Garanteret masse dumme og uvidende førsteg~
Fra : Henry

Dato : 14-05-05 07:39

Som førstegangs campingvogns måske køber og aldeles total uerfaren indenfor
området har jeg en pokker masse spørsmål som jeg håber mere erfarne
campister kan og gider hjælpe med.

Jeg har lidt kik på en Bürstner - Lux 520 fra 1994 til ca 50k , den ser
umiddelbar ud til at kunne passe i størelsen vi er 5 i alt 2 voksne og 3
børn
Er det mon en ok vogn til prisen, altså hvis ellers standen er i orden. og
er der noget særligt jeg skal være ekstra opmærksom på ved evt. handel.
ved netop denne model. Jeg tænker på reservede sindsyge dyre og umulig at
skaffe eller lign. jeg ved som sagt ikke meget om camping vogne og hviken
mærker man skal gå efter i den prisklasse.

Den har en totalvægt på 1400 kg, og vores Peugeot 406 hdi må trække 1500kg
med bremser så må man da køre den med alm. kørekort ikke.
og der er da ikke noget med trailer kort eller andet er der ??

Hvad skal man regne med at betale sådan ca. på campingpladser i højsæson en
uge for 5 personer incl strøm. ved godt det afhænger af pladsen men bare
sådan for en god gennemsnits campingplads ikke super luxus men heller ikke
super skrabet.?

Hvad koster det årligt ca. i vægtafgift.?

Skal man have ekstra forsikring eller er den medforsikret hvis man har
træk.?

Hvor tit skal den synes er det kun ved ejerskift ?

Skal man så også have Camping Pas for at må camperer, og hvad koster så det
årlig ca.

Venlig hilsen og på forhånd tak hvis der da er nogen der gider hjælpe en
uvidende måske kommende campist.
Henry

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-05-05 09:30

Henry wrote:

> Som førstegangs campingvogns måske køber og aldeles total uerfaren
> indenfor området har jeg en pokker masse spørsmål

Jamen velkommen til campisternes verden!

Du vil erfare, at campister er en blandet skare, men at langt de fleste er
flinke og hjælpsomme mennesker.

> Er det mon en ok vogn til prisen,

Lige den model kender jeg ikke nærmere, men størrelsen er OK.

> Den har en totalvægt på 1400 kg, og vores Peugeot 406 hdi må trække
> 1500kg med bremser så må man da køre den med alm. kørekort ikke.
> og der er da ikke noget med trailer kort eller andet er der ??

Det kan virke indviklet at finde ud af...

Hvis din bils egenvægt er 1450 Kg, så er der ikke probhlemer i at køre
vogntoget med et B-kort. Hvis bilen derimod må trække mere end dens egenvægt
+ 50 Kg, så kræves der B/E-kort.

Der er flere steder på nettet, hvor du kan taste de relevante tal ind, og få
svar på spørgsmålet:

http://sikkertrafik.dk/a8000a/base/164b3e80

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=35

> [...]
> højsæson en uge for 5 personer incl strøm. ved godt det afhænger af
> pladsen men bare sådan for en god gennemsnits campingplads ikke super

Det er meget forskelligt, afhængig af hvilken plads man vælger og af om man
får rabatter via medlemskab af en klub.

Noget af det eneste der giver DCU værdi, er at børn indtil 12 år er gratis
på DCU's egne pladser

DCK har egen plads på Sjælland, hvor en overnatning klares for lidt over Kr.
100

BTN har aftaler med flere pladser, hvor prisen også bliver rimelig.

Camping Cheques ordningen giver ligeledes billige overnatninger - se mere
her: http://www.campingcheque.dk/dk/

> Hvad koster det årligt ca. i vægtafgift.?

Det må være cirka Kr. 1200 årligt - se mere her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/vaegtafgift.asp

> Skal man have ekstra forsikring eller er den medforsikret hvis man har
> træk.?

