Kirkebog Herslev sogn 1921 - utilgængeligt~
Fra : Joan Jensen

Dato : 11-05-05 20:26

Jeg søger oplysninger omkring min morfar. Det er jo forholdsvis nye
oplysninger at skulle have fat i, men jeg troede dog stadig, at det
"kun" skulle være 75 år gammelt inden jeg kunne få adgang til det.

Kirkekontoret meddeler, at der skal gå 110 år, men er det ikke bare en
pæn måde at sige, de ikke gider slå op for mig????

Jeg søger følgende oplysninger:

Robert Søgaard Dahl
Født 22. juni 1921
Herslev Sogn, Vejle Amt.

Jeg ved hans mor skulle være Christine Petrine Frandsen, men hvad er
der af yderligere oplysninger??

På forhånd tak.

MVH Joan Jensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 12-05-05 07:25

"Joan Jensen" <joan@weblinks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Født 22. juni 1921
> Herslev Sogn, Vejle Amt.
>
> Jeg ved hans mor skulle være Christine Petrine Frandsen, men hvad er

http://www.sa.dk/sa/adgang/frister.htm

Hvilke frister findes der?
Arkivlovens laveste frist er 20 år. Men faktisk er det muligt at få adgang
til materiale, der er yngre. I så fald skal man henvise til
offentlighedsloven. Man skal ansøge den myndighed, som har skabt materialet.
Og man skal angive den sag, man vil have indsigt i. Normalt vil materiale,
der er under 20 år gammelt, ikke være afleveret til Statens Arkiver.
De vigtigste frister i arkivloven er
1. 20 år - hvor de hensyn, som gælder under 2-4, ikke er relevante.
2. 75 år - for en række fortrolige oplysninger om enkeltpersoner.
3. 50 år - for kirkebøger, statistisk grundmateriale mv.
4. Individuelt fastsatte frister, som hovedregel på max. 60 år.
Arkivalier, der er ældre end de her anførte frister, er altså umiddelbart
tilgængelige. Arkivalier, der er yngre end disse frister, er ikke
umiddelbart tilgængelige.
De frister gælder ikke Kirkekontorer kun når kirkebøgerne er afleveret det
er de fleste efter 30 år men så skal du på Arkivet
v/h Bent

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 12-05-05 18:35

Joan Jensen wrote:
> [...]
>
> Kirkekontoret meddeler, at der skal gå 110 år, men er det ikke bare en
> pæn måde at sige, de ikke gider slå op for mig????

Så længe du spørger kirken, gælder deres regler, for det materiale, de
opbevarer..
Hvis kontrabogen er afleveret til arkiv, er det 50 år for dåb og
fødsler,så prøv landsarkivet.

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/