Information og Råd
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-05-01 20:57

Hej

Hmm... jeg er nu blevet klogere hvilket jeg vil dele ud af.

Et batteri kan kun modtage (oplades) med 10% i timen, og kun op til 60%...
herefter vil et godt lade apperat gå over til puls ladning, hvilket gør det
muligt at lade det op til 100%.

Et batteri må i teorien kun tømmes med 30%, men en ting er teori og en anden
hverdag, hvorfor man har valgt en tommelfinger regel, at batteriet kun må
tømmes 50%. hvilket man må tage i betragtning når man dimensionerer sit
strøm behov. ved ladetiden i havn skal man her tænke på at man ikke skal
lade batteriet op fra 0.

De ladere som også anvendes til forbrugsstrøm i havn, forlænger stort set
ikke ladetiden, da batteriet som bekendt kun kan modtage 10% i timen,
hvilket gør at laderen har overskud. selvfølgelig skal laderens kapacitet
afstemmes med batteri kapaciteten.

Råd og vink med 230V i båden samt landstik. og varmeapperater.

Regel 1

Gå aldrig med 230 volt i hånden - det er livsfarligt, hvis du falder i
vandet. Kablet bør altid først
tilsluttes i båden, derefter oppe på land.
Først når kablet er på plads og i orden, tændes for strømmen.

Regel 2

Aldrig 230 volt stik eller kabler i den >>våde<< ankerbrønd.

Kabler

Kabler Tykke 3-ledede dobbeltisolerede gummikabler eller Neoprenkabler er
bedst. Disse godkendte kabler har 3 x 1,5 MM blød kobbertråd, der sikrer en
god forbindelse til landinstallationssikring og
HFI = fejlstrømsrelæ. Tynde, ofte 2-ledede, plastkabler og plastkabler på
lette (billige) kabeltromler er uegnede/farlige. Kablerne kan let blive
beskadiget og spoleeffekt i tromle kan forårsage brand, hvorfor brug af
kabeltromler frarådes i/til lystbåde.

Sikringer og HFI-relæer
På land er der altid en træg sikring og et HFI-relæ. Sikringen afbryder ved
kortslutning/brand.
HFI = Fejl- strømsrelæet beskytter ved små krybestrømme over 30 mA.
I båden bør der være en dobbeltvirkende kviksikring = polvendingsikret, og
et fejlstrømsrelæ(HFI).
Bådens sikringer virker kun fra deres placering og >>frem<< i båden, - men d
esværre ikke
den farlige vej til land.
En forudsætning for at sikringssystemerne på land og i båd virker optimalt
er, at der er en god sikringsleder (jord) rundt i hele systemet.

Sikringsleder = jord
Den tredje leder (gul/grøn) må ikke længere benævnes >>jord<<, men skal
kaldes sikringslederen,
for at indikere hvor vigtig den er. Den skal med fra båd til land og den
skal med rundt i bådens faste installationer.

Land-stikkontakter
Europa er i gang med at standardisere til CEE-stik. Det meste af Syd- europa
og Middelhavet har CEE- stik. I Danmark findes stadig en del >>gamle<<,
kantede, 3-benede stik på havnene. Tyskland, Sverige og Norge har CEE-stik
og de >>gamle<< runde, 2-benede med sidejord (Schukostik).

Vil man være tilslutningssikret til 230 V, er et adaptorkabel med både
danske, runde S-N-D og
CEE-stik en god ide ombord. I båden benyttes altid CEE-tilslutning.

220 volt varmeovne
Benyt aldrig 230 volt glødetråds- stråle/blæse varmere i både. Husradiatorer
m/olie eller de nye keramikvarmere er sikrere, - men de fleste havne
forbyder jo brug af 230 V til varme.

Kilde: Kjøller

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Bent E.

Dato : 01-06-01 23:15

> [...]
>HFI = Fejl- strømsrelæet beskytter ved små krybestrømme over 30 mA.
>I båden bør der være en dobbeltvirkende kviksikring = polvendingsikret,

Hvorfor 2 HFI-relæer i serie?, de falder jo begge 2 samtidigt (ved 30
mA).
Jeg ser derfor ingen grund til at montere et HFI-relæ i båden, da der jo
altid er
et HFI-relæ foran enhver havneinstallation.
Men Kjøller vil vel gerne sælge dem .

Med sejlerhilsen
Bent E.