Det du har på trækkrogen er omfattet af bilens ansvarsforsikring, hvis
trækkrogen er med i policen. Kaskoforsikring skal tegnes seperat på
campingvognen.

> Hvor tit skal den synes er det kun ved ejerskift ?

Kun ved ejerskift.

> Skal man så også have Camping Pas for at må camperer, og hvad koster
> så det årlig ca.

Du skal have et campingpas - det er med i prisen, hvis du er medlem af for
eksempel DCK eller DCU - http://dck.dk/

Læs mere om campingpas her:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=51

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-05-05 11:33

> [...]
> vogntoget med et B-kort. Hvis bilen derimod må trække mere end dens
> egenvægt + 50 Kg, så kræves der B/E-kort.

Jeg vil give Carste ret langt hen ad vejen men nu var den vogn i har kig på
kun en totalvægt på 1400 kg. derfor behøver jeres bils egen vægt kun at være
1350 kg., men skal i op og udnytte de 1500 kg. som bilen må køre med ja så
skal i op på de 1450 kg. egenvægt som Carsten skriver.

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-05-05 11:55

> Som førstegangs campingvogns måske køber og aldeles total uerfaren
> indenfor området har jeg en pokker masse spørsmål som jeg håber mere
> erfarne campister kan og gider hjælpe med.

Velkommen til, og der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål så fyr løs.

> [...]
> skaffe eller lign. jeg ved som sagt ikke meget om camping vogne og hviken
> mærker man skal gå efter i den prisklasse.

Ang. vognen, og det gælder ALLE campingvogne, deres største frygt er FUGT.
Få den fugtestet og hvis der er fugt i skal i overveje det nøje om pris osv.
hænger sammen.

Ang. reservedele, kan man løbe ind i problemmer hvis det er større ting som
er bestemt af mærket, pladedele, vinduer osv. da fabrikanterne ikke skal
have disse dele på lager når vognen er mere end 10 år gammel. de små ting er
standart i rigtig mange mærker så der er meget sjældent problemmer.

Du skal tænke på en ting mere, det er forteltetet, da når men campere bruger
dette 90 % af den vågne tid, derfor er det vigtigt at det er i orden. Hvad
følger med til den ???

Jeg har et Issabella Commedore som er 3 m. dybt. dette telt er efter min
rigtigt godt da netop de 3 m. gør nemt at indrette, ellers er der Issabella
Ambassador som er stort set det samme som Commedore men kun 2,5 m dybt.

> Hvad koster det årligt ca. i vægtafgift.?

Min 1600 kg koster ca 1500 kr. årligt (½ årligt opkrævet)

> Skal man have ekstra forsikring eller er den medforsikret hvis man har
> træk.?

Ansvar er dækket af din krog på bilen, kasko skal du tegne ved siden af,
hvis du skal låne penge til den er det nok påkrævet. men det koster ikke
alverden, prøv trekroner, gf osv.

> Hvor tit skal den synes er det kun ved ejerskift ?

Den skal kun synes ved ejerskifte. indtil vognen er 5 skal den ikke synes, 5
til 10 år skal det sidste syn være max 2 år derefter max 1 år.

> Skal man så også have Camping Pas for at må camperer, og hvad koster så
> det årlig ca.

Hvis du melder dig ind i eks. DCU, DCK får du campingpas med i prisen, men
selve passet koster omkring 130 kr. for et internationanalt, og kan også
anskaffes via FDM. Du kan også købe det på campingpladsen og jeg mener at
prisen for et nationalt pas koster ca 80 kr.

> Venlig hilsen og på forhånd tak hvis der da er nogen der gider hjælpe en
> uvidende måske kommende campist.
> Henry

Hilsen Jørgen

Fra : Tournesol

Dato : 14-05-05 15:39

Hejsa

> Jeg har lidt kik på en Bürstner - Lux 520 fra 1994 til ca 50k , den ser
> umiddelbar ud til at kunne passe i størelsen vi er 5 i alt 2 voksne og 3
> børn

Jeg kender ikke den vogn om der evt er køjer i og hvor gamle dine børn er.

