Tiger-installerings-bøvl
Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 13-05-05 19:18

Jeg kan ikke installere Tigeren. Øv
Måske er mit problem helt enkelt, måske gør jeg noget forkert..

Haves:
• eMac 700 uden dvd, osx 10.3.9 , 640 MB ram
• BTC extern DVD-brænder - købt hos TDC som ugens tilbud.
• Mac OS X Tiger Install DVD - købt "brugt".

Problem:
Jeg kan se og læse installations DVD'en, trykke på installer og "start
igen" fra DVD'en, opgive brugerkode - og så sker der ikke en fløjtende
fis andet end at eMac'en starter op igen, som den altid har gjort med
det gamle system.

Har reparet med Cocktail og hjælpeprogrammer. Mangler jeg firmware,
update-DVD'eren, er min externe noget skod, eller andre gode bud...

kh. Lasse, Silkeborg

Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 13-05-05 21:11

On 2005-05-13 20:17:49 +0200, Lasse Benjaminsen <lama@tdcspace.dk> said:

> [...]
>
> Har reparet med Cocktail og hjælpeprogrammer. Mangler jeg firmware,
> update-DVD'eren, er min externe noget skod, eller andre gode bud...

"msc" fra MacNyt forum'et gav mig svaret.

Citat:
Du kan ikke boote op fra et USB drev, hverken af den ene eller den
anden slags. Så enten skal du have fat i Tiger på cd'er som din eMac
kan læse eller også skal du have et Firewire DVD drev.

Tak til msc. HÃ¥ber andre kan bruge informationerne.
/Lasse

Fra : Jesper

Dato : 13-05-05 23:07

Lasse Benjaminsen <lama@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>
> Har reparet med Cocktail og hjælpeprogrammer. Mangler jeg firmware,
> update-DVD'eren, er min externe noget skod, eller andre gode bud...

Det skal være en Open Firmware DVD brænder der understøttes af Apple og
du skal boote via Firewire.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-05-05 09:23

> Det skal være en Open Firmware DVD brænder der understøttes af Apple og
> du skal boote via Firewire.

Hvorfor via FireWire? Når det gælder harddiske kan man da godt boote fra
USB.

Fra : Jesper

Dato : 14-05-05 10:09

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Hvorfor via FireWire? Når det gælder harddiske kan man da godt boote fra
> USB.

Det kan de mig bekendt ikke, men det kan da godt være jeg tager fejl.
Derimod tager jeg næppe fejl med at rene USB2 DVD brændere ikke er
bygget til Mac og derfor heller ikke er Open Firmware.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-05 10:34

In article <1gwjrgs.bfa2fq1u0ukp4N%nospam@ab-katrinedal.dk>, Niels Jørgen Kruse wrote:

> Hvorfor via FireWire? Når det gælder harddiske kan man da godt boote fra
> USB.

Hvilken harddisk har du prøvet ? MacOS X booter kun fra interne medier
eller Firewire.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-05-05 13:48

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Hvilken harddisk har du prøvet ? MacOS X booter kun fra interne medier
> eller Firewire.

Om man kan boote fra et medie afhænger af firmware, ikke af det OS som
ligger på mediet. Det er da logik ikke?

Developer notes for ældre Macs nævner specifikt at der kan bootes fra
USB. I de nyeste nævnes ikke en sådan evne, men det gør der heller ikke
for FireWire. Jeg har ikke (endnu) et ekstern drev at prøve med, men det
har du måske?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-05 15:38

In article <1gwk361.xdtik01yqhbkkN%nospam@ab-katrinedal.dk>, Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> USB. I de nyeste nævnes ikke en sådan evne, men det gør der heller ikke
> for FireWire. Jeg har ikke (endnu) et ekstern drev at prøve med, men det

Ja på MacMini og 800MHz iBook. Ingen vil boote på USB, de vil gerne boote
samme disk via Firewire. Det er helt i overensstemmelse med hvad jeg fandt
på technotes hos Apple.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-05-05 09:58

> [...]

> samme disk via Firewire. Det er helt i overensstemmelse med hvad jeg fandt

Så vidt jeg kan se er skillelinien 1. Januar 2003. For alle modeller
introduceret efter den dato er det ikke oplyst om der kan bootes fra
USB. Det er svært at være i uoverensstemmelse med ingenting.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-05-05 12:07

> [...]

> samme disk via Firewire. Det er helt i overensstemmelse med hvad jeg fandt

En eMac 700MHz kan godt boote fra USB ifølge den relevante technote.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-05 13:33

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Derimod tager jeg næppe fejl med at rene USB2 DVD brændere ikke er
> bygget til Mac og derfor heller ikke er Open Firmware.

Kan du ikke lige uddybe det der med Open Firmware på USB2 enheder?

Kan du komme med en reference til et drev der har Open Firmware, samt
hvordan man tilgår det? Mig bekendt er muligheden for at boote fra en
USB enhed nemlig noget der er defineret i USB standarden, samt
firmwaren på bundkortet, så hvis du kan huske et teknisk dokument der
siger anderledes, er jeg meget interesseret.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH