Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF-s 10-22
Fra : Dav

Dato : 13-05-05 08:20

Hvorfor er det lige at subj ikke går på Canon 10D?
Er der bare tale om, at noget af teknikken ikke virker - i givet fald
hvilket - eller hvad er årsagen?
Nogen af jer, der ved det?

Venligst
Dav.

Hvis du har situationen under kontrol, har du ikke nok fart på!

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 09:47

"Dav" <hftgtFJERN1960@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Venligst
> Dav.
>

> Hvis du har situationen under kontrol, har du ikke nok fart på!

Du må ikke skyde mig hvis jeg ikke har ret. men jeg mener at det er fordi
spejlet i søgeren er større end i 300D og videre. Derfor kolliderer det med
bagenden på objektivet. Og det er vist ikke sundt. S-objektiverne rager
længere ind i kamerahuset end andre ef-objektiver.

Fra : Morten Hessellund

Dato : 13-05-05 11:00

On Fri, 13 May 2005 10:46:57 +0200, "Claus Petersen" <clapet AT
bolignet-aarhus.dk> wrote:

> [...]
>bagenden på objektivet. Og det er vist ikke sundt. S-objektiverne rager
>længere ind i kamerahuset end andre ef-objektiver.

Det er nemlig helt rigtigt. Der findes faktisk personer, der vha. et
par skruetrækkere og en sav angiveligvis har formået at tilpasse EF-S
18-55-objektivet til 10D.

Om det virker med 10-22, ved jeg ikke, og jeg ville nok heller ikke
være så frisk på at begynde at save i mine objektiver. Men det er jo
en individuel vurdering.

Læs om det her:
http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html

Morten

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-05 11:27

EF-S objektiverne passer fysisk kun til 300D/350D/20D husene.
Plastikkit-linsen kan man da godt save i, men det ville være en noget
vanvittig idé at save i et objektiv, som 10-22mm'eren, som koster 725euro!
Brug hellere pengene på at opgradere til en 20D. Det har jeg gjort og det er
absolut pengene værd. Alternativ findes korte brændvidder fra Sigma, som
passer til 10D'eren. F.eks. 12-24mm. Jeg har en Sigma 15-30mm, som jeg også
brugte til min 10D og blændet en blænde ned er den absolut skarp,
kontrastrig og god. Jeg har iøvrigt ingen EF-S objektiver endnu.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik W.

Dato : 13-05-05 22:19

> [...]

> brugte til min 10D og blændet en blænde ned er den absolut skarp,
> kontrastrig og god. Jeg har iøvrigt ingen EF-S objektiver endnu.
Der er også Tokinas 12-24mm som der også er sagt gode ting om.
Den diskuteres iøvrigt i en emnetråd startet en anelse senere en den her.

Tokina test: http://www.photo.net/equipment/tokina/12-24-f4/

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-05 07:06

In article <428519ae$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> Tokina test: http://www.photo.net/equipment/tokina/12-24-f4/

Den er ihvertfald ikke bedre end mit Canon 10-22mm. Men er jo også billigere

Testeren har åbenbart også kun skodobjektiver da han ikke har andre objektiver
med mindre CA i hjørnenerne end dette. Jeg har ikke nogen med så meget, udover
min 10-22 der er i samme leje (men let rettet op i Photoshop).