Men vi har i hvertfald gjort os den dyrt købte erfaring at vores børn ikke
kan ligge ved siden af hianden så vi har efter kun 1½ år måtte skift vogn
med køjer så det er noget i skal overveje nøje.

Vi mente godt at de kunne ligge ved siden af hianen det kunne de også godt
hvis ikke det var fordi vores datter ligger meget uroligt om natten så vores
søn ikke fik lukket et øje

Jeg håber i tager springet for det er virkelig bare dejligt at være campist

Knus Henriette.

Fra : Henry

Dato : 14-05-05 20:49

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vores søn ikke fik lukket et øje
>
> Jeg håber i tager springet for det er virkelig bare dejligt at være

Hej og rigtig mange tak til alle for de gode brugbare svar, som jeg tror det
besvarede alt hvad jeg gik og tænkte på vedr.campingvogn lige pt.
Det er enormt meget rart med lidt forhåndsviden samt lidt af andres
erfaringer inden vi går ud og ser på camping vogn som førstgangs køberer.
Vores børn er 14 - 11- 8 så jeg forestiller min en Bürstner - Lux 520 eller
lign. er af en passende størelse, og jeg vil også have det med køjerne i
tankerne, for vores sover også ret uroligt, og ligger sommetider i de mest
mærkelige steder og stillinger i sengen om morgenen.

Mvh

Henry

Fra : Tournesol

Dato : 15-05-05 08:00

Hejsa

> [...]
> køjerne i tankerne, for vores sover også ret uroligt, og ligger sommetider
> i de mest mærkelige steder og stillinger i sengen om morgenen.

Vi har valgt en adria unica a 502 der er 5 ligge pladser 2 køjer en dobelt
dinette og en enkelt dinette
Vi er ret glad for at have den enkelte dinette til at side i når vi er på
lang fart eller når det er koldt om morgen så kan vi blive i vogen og spise
eller helt lade være med at sætte fortelt.Vi e r så også fri for at skal slå
dinetten op og ned hele tiden vi kan så faktisk også vælge at have en
ven til børne med
Jeg ved at Adria har lavet en vogn med 3 køjer og at dethleffs har lavet en
, jeg evd ikke om adre har lavet det, men ellers kan i jo entlig nøjes med
det samme som os en stor og en lille dinette og 2 køjer

Dinette er en sidde gruppe der kan slåes ned til seng

Knus Henriette.

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 15-05-05 04:12

Hej Henry.

For ½ år siden solgte jeg min Bürstner 535 city, 1994 model og fik 60.000
for den, det var en skøn vogn med enkeltsenge. Den havde fået monteret en
Heki2 taglue, der var fortelt til, og den var meget velholdt. Helt igennem
en skøn vogn som vi var rigtig glad for. Vægtafgiften var under 500 kr pr. ½
år (den sidste jeg betalte i 11. måned var 454 kr.) Forsikringen er lidt et
spørgsmål om hvem og hvor man forsikre den hos, jeg startede med at forsikre
gennem et af campingforhandleren anbefalet forsikringsselskab, og betale
1.200 om året, efter 2-3 år var den steget til omkring 1.700, og folk der
købte nye vogne skulle stadig betale 1.200 kr, da jeg "brokkede" mig til
forsikringsselskabet blev den straks igen sat til 1.200 kr, så her skal man
være meget opmærksom på "luskede" stigninger.
Før denne vogn havde vi en Bürstner Lux 460, det var en endnu ældre model,
det var også en rigtig god vogn, men den var for lille til os.Vi har været
glade for Bürstner vognene, de har været gode, stabile at køre med, vi har
aldrig haft problemer med noget der er gået i stykker eller udu. Jeg har
kørt den med en Toyota Carina 2,0 Dielsel.

Hvis vognen ikke lugter gammel eller fugtig og ellers er velholdt og pæn
lyder prisen rimelig.

