven på polyester, men at lægge din
polyestergelcoat oven på epoxy, det dur ikke. Det kommer ikke til at hæfte
godt nok. Der er du nødsaget til at bruge et primer/laksystem som kan hæfte
på epoxy, og det kan stort set alle marinelakker.

Claus

Fra : steen

Dato : 14-05-05 21:08

On Fri, 13 May 2005 19:33:32 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Ja og nej. Du kan sagtens lægge epoxy oven på polyester, men at lægge din
> polyestergelcoat oven på epoxy, det dur ikke.

Tak - sikke noget rod. ;)
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-05 01:04

"steen" <spamfrit@paradis.dk> skrev

> Tak - sikke noget rod. ;)

Der er faktisk en glimrende logik i tingene

Det er jo pga molekylestørrelsen.

Prøv at forestille dig, at dit skiv svarer til en svømmpøl og at
polyestermolekylerne er store badebolde, og epoxymolekylerne er små
golfkugler.....

Nu fylder vi så hele svømmepølen op med polyester, altså badebolde. Når de
når kanten ligger de forholdsvis pænt, og nu vil vi så lægge epoxy ovenpå.
Der kan vi hælde løs, og den skarpsindige læser kan sagtens se, hvordan
golfkuglerne trænger langt ned mellem badeboldene, fordi de er langt, langt
mindre end mellemrummene mellem badeboldene. Der skal altså noget til. Når
vi så har fyldt tilstrækkeligt oven på, så lægger de pænt og nydeligt på
overfladen, og de ligger godt fast.

Golfkugler kan altså ligge glimrende på badebolde...

Nu går vi så det omvendte. Vi fylder hele svømmepølen med epoxy og vore
golfkugler ligger rigtigt pænt og tæt. Så lægger vi polyester oven på, men
som alle kan regne ud, så er det aldeles umuligt at få vores badebolde til
at trænge ned gennem golfkuglerne, de lægger sig bare tilfældigt oven på, og
har ikke nogen større hvileflade.

Nu skal vi så lufte ud, og vi åbner vinduerne i begge ender af lokalet.
Vores badebolde kan slet ikke ligge fast, så de ender med at flyve rundt i
rummet, fordi der ikke er noget, som holder på dem.

Badebolde kan altså ikke ligge tilfredsstillende på golfkugler...

Det samme sker på din båd, rammer du f.eks. bolværket, så ryger al den
polyester af, som du har lagt oven på epoxy, fordi den kan simpelthen ikke
trænge ind og hæfte i epoxyen.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-05-05 07:43

> Prøv at forestille dig, at dit skiv svarer til en svømmpøl og at
> polyestermolekylerne er store badebolde, og epoxymolekylerne er små
> golfkugler.....

Golfkugler kan altså ikke flyde
Spøg til side - en meget illustrativ forklaring!

Practial Boat Owner har lige indledt en artikelserie om epoxyens
velsignelser og til at forklare vigtigheden af at anvende det rigtige
blandingsforhold mellem resin og hærder, anvender de et lignende billede:
Resinen har en masse "højre hænder", der ønsker at holde andre "højre
hænder" fra hærderen i hånden. Hvis der er for mange hænder til overs af den
ene eller anden slags, har de ikke noget at gribe fat i, og blandingen har
reduceret sin styrke og klæbeevne. Moralen er, at hvis man ønsker at ændre
epoxyens egenskaber, skal man i hvert tilfælde ikke ændre
blandingsforholdet. Så må det handle om additiver og/eller
temperaturstyring.

Claus, behøver jeg at nævne, at de anvender West System, og at de ikke kunne
forstille sig et liv uden epoxy?
Artiklen omtaler iøvrigt en bog med titlen "Boat Restoration". Er det en, du
kender? Jeg synes kun, jeg kan finde "Boat Construction ..." på nettet.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-05 09:51

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Golfkugler kan altså ikke flyde

Ja, jeg tænkte nok, at jeg skulle have understreget, at det naturligvis var
en svømmepøl som var tømt for vand

> [...]
> epoxyens egenskaber, skal man i hvert tilfælde ikke ændre
> blandingsforholdet. Så må det handle om additiver og/eller

Desværre læser jeg ingen af disse blade, dels er de alt for dyre til mig, og
dels synes jeg, at de danske blade er usædvanligt dårlige. PBO er ok, jeg
har læst flere af de ældre blade.

Med hensyn til epoxy, så har det nogle kedelige sider:

1. Det er ikke UV resistent.
2. Det er ikke varmebestandigt

Og det aller værste, hver eneste gang man tilsætter et additiv for at få
nogle særlige egenskaber, så ændre man på nogle andre egenskaber, og det er
i enkelte tilfælde ret markante ændringer. Men det fede ved West er, at det
betyder ikke så pokkers meget, hvis man er en lille smule unøjagtig med
blandingsforholdet. Omvendt er Karlsons klister ekstremt følsomt over for
unøjagtigheder i blandingen, der skal næsten ingen ting til, før det bliver
endog meget ustabilt i hærdningen. Det er een af grundene til, at jeg ikke
er begejstret for dette.

> Claus, behøver jeg at nævne, at de anvender West System, og at de ikke
kunne
> forstille sig et liv uden epoxy?

Der er jo dybest set heller ikke så mange at vælge imellem på det danske
marked, og det er hævet over enhver tvivl, at west er et ordentligt produkt.
Jeg kender ingen anden epoxy, som i så stort omfang bliver brugt til
nybygninger.

Men selv on epoxy er fremragende, så er der også tilfælde, hvor det er
overkill. Man skal jo også tænke på, at det i enkelte tilfælde kan være
meget dyrere end f.eks. polyester, hvis man faktisk slet ikke har bruge for
netop de egenskaber, epoxy giver.

> Artiklen omtaler iøvrigt en bog med titlen "Boat Restoration". Er det en,
du
> kender? Jeg synes kun, jeg kan finde "Boat Construction ..." på nettet.

Ja, hvis det er den jeg tænker på, så er det også en fra Gougeon Bross. Prøv
at kigge på Hans Fokdals hjemmeside, der kan du sikkert købe den.
www.hfmarine.dk Han sælger de fleste af deres bøger. Hvis linket ikke
virker, så skal der bindestreg imellem, jeg kan aldrig huske det rigtige..

Claus