Hvem har FT 1880 Vejby, Frederiksborg
Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 07-05-05 09:48

Hvis nogen i NG har adgang til FT 1880 Vejby, Frederiksborg og er god til at
læse, så ville jeg være taknemmelig for et hjælpende opslag, da jeg er
fysisk hindret i at nå et arkiv.

DDD kan ikke oplyse et bestemt fødesogn, fordi indtasteren ikke har kunnet
læse det.

FT 1880, Frederiksborg, Holbo, Vejby, Vejby by, et hus, 1:
Lars Hansen, 48, gift, hjulmand og husfader, født i Vejby by og sogn
Anne Marie Jacobsen, 54, gift, hans hustru, kan ikke læse fødesogn

FT 1890 oplyser blot, at hun er født i Jylland.

M.v.h. Flemming Rasmussen
Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og
lokalhistorie på http://hjem.wanadoo.dk/~wan10073/

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 10-05-05 17:13

On Sat, 7 May 2005 10:47:58 +0200, "Flemming Rasmussen"
<norskov_rasmussen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Anne Marie Jacobsen, 54, gift, hans hustru, kan ikke læse fødesogn
>
>FT 1890 oplyser blot, at hun er født i Jylland.

Hej Flemming

Hvis du får brug for "studier i marken" vil jeg godt tilbyde
assistance. Jeg er netop flyttet herop til nordkysten, Vejby er kun
omkring 5 km væk.

Venligst
John

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 10-05-05 19:38

Hej John.

Jeg takker og vil erindre mig dit tilbud. Det er min kones morfars slægt,
som jeg indtil nu ikke har fået arbejdet meget med.

De ser ud til udelukkende at komme fra trekanten mellem Helsinge, Rågeleje
og Gilleleje med mange i Vejby, som jo er glimrende illustrationsmæssigt,
idet guldaldermaleren P.C. Skovgaard var født her og sammen med vennen
Lundbye fremstillede en del billeder fra området. Jeg har også nogle gamle
kort over flere af sognene, men har endnu ikke fået "skudt" mig nøjagtigt
ind på slægtens lokaliteter.

Derfor er jeg glad for dit tilbud, da jeg sagtens kan komme til at mangle
lokalkendskab, selv om vi dog ikke er længere væk end Greve ved Køge Bugt.

Mange hilsener

Flemming

Fra : Michael Erichsen

Dato : 13-05-05 17:25

Flemming Rasmussen wrote:
> [...]
> lokalkendskab, selv om vi dog ikke er længere væk end Greve ved Køge Bugt.

Hej

Skovgård var født helt over i Åmosen i den anden ende af Sjælland, mens
hans mor havde en købmandshandel her nede midt i landsbyen. Han og
Lundbye tog sammen herop på deres Rejse til Vejby i 1843, og der kan
findes en del af deres dejlige billeder på den privatejede "Vejbyportalen".

Mvh Michael Erichsen,
der også gerne slentrer over på kirkegården og kigger, hvis det kan
hjælpe...

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 14-05-05 07:30

Ok, født var måske lidt overdrevet, men så barndomshjem i det mindste, eller
hvad?

Har besøgt "Vejbyportalen" og gør lige opmærksom på et ret godt site, som
jeg snublede over, med temmeligt mange guldalderværker og meget andet
interessant.

Kunstner Index Danmark - http://www.kid.dk/

Fra : Michael Erichsen

Dato : 14-05-05 11:09

Flemming Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Kunstner Index Danmark - http://www.kid.dk/
>
> M.v.h. Flemming Rasmussen
> Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og

"Vejby Kirke set fra Nord" er malet næsten lige uden for min have. Men
der er bygget lidt til sidan da.

Der er en pæn plade på huset, hvor Skovgaard boede. Såvidt jeg ved,
flyttede også moderen siden herfra.

For dem der interesserer sig for Lundbye er der er glimrende skildring
af hans liv i "Den Seidelinske Slægtsbog".

Men sig, hvis jeg skal lede efter noget på kirkegården for dig.

Mvh Michael Erichsen