Venlig Hilsen

Bente

Fra : Henry

Dato : 15-05-05 07:25

"Bente Jørgensen" <bente.jorgensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Heki2 taglue, der var fortelt til, og den var meget velholdt. Helt igennem
> en skøn vogn som vi var rigtig glad for.

Tak for oplysningen

> Før denne vogn havde vi en Bürstner Lux 460, det var en endnu ældre model,
> det var også en rigtig god vogn, men den var for lille til os

Hvor mange er i da ?

Og vil du ikke vurder er Bürstner 535 eller 520 som passende til 5 personer
med børn på 14-11-9,
selv om jeg så kan se på http://www.ecc.dk/ at den kun har 4 sovepladser ??

Min kone mener ikke den behøver da ikke være så stor. Men jeg tror vi
fortryder hvis vi får købt den for lille.
Jeg ved godt det kommer også an på indretningen men bare lidt som en
rettesnor.
Jeg forestiller mig ikke vi skal have forteltet op hver gang for at kunne
være der hvis det er for kort periode.
men bare at vi kan smutte en weekend i ny og næ når der er lidt feriedage.

Mvh

Henry

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-05-05 09:42

> [...]
> være der hvis det er for kort periode.
> men bare at vi kan smutte en weekend i ny og næ når der er lidt feriedage.

Jeg har talt med mange nye campister, og deres største fejl har stort set
hver gang været at de har købt for småt.
Du skal tænke på at vejret er lunefuldt, og en periode på en uge med
regnvejr og for lille en campingvogn, kan dræbe enhver sommerferie.

Så mit råd til jer er ikke under 5 m. (490 og opad)

Hilsen Jørgen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 16-05-05 00:50

Hej Henry.

Vi er 2 voksne og 2 små hunde. Grunden til at vi kom af med den lille
Bürstner var, at vi skulle have TVet stående på køkkenbordet, og at vi
halvgamle ægtefolk ikke gad at ligge sammen på 1,30m som den bredeste
opredning kunne præstere, så valget var at rede op i begge siddegrupper, og
det blev vi lidt trætte af. Da vi tilfældigvis så den dejlige Bürstner 535
med seperat soveværelse, 2 lækre enkeltsenge med super springmadrasser, en
skydedør der kunne lukkes hvis den ene ville lidt tidlig i seng, et dejlig
TV bord/skab for enden af rundsiddegruppen så man rigtig kunne kravle op i
hvert sit hjørne og "slange sig", komme til på køkkenbordet uden at skulle
flytte rundt på TVet, ja så var vi ikke i tvivl om, at den måtte vi eje.
Vi blev ikke træt af vognen, men ville gerne prøve at være campister på en
anden måde, så vi har skiftet den ud med en autocamper, ikke større, men
mere rummelig og med 5 sovepladser.
Hvis jeg skulle købe campingvogn og havde tre børn ville jeg købe en
køjevogn med lille siddegruppe ved siden af køjerne og en stor
rundsiddegruppe i modsatte ende af vognen, så kan ungerne komme i seng og
man kan stadig bruge rundsiddegruppen til voksenhygge, og måske kan man
endda få en vogn med skydedør så der kan lukkes af til børnene så de ikke
bliver forstyrret af enten TVet eller de voksnes hyggesnak.
Jeg ved ikke hvilken model det er du har kikket på, jeg kender faktisk ikke
ret mange forskellige modeller , men køb endelig en vogn der er stor nok
fra starten, børnene er også så store at de kræver plads omkring sig, har
den store ikke lige lyst til at komme med på camping er der jo plads til at
der kan komme en kammerat med til et af de andre børn. For os har det været
vigtig at have en vogn med plads, vi har ofte vores 2 børnebørn med (nu 8 og
11 år) og snart begynder den 3. også at kunne komme med .
Forteltet er en vigtig del af det hele i ferier hvor man skal være et sted
over længere tid, det giver utrolig meget ekstra plads som man kan brede sig
på. På weekend ture brugte vi en 3.60 markise med sidestykker og et Isabelle
Flex læsejl, det kunne næsten gøre det ud for fortelt, men i ferierne ville
vi bestemt ikke undvære vores fortelt, det var vores spisestue, opholdsstue,
legerum til børnebørn, det var bare der vi var fra morgen til aften. Hvis
der følger fortelt med til campingvognen, så undersøg hvor holdbare sømmene
på teltet er inden købet, vi var med til sidste forår at stille fortelt op
som venner havde købt sammen med en "ny" brugt vogn, det var blæsevejr og
inden vi nåede at pløkke teltet var der røget en del sømme da syningerne var
møre (teltet var pænt og velholdt at se på, men bestemt ikke ret stærkt)
Det vigtigste er at I køber en vogn efter jeres behov.
Jeg ønsker jer held og lykke, og rigtig mange dejlige campingture.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Henry

