Sofie Ingwersen
Fra : Peter Buch

Dato : 26-04-05 14:00

Sofie Ingwersen var 1910 enke og boede Nørrebrogade 51,1 i Vejle. Hun havde
da boet sammen med Jensine Buch i 24 år. Samme år nævnes, at hun havde en
datter, der boede på en herregård og en søn, der boede på en anden
herregård. Ingwersen er givet hendes giftenavn. Er der nogen, der har bud på
hvad hendes pigenavn var, hvem hun var gift med og hvem børnene var ? Hun
var født/døbt 5/11 1821. Ved ikke hvor.

Mvh

Peter Buch

Fra : Henrik B

Dato : 27-04-05 09:46

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> wrote in message news:<HUqbe.114593$Vf.4198732@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> hvad hendes pigenavn var, hvem hun var gift med og hvem børnene var ? Hun

Hej Peter,

Jeg er ret sikker på, at der er tale om Regine Sophie Ingwersen, født
Woldemar. Alderen passer fint ifølge FT:

vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Nørregade no 20, , 1 Familie, 48,
FT-1834

Chatrine Witzcke!!, 42 , Enke, , Lewer af sine Midler,
Marie Chatrine Woldemar, 20 , Ugift, , hendes Datter,
Peter Woldemar, 15 , Ugift, , hendes Søn,
***Regine Sophie Woldemar, 13 , Ugift, , Døttre,***
Antonnette Dorthea, 11 , Ugift, , Døttre,

vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Nørregade, , No. 20, , FT-1840

Cathrine Voldemar født Virke, 48 , Enke, , driver Kjøbmandshandel,
Nicolai Lorentz Voldemar, 29 , Ugift, , hendes Børn, Cand. juris,
Henrick Voldemar, 23 , Ugift, , hendes Børn, Handelsbetjent,
***Regine Sophie Voldemar, 19 , Ugift, , hendes Børn,***
Antonnette Dorthea Voldemar, 17 , Ugift, , hendes Børn,

Her er, hvad jeg ellers ved om hende:

Regine Sophie Woldemar. Datter af købmand i Vejle Hans Henrich
Woldemar og Cathrine Witzche. Hun skildres som en dygtig, klog og
hjertevarm kvinde. Efter sin mands død bortforpagtede herregården
Stovgård i Tørring Sogn. Sønnen H. H. Ingwersen forpagtede Stovgård i
1868 og købte den i 1875. Hun blev meget gammel og døde i Vejle kort
efter år 1900; hun har været velstående, idet hendes fire børn hver
fik 20.000 kr. i arv.

Hun blev gift 19.02.1841 i Vejle med Rasmus Ingwersen, født 22.03.1801
i Viuf Sogn (søn af major og studehandler Johannes Peter Ingwersen og
Marie Elisabeth Soel), død 10.06.1858 i Tørring Sogn, stilling:
proprietær. Ejer af Lerbæk i Hover Sogn; solgte gården 1843 og overtog
samme år Stovgård i Tørring Sogn, som
søsteren Christine Mazanti fraflyttede. Han lod hovedbygningen ombygge
gennemgribende i 1844-46.

Mine kilder:
Henckel, Aage, Tillæg til Stamtavle over Johann Christopher Henckel
(Kbh. 1944), 13.
Træk af Tørring sogns historie, 2. udg. (1974), 106.
Roussel, Aage (red.), Danske Slotte og Herregårde, 2. udg., bd. 15
(Kbh. 1967), 143.

Mvh Henrik Brandt

Fra : Peter Buch

Dato : 27-04-05 11:16

"Henrik B" <henrik@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret sikker på, at der er tale om Regine Sophie Ingwersen, født
> Woldemar.

Hej Henrik

1000 tak. Jeg er ret sikker på, at du har ret.
Sophie er så søster til Peter Woldemar, der var gift med Jensine Buchs
søster Adolphine Buch.

Mvh

Peter Buch