ny killing og gammel kat?
Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 13-05-05 07:00

hej gruppe

jeg har lige måttet aflive min ene 15 år gamle kat på grund af en
hjerneblødning. Min anden kat kom tilløbende for 12½ år siden, jeg regner
med, at hun er 13-14 år gammel.
Har nogen af jer erfaring med at sætte en så gammel kat sammen med en ny
killing? Jeg er i tvivl om, hvordan hun vil tage det, og om det vil være det
bedste for hende at leve resten af sit liv som enekat. Det skal tilføjes, at
hun er sund og rask, og er en meget blid kat, der accepterer alle, både mine
to labradorhunde, andre katte og mennesker.
Gode råd modtages gerne.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-05-05 09:35

Anelise Schou Nielsen wrote:

> [...]
> hun er sund og rask, og er en meget blid kat, der accepterer alle, både mine
> to labradorhunde, andre katte og mennesker.

Jeg tror ikke, det vil blive et problem at sætte en killign sammen med
din gamle kat - men allerbedst ville det muligvis være at sætte to
killinger sammen med den gamle kat, da killinger er meget aktive i
modsætning til ældre katte, som ofte er lidt mere rolige. De to
killinger ville kunne brænde noget krudt af sammen - alle 3 ville kunne
hygge sig sammen i rolige stunder.
mvh Camilla

Fra : Bettina Hansen

Dato : 13-05-05 10:11

Hej Anelise

> [...]
> hun er sund og rask, og er en meget blid kat, der accepterer alle, både mine
> to labradorhunde, andre katte og mennesker.

Vi har en 14 (snart 15) år gammel hankat som havde været alenekat i
nogle år og vi havde egentlig bestemt os for at han var for gammel til
at vi kunne få ny(e) kat(te) før han var væk. Men da vi skulle flytte
valgte vi alligevel at udvide familien med først en og efter et par uger
atter en killing.

Det gik forbløffende let :) Måske fordi det var nyt territorium(?) I
hvert fald havde han alt for travlt med at undersøge sit nyt kongerige
til at spilde tid på sådan noget småkravl ;) Og han er netop "konge" -
de små killinger ser op til ham og jeg tror faktisk at han nyder det ;)

Men der er meget "krudt" i sådan et lille missebarn så jeg vil klart
anbefale at I får to så de har hinanden at lege med. Så kan den gamle
kat deltage når den vil og gå sin vej når den ikke gider mere.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-05-05 13:19

Jeg ved godt at der er mange der siger, at det kan man sagtens. Personligt
kender jeg dog til en del eksempler, hvor folk har prøvet at sammenføre en
killing med en gammel kat, og hvor det ikke er gået så specielt godt. Især
katteejere med lejlighedskatte eller små huse, lader til at være mere udsat
for at få problemer - måske fordi den gamle kat ikke kan gå lidt væk og få
ro.

Nogle katte er lidt mere sarte og "satte" og bliver stressede af en ny i
huset. Det kan både udløse tvangsadfærd, tisning udenfor kattebakken og
agression. Især når killingen bliver lidt større og begynder at blive
kønsmoden. Jeg kender til flere ude/inde-katte, der er flyttet ind hos
naboen eller simpelthen er gået hjemmefra. Eller hvor den gamle kat bliver
tyranniseret af den/de nye og mistrives.

Så konklusionen er nok, at det er lidt et chancespil, hvor du kan være
heldig at den gamle kat får en masse glæde af en ny kammerat, eller uheldig,
at den gamle kat ikke trives med den nye situation.

Hvis du beslutter dig for at gøre det, vil jeg i al fald anbefale dig at
vælge en meget rolig race og så lade killingen/killingerne neutralisere
inden de blive kønsmodne.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : maz

Dato : 13-05-05 13:45

> [...]
>
> jeg har lige måttet aflive min ene 15 år gamle kat på grund af en
> hjerneblødning. Min anden kat kom tilløbende for 12½ år siden, jeg
Trist..

> [...]
> Det skal tilføjes, at hun er sund og rask, og er en meget blid kat,
> der accepterer alle, både mine to labradorhunde, andre katte og
Jeg har prøvet med min gamle Zeus på 11, da jeg valgte at få først en
killing og 1 mdr efter 1 killing til. Det har ikke været nogen ubetinget
succes, må jeg sige. På sin vis har det givet ham noget underholdning og
katteselskab, som jeg ikke kan give ham. Men accepten tog næsten 1 år og
Zeus er ikke perlevenner med de to ungkatte (nu 2 år).
Ser jeg tilbage i dag, ved jeg at Zeus ville have haft det glimrende og
måske bedre med at være alene sammen med mig, fordi han fik al min
opmærksomhed og knyttede sig stærkt til mig. Og jeg er ikke sikker på at han
ville have savnet andet katteselskab.

Han har været træt af, at de to killinger var så aktive, så måske havde det
været bedre for ham med een ældre kat, der var mere rolig. Jeg er heller
ikke sikker på at det rent faktisk har været en hjælp for ham at jeg fik to
killinger. Han ville nok have haft lettere ved at knytte sig til een. Men
jeg kunne også se efter 1 mdr med ham og Zeke (den "første" killing), at det
var trættende for ham med en så aktiv killing. Da Zero kom, blev Zeus
aflastet, til gengæld mistede Zeus tilknytningen til Zeke.