Dato : 16-05-05 19:40

Bente Jørgensen wrote:
> Hej Henry.

Det vigtigste er at I køber en vogn efter
> jeres behov. Jeg ønsker jer held og lykke, og rigtig mange dejlige
> campingture.

Jeg takker igen mange gange for de gode råd og vejledning. Det er rart når
man kan få gode råd fra erfarne campister, og som kender
faldgruberne og ved hvad man skal kikke efter.
Det der med den møre fortelt, som så pænt ud, ville jeg nok ikke lige
umiddelbart være opmærksomt på hvis ellers teltet så rimelig ud.
Men med dit gode råd i tankerne vil det blive ekstra undersøgt.

Mvh

Henry

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 17-05-05 21:34

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lidt kik på en Bürstner - Lux 520 fra 1994 til ca 50k , den ser
> umiddelbar ud til at kunne passe i størelsen vi er 5 i alt 2 voksne og 3

Hej Henry & Co (kommende campister).

Du har jo allerede fået en række rigtigt gode og beskrivende svar i denne
tråd.
Men da jeg først lige er komme hjem - fra camping - vil jeg alligevel sende
dig nedenstående genvej, hvor vi for et par år siden skrev en hel del om
køjevogne. Selv om fokus den gang var på årgang 2003, så gælder principperne
også for brugte vogne.
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/tema_kojevogne/

En ting, som vi ikke fik skrevet om den gang var om køjernes bæreevne. Hold
godt øje med vægten på børnene. Mange køjer kan ikke bære mere end 60 - 70
kg. hvilket let kan nås af dagens store teenagere. Mange skabskøjer kan
ligeledes kun bære 40 - 50 kg. så det skal I også være opmærksomme på.

Der er mange nye mærker, der kan leveres med 3 køjer, men der ikke så mange
brugte. Og det kan let løbe op i over 10.000,- kr. at få bygget om. Så en
løsning med 2 køjer, en sidedinette og en rundsiddegruppe er nok bedst til
jer.

Nu har I jo allerede set jeg lun på en Bürstner, og hvis den er vigtig for
jer (det tror jeg den er for man ved gerne bedst selv), så kik bare videre
på den, måske tilsat en del af de mange gode råd der er i tråden. Hvis
vognen er sund og rask (uden fugt og væsentlige fejl), så ser prisen ok ud,
i forhold til en søgning blandt de brugte vogne på www.campingferie.dk. Her
til aften fandt jeg nedenstående antal køjevogne til salg i jeres
prisniveau.
14 stk. mellem 39.900,- og 49.900,- kr.
38 stk. mellem 50.000,- og 69.000,- kr.
Når i er 5 personer vil jeg se på en vogne, der er mindst 5 m. lang. Som
nævnt i tråden, kan vognen ikke blive for lille, men hold alligevel øje med
totalvægten. Kommer den over 1400 kg. kommer jeres Peugeot på arbejde, og I
selv på skolebænken.

