Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra avi til mpeg og retur??
Fra : Rino Hansen

Dato : 30-05-01 21:12

Kan det lade sig gøre, at konvertere en mpeg fil til en avi fil? Og såfremt
det kan lade sig gøre sker det så uden tab af kvaliteten?

Jeg forestiller mig noget lignende det der foregår når man ændrer en waw til
mp3 og retur igen.

Rino Hansen
kongelys@post9.tele.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 31-05-01 05:19

> Kan det lade sig gøre, at konvertere en mpeg fil til en avi fil? Og
såfremt
> det kan lade sig gøre sker det så uden tab af kvaliteten?

MPEG er et komprimeret format i familie med JPEG. Derfor er der tab ved brug
af dem.

> Jeg forestiller mig noget lignende det der foregår når man ændrer en waw
til
> mp3 og retur igen.

Når du konverterer wav->mp3->wav taber du så sandelig også en masse
kvalitet.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Så er det ved at være sidste chance!

Fra : Lyrik

Dato : 31-05-01 11:03

"Rino Hansen" <kongelys@post9.tele.dk> wrote in message
> Kan det lade sig gøre, at konvertere en mpeg fil til en avi fil? Og
såfremt
> det kan lade sig gøre sker det så uden tab af kvaliteten?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvorfor vil du gøre det?
For at vi ligesom bedre kan svare dig.....

Jens

Fra : Rino Hansen

Dato : 01-06-01 19:42

Jeg forestiller mig , at jeg kan komprimere mine digitale optagelser i mpeg
format og derefter brænde dem over på cd'er. Hvis det så senere bliver
aktuelt, at de skal ses på en videomaskine forestiller jeg mig så, at de kan
konverteres til avi og så lægges over på et VHS bånd. Cd'er er jo
forholdsvis billige at købe i forhold til VHS og DV bånd.

Rino

Fra : Lyrik

Dato : 02-06-01 01:54

> [...]
> konverteres til avi og så lægges over på et VHS bånd. Cd'er er jo
> forholdsvis billige at købe i forhold til VHS og DV bånd.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Konverteringen kan godt lade sig gøre. jeg har for at føje dig, lige udført
eksperimentet i to programmer:
Videoimpression fra Arcsoft og
MGI Video Wave.

Udgangspunktet var en avi-fil på 1 Megabyte

Videoimpression lavede en MPEG på 1/2 megabyte
Men da jeg konverterede den tilbage til avi blev den på 28 megabyte!!!
1. konvertering tog cirka halvandet minut, 2. konvertering tog lidt mindre.

MGI VideoWave var bedre.
MPEG filen blev på 800 kilobyte, tilbagekonverteringen til avi blev på 3,5
megabyte.
1. konvertering tog halvandet minut, men 2. konvertering tog tre minutter.

Så du kan regne med cirka 1 og et halvt minut per megabyte du konverterer
til MPEG.

Videoimpression fik jeg gratis med min Sony crx140/E brænder
MGI VideoWave fik jeg gratis med mit Sony Cybershot s50.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-06-01 02:14

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Så du kan regne med cirka 1 og et halvt minut per megabyte du konverterer
> til MPEG.
Til sammenligning tog det kun 15 sekunder!! At konvertere den 1 megabyte
store avi-fil til en 465 megabyte stor WMV-fil i Windows Movie Maker som
følger med Windows Millenium.(Lige nu på tilbud som opgradering til 295.-)
Spørger du mig, så var det den mest moderne og flotte konvertering.
Og så kan man vælge flere komprimeringsstørrelser
I lav kvalitet ville den kun fylde 17,2 kilobyte!
Medium anbefalet kvalitet 63,3 kilobyte!!
Høj kvalitet 145,7 kilobyte!!
Video til webservere kvalitet 11,4 kilobyte!!Alternativt 17,2 kilobyte!!
ISDN med en kanal 30,4 kilobyte.
ISDN med 2 kanaler 63,3 kilobyte
Bredbånd NTSC 145,7 eller 228,1 eller den jeg brugte, den bedste, 458,8(465)

Og selv Medium kvaliteten, som er standardinstillingen, er FLOT!

Jens
Nu vil du spørge om de kan konverteres tilbage til avi......))-det véd
jeg ikke endnu.))

Jens

Fra : Rune Baess

Dato : 02-06-01 02:14

> [...]
> konverteres til avi og så lægges over på et VHS bånd. Cd'er er jo
> forholdsvis billige at købe i forhold til VHS og DV bånd.

Næsten alle digitale video formater er komprimeret destruktivt.
Hvor mpeg(1) bla. bruges VideoCD (VCD), og MPEG2 til DVD, er avi formatet et
windows format, der kan indeholde forskellige slags komprimeringer, encodet
(komprimeret) og decodet (afpsillet) vha. forskellige codecs, som er
komprimerings algoritmer.
Nogle codecs virker med indekserede paletter på op til 256 farver (som fx.
gif), og andre fungerer i 24 eller 32 bit farver, stil med mpeg, herunder de
nye varuanter af mpeg4 (også kaldet DivX)

Uanset hvordan du får din digitale video over på bånd, vil det tabe kvalitet
hver gang du konverterer, så gør det mindst muligt.

Synes du at dine avi filer fylder for meget, burde du prøve et divX codec,
der med lidt øvelse kan presse en hel spillefilm i god kvalitet (720x...)
ned på 1 CD.

Rune