CSS: Height i %
Fra : Cifly

Dato : 13-05-05 07:10

Hej NG

Jeg har et mindre problem på min side http://aladdin.1go.dk/index.php.

Hvis siden vises i et maksimeret IE vindue (ved ikke med FF ... ) virker alt
fint. Men i det øjeblik, at vinduet tilpasses i højden, klæber bund og
srollbar samt tekstområdet sammen.

Det jeg vil opnå er, at der konstant er luft mellem bund og tekstområde samt
srollbar, ligesom i toppen.

Jeg gætter på, at det et eller andet sted drejer sig om "height" i min CSS
kode http://aladdin.1go.dk/csskode.php.

Kan i ikke tage et kig og se om i kan hjælpe mig.

Vh Cifly

Fra : Thomas gade

Dato : 14-05-05 00:56

Cifly wrote:

> [...]
>fint. Men i det øjeblik, at vinduet tilpasses i højden, klæber bund og

Hvorfor designer du siden til kun at vises korrekt i et maksimeret vindue?
Det er mit indtryk at lang de fleste brugere ikke kører med maksimeret
et vindue.

Firefox fåes her: http://www.mozilla.org/products/firefox/ Gør dig selv
en tjeneste og download den.

> [...]
>srollbar, ligesom i toppen.
>
>Jeg gætter på, at det et eller andet sted drejer sig om "height" i min CSS

Hvorfor inkluderer du din csskode med php på din hp. Vi kan sagtens se
din csskode uden.
Du kan under alle omstændigheder bare give linket til dit stylesheet
ex. http://aladdin.1go.dk/css/style2.css

>Kan i ikke tage et kig og se om i kan hjælpe mig.

Jeg har skrevet din csskode om da den var meget rodet og ændret lidt på
din html.
Kig på det og se om du kan bruge det.

http://www.theway.1go.dk/aladdin/bbb.htm

http://www.theway.1go.dk/aladdin/style.css

Mvh Thomas

Fra : Thomas gade

Dato : 14-05-05 09:46

Thomas gade wrote:

> Hvorfor designer du siden til kun at vises korrekt i et maksimeret
> vindue?

Det forsøger du jo heller ikke på - jeg var vist ikke helt vågen igår.

Et par ting du skal være opmærksom på.

* Husk altid at angive margin og padding på alle elementer også
selvom de er "0"
* Når du bruger padding og margin til at positionere elementer med
bliver det lagt til i højde og bredde.
* Din width når du angiver fast bredde bør ikke være mere end 750px
da siden ellers bliver for bred til skærmopløsninger i 800x600.
* Læs lidt om float - www.html.dk
* Vær struktureret når du skriver din kode. Du har ex indsat din
menu før dit banner selvom du ønsker banneret skal være øverest,
det er ikke hensigtsmæssigt.
* Dit banner vil jeg putte i en container, synes det gør
sideopbygningen mere overskuelig.

Mvh Thomas

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-05-05 10:44

Thomas gade wrote:

> * Vær struktureret når du skriver din kode. Du har ex indsat din
> menu før dit banner selvom du ønsker banneret skal være øverest,
> det er ikke hensigtsmæssigt.

Nej, for menu, banner o.s.v. er ikke så relevant for siden, at det skal
stå øverst i koden.

Sæt det nederst, altså under hovedindholdet på siden.

Så vil søgemaskiner få den rigtige tekst med i referatet, og ikke kun
dit banner eller menu.

--
Benny

Fra : Cifly

Dato : 23-05-05 20:27

Thomas gade skrev:

> * Dit banner vil jeg putte i en container, synes det gør
> sideopbygningen mere overskuelig.

Jeg takker for forslag. Men et spørgsmål; hvad er en container. - Har du et
link til en beskrivelse eller kan du forklare mig nærmere.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-05 22:29

Cifly skrev:

> Men et spørgsmål; hvad er en container. - Har du et link til en
> beskrivelse eller kan du forklare mig nærmere.

En container er et html-element der kan indeholde (engelsk
"contain") andre html-elementer. Hvis jeg fx har en tabel:

- kan tabellen i sig selv opfattes som en container for
tabelcellerne. Jeg kan også putte hele tabellen ind i (endnu) en
container - fx som her:

Div-elementet bliver ofte brugt som container, fordi det ikke
"betyder" noget i sig selv.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Cifly

Dato : 31-05-05 05:52

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> container - fx som her:

> Div-elementet bliver ofte brugt som container, fordi det ikke

Takker for forklaringen. Det giver mening.