Vedr. kørekort, så har jeg en bekendt, der for et halvt år siden købte en
ret lækker Knaus Südwind 500 med køjer af en campinpladsejer. Knausen har en
totalvægt på 1400 kg. Familien har en VW Golf Stc.. 2,0 der må trække 1400
kg. Men golfens egenvægt er kun 1275 kg. så han skal ud og have et BE-kort,
da Golfen maks. må trække 1325 kg. uden BE-kort.

www.biltorvet.dk kan jeg under brugte vogne se, at der findes en Peugeot
406 HDi årgang 2001 med automatgear. Den har ifølge sitet en egenvægt på
1375 kg. Så I kan trække 1425 kg. med et almindeligt B-kort, "før i ryger
over i klassen med BE-kort". Du skal nemlig, som nævnt i tråden, lægge 50
kg. til bilens egenvægt før I rammer BE-kortet. Hvis jeres Peugeot er en
anden model, må se egenvægten på registreringsattesten.

Du kan også se andre (og måske de samme) brugte vogne til salg på
nedenstående sider:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=Annoncemarked
http://www.campingvogne.dk
http://www.campingland.dk/Marked/index.html
http://www.bilbasen.dk/camping/
http://camping.dba.dk/

Jeg ved det ikke er nemt at købe første gang. De fleste af os campister
prøvet at "købe den forkerte vogn", og så alligevel levet med en i et par
år, så værditabet ikke har været for stort. Men jeg håber alligevel du kan
bruge henvisningerne.

Held og lykke med projektet.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Så har vores nye Adria Adiva 502 UL været på jomfrutur.
Det gik som forventet godt.

Fra : T. Hartung

Dato : 18-05-05 19:18

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mange nye mærker, der kan leveres med 3 køjer, men der ikke så
> mange
> brugte. Og det kan let løbe op i over 10.000,- kr. at få bygget om. Så en

køjevogne er en mangelvare - og prisen kan derfor også være lidt højere som
brugt.

> løsning med 2 køjer, en sidedinette og en rundsiddegruppe er nok bedst til
> jer.

Helt enig teenager vil ikke ligge ved brormand eller søster - og den
beskrevne model giver et "børneværelse" man kan lukke af for.

Størrelse/længden er dejlig i ydersæsonnen hvor man kan have behov for at
være inde i vognen.

Vores vogn har vi nu kørt med siden 1994 børnene er nu 17 og 13 år de bruger
stadig køjerne - men det begynder at ebbe ud nu :(( - dinetten bruges
flittigt af deres venner og ææææhh kærster ))

indretningen kunne se således ud:
www.sitecenter.dk/hartung/hobby545tk/index.nhtml

denne vogn har en max vægt på 1.300 kg - og har ganske enkelt været for os
"vognen" men vores behov med de store børn gør nok at vi vil sadle om til en
ego-vogn )))

Har den Lux 520 du har kik på ikke nogle bogstaver eks. TU, TL, TK ??
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Henry

Dato : 18-05-05 19:19

> [...]

> dig nedenstående genvej, hvor vi for et par år siden skrev en hel del om
> køjevogne. Selv om fokus den gang var på årgang 2003, så gælder

Rigtig god side med mange gode informationer og en fin fin oversigt over
indretninger og mange andre brugbare ting.
Tak for det den vil blive gennemlæst nøje.

> [...]
> kg. til bilens egenvægt før I rammer BE-kortet. Hvis jeres Peugeot er en
> anden model, må se egenvægten på registreringsattesten.

Jeg kan se på reg. attest at vores har en egenvægt på 1400 kg så jeg skal på
udkik efter
en på max 1450 kg men det giver jo også mulighed for at finde en på lidt
over 5m.

Jeg ved ikke om det lige skal være en Bürstners. jeg fandt en til rigtige
pris og størrelse på nettet, så det er den eller noget lignene der pt. lige
er i tankerne, men det er ikke sikker
det holder ved nærmer gennemsyn.og jeg vil da også kikke på andre.

Mvh
Henry