I dag, 2 år efter, er de alle gode venner og det går fint. De leger med
hinanden/jagter hinanden, Zeus vasker de to ungkatte, de kan sove i samme
seng, men de har altså også deres ture og små slåskampe. Dog ikke alvorlige
og ingen er nogensinde kommet til skade. Til gengæld kan jeg mærke på Zeus,
at han har nemmere ved at være alene hjemme, fordi han har de to ungkatte
som selskab.

Så jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg skal råde dig til. Måske ville jeg nok
vente et par måneder og se tiden an. Det afhænger også af din kats
temperament. Zeus er en Hellig Birma og har et temperament, der gør at han
sagtens kan gå alene. Jeg ved at Zero, min orientaler, ville trives meget
dårligt alene, da han er meget kontaktsøgende overfor de andre katte.
Så du har flere valg:
- Lade hende gå alene og få al din opmærksomhed
- få en eller to killinger
- få en ældre kat
/M

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-05-05 14:30

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> wrote in message
> hej gruppe
>
> jeg har lige måttet aflive min ene 15 år gamle kat på grund af en
> hjerneblødning. Min anden kat kom tilløbende for 12½ år siden, jeg regner
> med, at hun er 13-14 år gammel.

Men 15 år er en flot alder

> [...]
> tilføjes, at hun er sund og rask, og er en meget blid kat, der accepterer
> alle, både mine to labradorhunde, andre katte og mennesker.

Jeg havde helt klart prøvet. Det er altid en chance, men ofte går det altså
godt. Og din kat lyder til at være tilgænglig og vant til andre katte.
Jeg havde derimod ikke valgt at få to killinger som andre foreslår. Jeg
havde valgt at tage en, for så skulle de to knytte sig til hinanden. To
killinger på samme tid, kan godt løbe om hjørner med den ældre kat, og den
ældre kan føle at opgaven med at styre "flokken" kan være alt for stor. Med
tiden kunne der så komme en mere til, måske hen af teenager-alderen

Held og lykke med det
Hilsen Nina

Fra : Kate

Dato : 13-05-05 15:09

> jeg har lige måttet aflive min ene 15 år gamle kat på grund af en
> hjerneblødning.

Hvor trist Men dog en flot alder for en kat. Jeg har selv en på
knapt 15år, han er glad og livlig, dog kan jeg godt mærke at alderen
trygger lidt.

> Min anden kat kom tilløbende for 12½ år siden, jeg
> regner med, at hun er 13-14 år gammel.

Så er hun jo også en aldrende dame

Du har fået mange enslydende råd og jeg må jo indrømme at jeg
tilslutter mig koret.
Min 15årige mistede for 4 år siden sin legekammerat pga sygdom. Desuden
havde jeg hans søster. Disse 2 katte var jo så 11 år gamle. Johan var
glad og livlig, men søster Sofie var meget sat og rolig. I nogle
måneder så jeg tiden an, men besluttede så at Johan var for meget for
Sofie, og købte derfor en 2år gammel somali. Det var også meget godt,
men alders forskellen på de to var alligevel for stor så somalien
kedede sig bravt, følte jeg. Ind kom en killing, og det valg har jeg
aldrig fortrudt. Somalien, Lante, og killingen, Mowgli, faldt bare i
hak med det samme og Johan kunne deltage når han havde lyst, hvilket på
det tidspunkt var oftere end det er idag.
Der er ofte fræs selvom Mowgli er 3 år gammel og Lante er 5 år.

Derfor vil jeg klart råde dig til at få 2 killinger, lige præcis som
Bettina siger, så kan din gamel deltage i det omfang hun har lyst og
kræfter. Og ellers kan killingerne krudte af på hinanden.

Held og lykke med hvad du så end vælger.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 13-05-05 16:07

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilføjes, at hun er sund og rask, og er en meget blid kat, der accepterer
> alle, både mine to labradorhunde, andre katte og mennesker.

Tak for alle jeres svar. Jeg tror, jeg lige vil se tiden an, før jeg afgør
sagen.
Hvis min gamle kat ser ud til at affinde sig med tabet af Mia og trives ved
at være enekat, venter jeg med at anskaffe en evt. to killinger, til hun
også er væk.
Jeg bor på landet og har (desværre) meget nemt ved at få en killing, den
lokale ugeavis har altid annoncer herom. Alle mine katte bliver
neutraliserede, så snart det er muligt, men det er desværre ikke så
almindeligt at gøre det herude på landet.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kate

Dato : 14-05-05 07:57

> Hvis min gamle kat ser ud til at affinde sig med tabet af Mia og
> trives ved at være enekat, venter jeg med at anskaffe en evt. to
> killinger, til hun også er væk.

Da min Oliwer døde var jeg parat til at piske ud og anskaffe en ny
killing. Dengang var det nok i virkeligheden ligeså meget for at dække
tabet af Oliwer. Gruppen her fik mig til at tænke mig om og derfor
ventede jeg ca ½ år før jeg anskaffede somalien, Lante, og der gik
yderligere et ½ år før jeg anskaffede Mowgli. Som jeg skrev tidligere
var det godt for min kat, Johan, at få nye venner, men katte er meget
forskellige så det er nok en god idé at se tiden an.